måndag 15 augusti 2022

Slungning

Året som biodlare har många och långa perioder av kostnader, men också en period av vinst och den drar det ihop sig till nu.

Det första steget är slungning, alltså den process då man tömmer ramarna på honung i en slunga som helt enkelt är en stor centrifug. De minsta klarar två ramar och vevas för hand, i de största slungar man över hundra ramar på en gång. Jag har en halvautomatisk som klarar fyra ramar åt gången.

Det halvautomatiska med den är att jag tvingas vända ramarna för hand, vilket dessutom måste göras flera gånger. Först kör man långsamt på ena sidan för att sedan vända och successivt öka farten, för om man gasar för fullt med fulla och tunga ramar kommer hela vaxkakan krossas mot väggen, och den ska helst återanvändas flera gånger.

Men vi backar bandet lite. Först måste honungen hålla rätt vattenhalt. För blöt honung kommer att jäsa. När bina samlar in nektar är det ungefär 80-20 vatten respektive socker. När de torkat den genom att flaxa bort fukten med vingarna är förhållandet omvänt och då förseglar de cellerna med ett vaxlock.


Alltså bara att slunga täckta ramar? Nja, de varken fyller eller torkar en hel ram på en gång, än mindre en hel skattlåda. Vanligtvis slungar man en eller max två gånger per år och väntar man för länge kommer bina själva sätta i sig honungen när naturen sviker. Så det blir en avvägning där man gör stickprov med en honungsrefraktometer.

Gränsfallen skickas tillbaka till kupan eller torkas inomhus. Eventuellt med en avfuktare, men i min lilla produktion kommer man långt genom att bara se till att det är luftgenomströmning i ramarna. Här har jag både luft mellan lådorna och mellan ramarna i respektive låda.

Till slut har jag en samling ramar att slunga och den processen tog mig i stort sett två hela dagar. Först ska vaxlocken skalas bort med en avtäckningsgaffel. (Gemensamt för alla biodlingens fackord är att jag översätter dem från norska och försöker utröna om det är så de används, för på detta område är jag inte svensktalande, och här skulle jag själv ha använt ordet skrellegaffel.) När man gjort det börjar honungen rinna, så man kan inte börja med att göra så med alla ramar för då ligger honungen från de sista ramarna på golvet, bordet och lite överallt.

Parallellt med detta är det själva slungningen. Fyra ramar och totalt c:a en kvart. Sedan fyra nya, tills lagret är tomt. Honungen slungas ut på ytterväggarna och rinner sedan ner till en kran. Två silar, en grovmaskig och en finmaskig, rensar strålen från vaxrester. Dessa smälts sedan ner och blir till nya vaxramar.

Insidan av slungan.

Till slut har man en tunna flytande honung. Men förr eller senare kristalliseras den, stelnar. Den flytande akaciahonung man hittar i affären produceras längre söderut. Norsk (eller för den delens svensk) honung kommer obönhörligen att stelna. Bäst blir det om man styr den processen själv så att kristallerna blir många och små, vilket ger honungen en krämig konsistens. Det gör man genom att röra honungen med en större visp. Själv använder jag en borrmaskin avsedd för betong eftersom klenare maskiner tydligen tar slut.

Jag tillsatte dessutom lite äldre finkristalliserad honung som påskyndar processen. Det kan man låta bli, men då får man röra längre tid. Och det kostar ju inget att ”ympa” (många märkliga fackuttryck som sagt), tillför man X kilo ökar ju produktionen med lika mycket. I detta fall lånade jag några kilo från en biodlarkollega som sedan får tillbaka samma mängd.

Nu var det rätt varmt i luften vilket gör processen segare, så trots ”fusket” fick jag röra honungen morgon och kväll i en hel vecka innan den hade tjocknat tillräckligt (får ju inte bli för mycket heller för då har du en tunna honung som du enbart kan sleva ur med sked). Här är hela processen:


Sedan dags att tappa honungen i burkar, men det får bli ett eget inlägg längre fram. När det är klart. 

