Som bloggare blir jag då och då
nominerad till olika listor och priser i diverse kategorier, som
”Sveriges 100 bästa ekonomibloggar”, ”Årets bästa
börsbloggar” eller ”Stora bloggpriset”. Gemensamt för
samtliga är att det inte utgår någon ersättning. Man får en länk
och i bästa fall har någon skrivit ihop en sammanfattning av ens
blogg på en hemsida med låg eller obefintlig trafik. En annan
gemensam nämnare är att avsändaren/tävlingsledaren är ett
kommersiellt företag som vill att jag gör reklam för min
”medverkan” genom att lägga ut länken till tävlingen i min
blogg.
Jag har inget emot reklam, varken åt
ena eller andra hållet, men jag tänker inte locka besökare till
ett företag som ger ockerlån om allt jag får tillbaka är en länk
till en sida som troligen bara besöks av andra bloggare, som också nominerats eller ”vunnit”. I fallet ockerlåneföretag hade jag
inte gjort det även om jag hade fått betalt i rejäla pengar (ni
vet, de där som man till skillnad från nomineringar faktiskt kan
handla för).
Men uppenbarligen funkar det. I vintras
tror jag att varenda svensk ekonomipodd jag lyssnar på gjorde
upprepad reklam för ett poddpris som delas ut av en svensk pr-byrå.
En av dem vann, priset var ett diplom. Grattis, grattis... till
pr-byrån.
Scrolla valfritt Facebookflöde och du
kommer att hitta privatpersoner göra reklam för mataffärer,
resebyråer eller läskmärken. En på miljonen kanske vinner ett
symboliskt presentkort, men jag har då aldrig träffat någon.
Ibland får jag telefon från något
researchföretag som frågar om jag har ”en minut att svara på
några frågor”. Min motfråga, ”Vad skulle jag få betalt för
det?”, brukar få ett förvånat svar att nej nej, någon
ersättning utgår inte, varpå jag vänligt men bestämt (nåväl,
bestämt i alla fall) förklarar att jag inte jobbar gratis. På
något sätt upplever jag dem som hederligare än dessa
pristagarmejl. Telefonutfrågarna låtsas i alla fall inte som att
det skulle handla om något annat än gratisarbete. Vem som snällt
svarar på deras frågor har jag ingen aning om, men det faktum att
de finns visar väl att det funkar. Det med.
Jag blev också kontaktad av dom och i likhet med dig valde jag att inte omnämna dom alls för att inte ge dom någon gratisreklam.
SvaraRaderaOch jag tror verkligen att fenomenet växer. Jag hör om liknande reklamkampanjer överallt oavsett bransch och medium. Och som snåljåp blir man ju stött av att folk jobbar gratis utan att ens förstå det.
RaderaJa jag tänker då inte vara en nyttig idiot åt dom. Det som är förbannat irriterande i övrigt är att jag besökte deras sida för att se vad det var och nu får konstant reklam om lån..
RaderaDet där är ett allmänt problem för mig. Jag googlar ibland, rent professionellt, efter saker som inte roar mig ett dugg när jobbet är klart. Sedan får jag google-ads om barnvagnar, kontorsstolar eller högtalare till förbannelse.
RaderaFunkar det inte att använda ad-blocker i webläsaren för att lösa dilemmat?
RaderaEller är det något som man får om man använder Googles bloggformat?
Jo, det funkar nog. Om man inte, som jag, lider av SBS syndrome, även känt som "skit bakom spakarna".
RaderaJa vi har också fått ett par såna 'utmärkelser' i år. Den senaste var: Sveriges 100 bästa ekonominbloggar. 100?! Finns det ens 100 ekonomibloggar tänker jag.
SvaraRaderaJa, det känns ju inte så himla exklusivt :-). Fast gången innan var det "finansbloggar topp 50" och jag kan inte säga att jag kände mig dubbelt så utvald då.
RaderaHahaha! Nej inte jag heller men då fanns det i alla fall någon form av rimlighet i det hela på ett matematiskt plan i alla fall.
RaderaReklam ska kosta, så jag håller helt med dig. Och det känns som ett väldigt billigt knep, på alla sätt, att anordna listor på det sättet.
SvaraRaderaJa, jag antar att dessa produktplacerare (eller vad man ska kalla dem för) skulle motivera det som ett ömsesidigt utbyte, men jag gissar att deras "motbetalning" är att betrakta som tämligen ringa.
RaderaFast värst är nog ändå den ökande trenden med företag som gör reklam via sms? Det tar faktiskt priset på ren id-oti! Vad är det för sk-t bakom spakarna på bolag som inte fattar att de omedelbart saboterar sitt varumärke med den typen av reklam? T.ex. Pepins. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/
SvaraRaderaDet är jag lyckligt ganska förskonad ifrån. Halebop fick för sig att alla deras nya kunder vill ha två sms i veckan med innebörden "Funkar det som det ska? Hör av dig annars", så där fick jag kontakta dem och berätta att de ändå kommer höra av mig den dagen det klickar. För jag håller med dig, sms-reklam är en dum idé för den som inte vill bli hatad.
RaderaHar aldrig tänkt på detta på det sättet.
SvaraRaderaBlev mest glad när jag blev nominerad och tänkte inte på att det var reklam i bakgrunden. Fick dessutom en fin medalj i den sista nomineringen :D
En fin medalj? Ja, men det förändrar ju allt ;-).
RaderaÄh, det är kanske jag som är onödigt cynisk och negativ, men jag känner varje gång jag får en länk ett kommersiellt företag vill att jag ska lägga ut på bloggen för att skicka mitt kontonummer och fråga hur länge de vill att jag ska ha den uppe.