Det var såklart bara ett försök att
fiska upp mina kontouppgifter och trots den förtroendeingivande
avslutningen ”Vänligen skicka inte kreditkortsuppgifter via e-post
av säkerhetsskäl” var de aldrig riktigt nära att lyckas.
Att dra nytta av andras upparbetade
varumärken är annars inget nytt. Ni som var med på 80-talet minns
förmodligen Sorbits tuggummi. Det var dåtidens Stimorol, kan man
kanske säga. Plötslig dök Orbit upp och det kan inte uteslutas att
Orbits tuggummi ville åka snålskjuts. Själv har jag alltid
föredragit Nisses tuggummi med sin slagkraftiga slogan ”Nästan
som ett riktigt tuggummi!”.
Säga vad man vill, ”ett paket
fullt av gummi” är mer logiskt än den namnkunniga konkurrentens
”packet full of sunshine” med en reklamfilm i samma stil. Apropå solsken gillar
jag kreativiteten i Sunbucks kaffe. Stjärna som stjärna liksom.
Ibland är det lätt att veta vad som
var först av hönan och ägget, särskilt om äggen tryckts ner i en
tub och kallas Svennes eller Kalles Kaviar. För övrigt kom pålägget
Kalles Kaviar 42 år före det schweiziska ska- och reggaebandet med
samma namn. Och många är vi som på
semestern sett väldigt billiga ”märkesskor” från Adidas, Puma
eller Nike. Eller åtminstone nästan.
Där får man åtminstone något, om än
kanske inte riktigt den kvalitet man hade tänkt sig, men när
Net-Flix eller Storytell ber dig skicka dina kontouppgifter (de enda
uppgifterna om dig som de garanterat har ifall du verkligen vore
kund) kan du vara säker på att det är en ren och skär bluff.
Fast en sak kan man vara säker på –
det fungerar. Om inte väldigt många människor utan att tänka sig
för klickade på länkar för att lämna ut lösenord eller
installera trojaner i sina datorer skulle förfrågningarna minska.
Det är marknaden som styr, även i bluffbranschen.