41 kommentarer:

  1. Hur mycket katthår följde med? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga alls. Katterna är förbjudna tillträde till de rum som används i biodlingen. Mycket kan de, men att klösa upp en stängd dörr har de ännu inte lyckats med.

      Radera
  2. Min hustru konsumerar till och från en del honung, hon säger att det hjälper mot förkylning. Jag brukar klaga på att hon ska ha den dyraste sorten istället för Ica Basic.
    Efter att ha läst det här blogginlägget inser jag tillverkningssätt och annat gör att olika honungssorter får olika smak och konsistens. Hon kanske ändå har en poäng...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kan ha en poäng, men jag vet inte (är tveksam till att något hjälper mot en förkylning som redan brutit ut). Rent smakmässigt är det dock stor skillnad mellan blandprodukten i affären och en burk där hela innehållet kommer från samma bigård.

      Jag har läst att honung kan motverka pollenallergi och i det fallet lönar det sig att äta honung från bin som rör sig i samma område som man själv gör eftersom de samlar pollen från just de blommorna allergikern har i sin närhet.

      Radera
    2. Jo, det är på grund av smaken som hon vill ha den närproducerade sorten.

      Radera
    3. Jaha, jag tänkte att det var de medicinska egenskaperna. I så fall har hon helt rätt, det är olika produkter.

      Radera
    4. Jag äter själv ingen honung men jag är mycket misstänksam gentemot de billiga varianter som säljs. Risken är stor att det inte är ren honung utan det har blandats med billigare material. Läs t.ex. här: https://www.biodlarna.se/fusket-hotar-att-sla-ut-biodlare/

      Radera
    5. Ja, det finns många sätt. Förutom att blanda ut honungen med något annat kan man låta bina omvandla socker (istället för nektar) till honung. Resultatet påminner mycket om honung, men är inte alls lika rik på mineraler och annat nyttigt.

      Men den vanligaste billiga honungen i butik (men kanske inte den allra billigaste) kommer nog från Biodlarnas Riksförbund i Sverige eller Honningcentralen i Norge. Det är riktig honung som man blandar ihop för att få en neutral smak. Men det är klart, eftersom de betalar biodlare en tredjedel av den riktiga marknaden är det nog ingen som skickar dit sin bästa honung.

      Radera
  3. Tack för beskrivningen! Det botar mig från att försöka samma sak … Extra tur att jag inte riktigt går igång på honung, men jag gläds åt dina framgångar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan inte gå igång på allt, men själv uppskattar jag honung mer nu när jag har koll på processen.

      Radera
  4. Det är nästan så man blir sugen på att försöka sig på något sötsliskigt bakverk med just honung som sötningsmedel.

    Ett ämne för framtida bakrecept kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog i en blogg nära dig ;-)

      Radera
  5. Jag har hållit på med biodling i sex år nu och man lär sig ständigt nya saker...
    Ang ympning, gör man enligt "ekobimetoden", behöver man bara röra en gång och kan tappa upp på burk direkt.
    Hittade detta recept som är så jag brukar göra och det har ännu inte fallerat...
    https://www.kullviken.se/ymp/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pratat med biodlare som hållit på i över 50 år och de säger samma sak, att de lär sig nya saker och ställs inför nya utmaningar hela tiden.

      Intressant! Men det där verkade ju inte direkt gjort i en handvändning, med rörning och kylskåpspauser. Sedan har jag hört biodlare som gått åt andra hållet och låter bli ympning eftersom de upplever att det påverkar slutresultatet negativt. Själv är jag ju helt ny på detta så jag försöker samla så många intryck jag kan och hoppas bli klokare med tiden.

      Radera
    2. Ja, det är ju det som är lite frustrerande tycker jag. Ställer man en specifik fråga till 10st olika biodlare så får man 10 olika svar..
      Ang ympen, så är det ju bara en liten andel, 3% av det slungade (+ en andel redan kristalliserad honung) som man ställer i kylskåp och rör morgon och kväll i tre dagar, sedan röra ut i stora kärlet - klart !

