tisdag 31 januari 2017

Kontokoll

Då och då framkommer exempel på att människor lurats på pengar från sitt bankkonto. Oftast av företag de anlitat, men som dragit mer från kontokortet än överenskommet. Det kan både bero på medvetna bluffar och misstag gjorda av medarbetare och datorer.

Det underliga är väl att folk inte märker att de har för lite pengar på kontot och kollar varför. Har man fått en dålig växlingskurs när man betalt en middag på utlandssemestern är det kanske lätt hänt, men det finns så mycket konstigare exempel.


Det kan vara en kostnad som dragits två gånger, och det kan gälla tusentals kronor. Eller också upptäcks att teleoperatören dragit några tior mer än man ska varenda månad i upp till ett år. Jag upplever att tidningar och radioprogram är fyllda av dessa historier och gemensamt för samtliga är att det alltid tagit en bra stund innan den drabbade upptäckt det hela. De har inga rutiner för att kontrollera saldot på sina konton, sparar inte kvitton och avtal och ögnar på sin höjd igenom kontoutdraget som hastigast. Så länge det hela tiden finns pengar till nästkommande köp upplevs inte problemet.

Det som händer när man kommer till sin leverantör flera månader i efterhand för att klaga på att man fått betala för mycket är att man signalerar osäkerhet, visar att man inte har koll. Är det ett företag man har löpande affärer med kan problemet ha hunnit förvärras, och om man inte klagat första gången man fått betala för mycket kan det såklart uppfattas som att man varit nöjd och belåten, så länge inte pengarna tog slut. Är det å andra sidan engångsaffärer är problemet istället att motparten inte har någonting att vinna på att reda upp situationen eftersom alla inblandade vid det här laget vet att affärsförbindelsen redan är avslutad.


För bara tjugo år sedan hade vi inga internetbanker. I bankböcker fylldes ränta och annat i manuellt och man hade kassaböcker där man själv fick föra in sina transaktioner. Nu är allt som krävs att man loggar in på sin internetbank och kollar att uttag och insättningar stämmer, men jag tror banne mig att de flesta hade bättre koll på sina konton förr!

Själv kollar jag internetbanken så fort jag gjort ett kortköp eller en räkning gått iväg. Och – lika viktigt – att de som ska betala pengar till mig också gör det. När jag inte fått betalt för en faktura på förfallodagen skickar jag följande morgon en påminnelse. Varje gång, utan undantag. Inte ”Var fan är mina pengar, era jävla svin?!”, jag ber dem bara artigt kontrollera att pengarna är på väg. Oavsett om det är små eller stora belopp och små eller stora kunder. Detta för att visa att jag har koll. Det gör mig inte immun mot lurendrejeri, men den som står upp löper mindre risk att bli överkörd.

14 kommentarer:

  1. Kloka tankar!
    Jag som har banken som app i mobilen kollar flera gånger per dag, av bara farten (det går ju på några sekunder!). Kollar hellre banken än Instagram eller Facebook. Hälsosamt? Tveksamt. Men koll på pengarna har jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är ju så lätt gjort. Och jag skulle säga att det är betydligt friskare att kolla banken igen och igen än Facebook och Instagram. Åtminstone hoppas jag det.

      Radera
  2. Köpte Möbler på IKEA. Höll på att få betala räkningen två gånger. Blev misstänkliggjord och underförstått anklagad för att vara oärlig och en bedragare, men jag gav igen med samma mynt och frågade hur många lurendrejare som jobbar på IKEA. Efter mycket oro och flera timmars telefontid till IKEA samt IKANO bank, kom IKEA på att de hade gjort fel, då var jag redigt förbannad över att jag som kund hade fått lägga ner så mycket tid, på ett fel som hade begåtts av dem. Fick en mindre summa i presentkort som plåster på såren, men har ingen lust att åka dit igen. Ingen förlust heller att slippa IKEA.ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå! Själv hade jag ett underbart samtal med Ikeas kundtjänst häromdagen. Har alltid gillat dem och aldrig blivit besviken.

      Berättade du att du inte var nöjd med presentkortet? Jag kan inget om Ikea, har bara upplevt dem som kund. Men det är bra sällan jag hört någon missnöjd med Ikeas kundservice.

      Radera
    2. Hörde om en häromdagen som hade råkat ut för något liknande, så det händer tydligen.ME

      Radera
    3. Trist! Bra att du fick rätt till slut, men man vill ju inte behöva bråka för att få det. I vilket fall tror jag att man ökar sina chanser genom att reagera snabbt.

      Radera
  3. Man får även se upp med de som hanterar sina fakturor avsiktligt segt och uselt. Om en betalningsanmodan görs först 2 månader efter köpet, då är det ju lätt hänt att man missar det. Visste ni att statens kostnader för den onödiga vägskatten dras först 2 månader senare? Efter en månad skickar staten en betalningsanmodan till autogirot (vilket kunden inte kan se). Därefter förutsätts att pengarna dras efter ytterligare en månad. Så om du då avslutar/flyttar girot under tiden, då anser staten att det är ditt fel, oavsett om du inte var medveten om den skuld de anser du har. Jag förmodar att staten valt detta, så att de kan dra in bra mycket i straffavgifter (500 kr per gång). Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i fallet vägskatt känns det nästan som en medveten strategi eftersom straffavgiften måste vara en hyfsat stor del av den totala intäkten, åtminstone när det kommer till oss som inte åker förbi någon tullstation varje månad.

      Radera
  4. Köpte en bok på nätet till jul och skulle få faktura att betala senare. Blev lite förvånad när ett brev från inkasso kom förra veckan, har i och för sig flyttat men att bokförlaget direkt säljer fakturan direkt till inkasso + förseningsavgift + avgift från inkasso när fakturan på sin höjd är nån vecka sen. Skulle vara betald inom 3 dagar för att inte lämnas till kronofogden. Verkar vara en bransch som gjord för diverse skojare. Nån annan som varit med om detta? Förr brukade det komma en påminnelse om man råkade missa en faktura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit med om det, kontaktat leverantören och varit VÄLDIGT tydlig med att jag aldrig fått någon originalräkning. De har då återkallat ärendet från inkassoföretaget så att jag sluppit extra kostnader.

      Radera
  5. Bjuder på ett skott mot öppet mål.

    Jag betalade 50k för mycket när jag köpte lägenhet senast, kontrollräknade inte hos mäklaren när vi tecknade avtal.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, den är lite jobbig. De mäklare jag haft att göra med skulle fått Kjell Bergqvist i Mäklarna att framstå som hederlig. Att vara beroende av deras välvilja för att få tillbaka 50000 kr skulle ge magknip tills jag såg pengarna på kontot.

      Radera
    2. Såg missen på vägen därifrån. Ropade till mig säljarna så gick vi in och skrev nya avtal.Det löste sig bra om man säger så.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    3. Det var ju skönt, och understryker dessutom min tes att det är lättare att rätta till fel ju mindre tid som gått.

      Radera