De flesta av de bilar jag ägt tillverkades på 70-talet eller tidigare. Det finns för- och
nackdelar med det, men en tydlig fördel är användarvänligheten.
På den tiden var bilarna gjorda för att kunna repareras, och inte
bara för märkesverkstäder som kan koppla en dator till bilen.
Ett tydligt exempel är glödlampor. De
må ha blivit bättre, men de går ju sönder ibland. För att byta lampa i ett framlyse på en bil från 60- eller 70-talet drar
man ut lampsockeln som antingen sitter fast med en liten metallbygel
eller också skruvas den ut lika lätt som du öppnar en kaffetermos.
Glödlampan vrider man motsols, drar ut, sätter i en ny och sätter
tillbaka den. Total tidsåtgång mindre än en minut.
På en nyare bil är det inte ovanligt
att man får plocka isär halva fronten för att komma åt
glödlampan. I den mån vi vanliga icke-mekaniker ens kan göra jobbet
tar det flera timmar, men inte ens proffsen gör det i en
handvändning. Varför? Finns det några fördelar med att ett enkelt
jobb man kunde göra kostymklädd kräver ett omfattande
verkstadsbesök? Annat än för vinsten hos märkesverkstäderna
då.
Detsamma gäller för det mesta. Jag fattar att en
databox som normalt håller i tjugotusen mil kan placeras eländigt,
men att byta tändstift och tändkablar eller fylla på olja behövde
väl inte försvåras? Så varför flyttade man dessa motordetaljer
från högst upp på motorn?
Mitt senaste
exempel gäller bromssystemet. Jag hade en bromsslang som behövde
bytas för annars gick inte bromsbeläggen tillbaka utan låg på
lite hela tiden. Då fick jag lära mig något nytt. Det sitter en
liten dosa bredvid bromsoljebehållaren i motorrummet som löser ut
när man tappar trycket och så börjar det lysa en obehaglig röd
lampa på instrumentpanelen med texten ”BREAK FAILURE”.
Det är inte värre än att man skruvar
isär den, petar lite på den fjäderbelastade pinnen på bilden ovan
och sätter ihop det hela igen – på min Volvo från 1974. Hade den
varit några år äldre hade jag sluppit jobbet helt, men hade den
varit några år nyare hade jag blivit tvungen att byta hela boxen,
och vore bilen ännu nyare hade jag tvingats byta hela huvudbromscylindern.
Varför går utvecklingen bakåt?
Svaret är lika enkelt som tragiskt – för att konsumenterna
tillåtit den att göra det. När biltillverkarna gick från
användarvänlighet till konstruktioner byggda för att endast
märkesverkstäder skulle kunna meka med bilarna borde ”vi”
(skyll inte på mig, jag var knappt född) naturligtvis ha köpt de
bilmodeller som höll fast vid att göra bilar som gick att laga utan
ett laboratorium och en åttaårig universitetsutbildning i
rymdfysik.
Men det gjorde vi inte och nu sitter vi här. De flesta med bilar (med tillhörande billån) de knappt kan kolla lufttrycket på, och jag med en bil lika gammal som jag själv, men på jakt efter en ännu äldre och mer lättmekad.




