      Radera
    3. Eller: Överallt där det finns två biodlare finns det minst tre olika åsikter om hur något ska göras :)

      Blir det bra är det ju bra för det viktiga är resultatet, men jag kan lika gärna röra i det stora kärlet.

      Radera
    4. Eller: Tre biodlare har samma åsikt om två av dem är döda.
      - Gammalt biodlarordspråk från Jukkasjärvi

      Radera
  6. Härligt! Just honung har jag också slungat en sommar när jag vaktade hus och minns det som en rätt härlig process. Varje dag skulle den slungas!
    Har du vägarna förbi Stockholm med din nyslungade honung sen köper jag gärna en burk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite drygt till slut, men visst är det kul.

      Det har jag inte. Har lyckats undvika Stockholm i snart ett helt år och har inga planer på att ändra på det.

      Radera
    2. Jag gissar att du inte instämmer i Lasse Berghagens textrader?

      Stockholm i mitt hjärta
      Låt mig besjunga dig nu
      Åldrad i ungdomlig grönska
      Öarnas stad, det är du!
      Av städer jag känner i världen
      Är du den stad som fått allt
      Genom Mälarens kärlek till havet
      En blandning av sött och salt

      Radera
    3. När det kommer till Lasse Berghagen-texter föredrar jag:

      "Tacka vet jag logdans.
      Där får jag fara som en fogsvans."

      Mest för rimmet. Äh, jag har inget emot Stockholm, men sista gången jag flyttade dit var pga jobb. Det kändes helt okej, och det finns fördelar med att bo i en storstad, inte bara nackdelar. Men 2010 föll jobb-anledningen och då kom viljan att flytta därifrån, en känsla som bara växte sig starkare. Jag är ändå lite förvånad att jag inte haft någon som helst lust att återvända ens på besök efter att jag städade ur min lägenhet inför försäljning för snart ett år sedan.

      Radera
    4. "Jag är ändå lite förvånad att jag inte haft någon som helst lust att återvända ens på besök efter att jag städade ur min lägenhet inför försäljning för snart ett år sedan."

      Ja, att bo i ett skandinaviskt land för att ha nära att hälsa på gamla hemlandet var annars ett tips du fick av någon när du frågade efter tips inför utlandsflytten. Det låter logiskt men på dig låter det nästan som att du lika gärna hade kunnat flytta till andra sidan jordklotet.

      Radera
    5. På ett sätt känns det så. Jag har ingen nära familj kvar där och svenska vänner umgicks jag nog mest med på nätet och telefon redan tidigare. Nu blir det att vi ses fysiskt ännu mer sällan (inte alls i de flesta fall), men det är ingen jätteskillnad. Samma med kunder, det skulle egentligen räcka med mejl, men så finns ju telefon och mötesappar också. Jag har varit över till Sverige för att handla, men att åka till Stockholm känns helt oaktuellt även om det inte ligger på andra sidan jorden.

      Radera
  7. Intressant att få ta del av alla dessa detaljen som bioldlare som iaf jag inte haft koll på innan. Kul!

    I gengäld så kan jag tipsa om en av mina favoritförrätter och favoritefterrätter, båda står och faller med honung.

    Förrätten, en klassisk rysk sådan och så enkelt det kan bli.
    För var portion:
    Klyv en saltgurka i kvartar.
    På med en knapp dl smetana på tallriken. Gräddfil går lika bra.
    På med en bra klick eller pöl honung.
    Ta lite av varje på var gaffel.

    Efterrätten, en enkel klassiker.
    En liten brie/camenberttårta.
    Täck överdelen med torkad frukt/russin/valnötter eller annat i samma stuk man tycker om.
    Dränk överdelen i generöst med honung.
    In i ugnen kortare tid äm man tror, gärna med övervärme på så honungen gosar till sig riktigt med resten av toppingen.

    /Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade själv ingen aning om något av detta för en kort tid sedan.

      Kombon saltgurka och honung låter intressant. Gräddfil tycker jag dock ska hållas så långt från mat som möjligt :)

      Efterrätten förstår jag inte riktigt. Ska man grunda med en hel brieost alltså?

