torsdag 23 mars 2017

Sportdryck

När jag springer uppemot två timmar eller längre vill jag gärna fylla på med lite kolhydrater innan kroppen får "soppatorsk". Sportdryck kostar runt 25 kronor/liter. Den innehåller i princip vatten, smakextrakt, socker och salt. Och lite magnesium eftersom det påstås ha kramphämmande egenskaper.

Det där borde man väl kunna göra själv? Jajamensan, betydligt billigare, och alla ingredienser finns i matbutiken. Det här behövs för 65 cl hembrygd:


Druvsocker, 2 msk
Salt, en nypa (se bild)
Citron
Vatten

Det här är exakt en nypa

Häll druvsocker och salt i botten av flaskan. Sedan blandar man i citronextrakt och vatten till angenäm styrka och smak, som Taube hade sagt.

Fördelen förutom priset är att den inte blir så sötsliskig som köpesvarianter tenderar att bli även om man blandar den svagt (alla som druckit det färgade vatten Stockholm Marathon serverar vid sjutton vätskekontroller vet vad jag menar). Jag älskar socker och sötsaker, men om man under 3-4 timmar inte äter eller dricker något annat än sportdryck blir det vidrigt sliskigt i munnen efter ett tag. Så jag föredrar faktiskt mitt hemblandade.


Men jag har ett fullgott alternativ: nyponsoppa. Särskilt bra varm eller ljummen under vinterhalvåret. Där går jag ännu längre i hemgjordheten, genom att plocka råvaran direkt från skogen. Jag skulle gärna göra det med den andra också, men det är så himla ont om citroner häromkring.

20 kommentarer:

  1. Behöver du verkligen de där kolhydraterna? Skulle det gå lika bra att enbart ha vatten under två till tre timmar löpning? Vad ger det för effekt att ha med kolhydraterna? Det handlar ju knappast om många kolhydrater ... kan se att saltet kan vara bra, dock.

    Jag är inte långdistanslöpare, så för mig är det svårt att sätta mig in i detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte låtsas att jag begriper detta, men kroppen kan lagra ungefär 500 gram kolhydrater. När depåerna är slut försöker kroppen gå över till fettdrift vilket inte är helt okomplicerat (och inte optimalt för den som vill prestera).

      Fast mest går jag på empirisk forskning här. Springer jag länge utan att tillföra energi blir jag ibland illamående eller får frossa senare, och jag upplever att jag återhämtar mig snabbare än om jag bara dricker vatten.

      Men detta gäller alltså tvåtimmarsrundor. Jag har en känsla av att många "unnar" sig sportdryck som någon slags läsk de inbillar sig är nyttig och följer upp med några proteindrinkar även om de bara bara sprungit tre kilometer på löpband på gymmet. Jag skulle säga att alla löpsträckor (andra motionsformer har jag ingen koll på) upp till halvmara går utmärkt på enbart vatten, och upp till en timmes löpning inte ens det.

      Radera
  2. Det är inte så ofta jag är ute i mer än två timmar men på sommaren när det är varmt har jag gärna med mig en vattenflaska på långpassen. Lite citronsaft och socker kan man blanda i men jag tror att det där med sportdryck är mycket av en vanesak. Kan behövas på längre lopp för att hålla kämpaglöden uppe. Säkert individuellt.

    Men det är alltid kul när du skriver om hur dyrt och dumt det är med alla dessa "färdigblandade" saker, som sportdryck och pannkaksmix. Fortsätt skriva, du kanske får någon att tänka om förutom att bara underhålla oss redan frälsta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citronsaft och socker går säkert lika bra för oss som inte springer för att vinna lopp. Druvsocker går lite snabbare ut i blodet om jag minns rätt.

      Min förhoppning är att både underhålla och att frälsa de ännu ofrälsta. I något fall borde jag lyckas, på ren envishet om inte annat.

      Radera
  3. Tack för tipset! Nu har jag visserligen aldrig köpt/druckit en sportdryck, men det är skönt att veta att det finns billigare alternativ.
    Nyponsoppa har jag nog inte druckit sedan jag gick på fritids under låg- och mellanstadiet. Då var det dock den sockrade, köpta varianten som gällde. Du har inte glass i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var liten tyckte jag den köpta nyponsoppan var godare än mammas hemgjorda, eftersom den köpta smakade mer socker och antagligen knappt innehåller några nypon. Det måste vara det ultimata beviset på att barn är idioter, eller i alla fall att jag var det.

      Radera
    2. Min mamma gjorde aldrig hemmagjord nyponsoppa så jag har inget att jämföra med. Tragiskt, jag har i mitt snart 30-åriga liv aldrig ätit hemmagjord nyponsoppa. Att döma av inlägget har jag missat något.
      Det finns fler bevis på att barn är idioter, men den listan är för lång för att skrivas ner.

      Radera
    3. Djupt tragiskt! Men det är bara att ändra på det i höst. Runt första frosten är nyponen färdiga att plocka. Tyvärr förstår inte taggarna det, så det är lite av en kamp.

      Ja, det har antagligen skrivits böcker om alla dessa bevis.

      Radera
    4. Varför ska det vara en sån kamp att få tag på de goda bären? OK, blåbär är sällan några problem men både hjortron och nypon verkar naturen skydda.

      Hyllmeter med böcker kring detta.

      Radera
    5. Och hjortron skulle tillhöra "de goda bären"?! De är ju absolut smaklösa! Det här måste du ha fått om bakfoten.

      Radera
    6. Stopp och belägg! Du menar alltså att du inte gillar hjortron?! Jösses, man kan ju få hjärtattack för mindre. Jag ser din dåliga bärsmak som en konsekvens av att du är obildad. Finns ingen annan förklaring.

      Radera
    7. Pfft! Bärsnobb :-)!

      Radera
    8. Hahaha, korrekt uppfattat! Annars skyller jag på mina somrar i de norrländska skogarna :)

      Radera
    9. Min norrländska släkt har försökt lura ner mig i hjortronträsket, men nej... Det ÄR ju bara vatten och kärnor.

      Radera
    10. Jag finner inga ord. Jag är i djup chock.

      Radera
    11. Så kan det bli när verkligheten kommer ikapp :-).

      Radera
  4. Efter alldeles för mycket sportdryck under Lidingöloppet som resulterade i ett ofrivilligt skogsbesök och sönderfrätta slemhinnor vid både in- och utgång så håller jag mig undan det där! Ville inte riskera något under Berlin marathon i höstas (och med tanke på de långa toaköerna och bristen på buskar var det rätt beslut) så jag körde bara på vatten. Åt en nötcreme, mest bara för att ha en anledning att gå en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det är som gör folk känsliga för sportdryck, men jag tror inte att det är druvsockret. Därför borde hemblandat vara lugnt, men jag skulle inte vilja släpa runt på det under ett lopp och på den där typen av maror skulle jag inte räkna med att hitta mina egna drickalangare heller.

      Radera
  5. Tror man ska ge fan i föda under språng.
    Så funkar min kropp iaf. Har aldrig kunnat dricka eller ät under språng, men innan och efter ska man passa på.
    Klarar sig fint på små mängder påfyllning, häll inte i er en liter!

    Kp

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig som nästan behöver fyra timmar för att springa ett maraton räcker det inte med en liter. Under sommarhalvåret skvättar jag gärna i mig vätska så fort jag kommer över milen, men då håller jag mig till vatten.

      Radera