torsdag 19 januari 2017

Ett ufo handlar mat

Ett tag hade jag en dryg mil till närmaste mataffär. Då lär man sig att skriva en inköpslista för att inte hemma på gårdsplanen upptäcka att man glömt hälften.

Nu bor jag i en förort till Stockholm där allt finns överallt, och dessutom nästan dygnet runt, men jag har inte släppt det där tänket. Jag brukar storhandla mat (eller ja, ofta hamnar jag under hundringen) en gång i veckan, däremellan inte alls. Jag är inte ute med bil dagligen och ogillar att stå i kö och andra tidsödande aktiviteter.


I min absoluta närhet (närmare än en kilometer) finns bara en Ica Supermarket och jag fixar inte att handla där eftersom jag vet vad maten kostar på Willys och Lidl (det är jag och Rainman). En burk krossade tomater kostar 4,80 kr på Willys. Jag har råd att köpa den för 13 kr på Ica, men jag vägrar!

Dessutom tänker jag att det får kosta att vara dum och att merparten av världens befolkning (och exakt alla tills helt nyligen) inte har möjlighet att välja precis vad de ska äta vid varje givet tillfälle. Jag har inga preppertendenser, men skulle antagligen kunna äta mig mätt tre gånger om dagen i flera månader utan att handla, så då vore det väl skit om jag inte skulle klara mig till nästa vecka! Vill jag äta havregrynsgröt och har slut på havregryn får jag väl äta något annat. Varken jag eller världen går under för det.

Lika bra att få det sagt, det händer att jag kompletteringshandlar, jag är inte helt rigid.

”Well, Saturday is laundry night!”

Men jag tar bara bilen om jag ändå har andra ärenden. Annars går jag. Och som sagt, inte till Ica eftersom det ju alltid blir dyrare än hos valfri konkurrent (möjligen med undantag för Coop och 7-eleven). Eller också springer jag till affären, packar mina varor i ryggsäck och springer hem med dem. Jag har en känsla av att andra kunder pekar och viskar till sina barn att jag är ett ufo, men det bjuder jag på.

6 kommentarer:

  1. Ufon är också människor. Eller nåt i den stilen... :)
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är just vad de är, i fablernas värld... Nej, vänta, det var djur.

      Tack!

      Radera
  2. Själv köper vi 500 g krossade tomater på ica för en femma stycket, ICA Basic. Har inte märkt någon skillnad mot dyrare märken, och det hade inte heller nån tidning som testade en massa olika krossade tomater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig märkt kvalitetsskillnad på krossade tomater, men heller aldrig under tian på Ica. Antingen letade jag för dåligt eller också fanns det inte här.

      Radera
  3. "Mitt namn är Farbror Fri och jag är ett ufo" eller hur är de de säger i Anonyma Ufon?

    http://www.tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/mat-hur-vi-äter-billigt-och-bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla shopoholics i kör: "Hej farbror!"

      Radera