      Radera
    2. Ja, värmen smälter osten fint invärtes, det finns ju småtårtor som är lagom för 1 eller 2 personer. Jättegott, men blir rätt kladdigt när man "öppnar" osten...

      Radera
    3. Såg förresten att den billigaste osten nu nästan kostar 100 kr/kg. Tidigare har jag haft en gräns att jag inte velat betala över 40 kr/kg, så jag vet inte om det blir någon mer ost i hushållet när frysen är tom.

      Radera
    4. Sedan är jag inte någon fanatiker av syrligt i mat eller gräddfil specifikt, men här är det kombinationen av syrligt, sött o salt som gör en grym kombination. Men har du stark aversion mot gräddfil kanske inte den faller dig på läppen ändå. =)

      Radera
    5. Brie är ju en av få ostar man kan fynda ibland när de närmar sig bästföredatum, o det är ju då de är som mognast och godast.

      Senaste gången hittade jag faktiskt en stor tårta på prick 40:-/kg, en halvkilosbit för 20 riksdaler.

      Radera
    6. Nej, just gräddfil har jag svårt att fördra i något läge.

      Jag läste en bok om dumpstring där författaren ifrågasatte ifall matbuikernas personal förstod att mögelost ska vara möglig, för den fanns nästan alltid i rikliga mängder i containern utanför, ofta långt innan bäst-före-datumet passerats.

      Radera
    7. Jag glömde en jul-stilton i kruka längst i kylskåpet i vad det nu var, minst två år, kanske tre. Den var inte oöppnad, hade tydligen tagit lite på toppen, hela osten hade krymt några procent och släppt från krukans kanter. Jag luktade på den och den luktade fantastiskt, smakade magiskt bra, stilton på en helt annan nivå!

      Radera
    8. Jag har nog aldrig tänkt "Fantastiskt!" när jag luktat på en Stilton :)

      Radera
  8. Nån nämnde katthår som problem men jag funderar mer på hur du håller rummen flugfria för finns det flugor i samma rum som honung kommer dom ju hamna i honungen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller dörrar och fönster stängda. Har inte märkt några problem med flugor och då bor jag ändå granne med en mjölkbonde, och där det finns kor finns det flugor.

      Radera
  9. Vad häftigt! Jag blir otroligt imponerad och samtidigt glad över att jag inte gett mig in på just det här projektet än i livet. Det verkar vara komplicerat och tidskrävande. Så jag fortsätter glatt att köpa min honung direkt från producenten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är både komplicerat och tidskrävande, men något jag velat göra i flera år. Komplikationerna tacklar jag genom att ta hjälp av duktiga och erfarna biodlare. Hade en här idag som hållit på i 50 år och det är en ynnest att få höra honom dela med sig av sina kunskaper.

      Radera
  10. Hur mycket honung fick du? Har själv fått 31,4 kg i år. Tyvärr bor jag på en plats där det inte ger så mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått 170 kilo på fyra kupor och har en förhoppning om att kunna slunga en skvätt till i samband med invintring. Klart mer än jag vågat hoppas på, inte minst eftersom jag haft en del problem med svärmar och framtvingade drottningbyten. Och jag tror också att det är mer än man kan förvänta sig ett normalår.

      Radera
  11. Hur är det o Norge med beskattning av sådan här hobbyverksamhet? Kan du kvitta ursprungsinvesteringen mot framtida försäljning? Får man sälja skattefritt upp till något visst belopp eller är det skatt på första vinstdrivande som gäller som här i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här borde jag kunna redovisa tydliga regler och det kan jag inte. Men det jag kan säga är att hobbyverksamhet ser på med betydligt snällare ögon i Norge än i Sverige. Och omvandlar man verksamheten till näring kan man få göra avdrag för de utgifter man hade även när det var en tydligare hobby. På låga inkomster är skatten dessutom betydligt lägre i Norge, så det känns helt klart lättare att komma igång utan att göra jättevinst från dag 1. Lite mer info här:
      https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/

      Radera