Jag är inget stort fan av elbilar, men
det här gillar jag. 16-årige William köpte en Citroën 2CV och byggde under två år om den till en elbil.
CV2:an är en av få franska bilar
jag faktiskt gillar, men för mig handlar inte detta om bilar och
elektrifiering utan om att ta sitt öde i egna händer. Medan hans
kompisar troligen la 800 timmar på Instagram, TikTok eller något annat meningslöst tidsfördriv har han byggt en bil! Modellnamnet CV2
kommer av att bilen ursprungligen hade två hästkrafter, men för
William lär den funka som det enda CV han behöver under överskådlig
tid (han har redan fått jobb hos den svenske sportbilstillverkaren
Koenigsegg). Dessutom är bilen gissningsvis en brudmagnet utan like.
Redan när jag var ung fanns ett
utbrett gnäll om att kommunen skulle fixa lokaler åt ungdomar,
samhället sommarjobb och skolan fritidssysselsättningar. Min mamma
berättade om hur hon och hennes kompisar fick skotta isen på sjön
och spika ihop sina egna målburar för att spela ishockey på
rasterna, och jag tänkte att det där skulle inte funka nu. Jag är
rätt säker på att utvecklingen fortsatt att gå åt fel håll.
Därför ger det hopp för framtiden
att se en ung människa lägga hundratals timmar på att skapa något
själv, helt utan hjälp från politiker, fritidsledare och
pedagoger. Hade jag behövt anställa någon hade jag valt William
alldeles oavsett arbetsuppgifter. Här har vi uppenbarligen en kille
som fokuserar på ett mål och ser till att nå det.
Apropå framtiden är detta enligt kalendern sommarens sista dag. Så från och med imorgon tänkte jag börja med dagliga blogginlägg igen. Vi ses då, om ni vill.
Äntligen dagliga inlägg igen! Som vi har väntat! Din blogg är ofta fikasnackissen här på jobbet.
SvaraRaderaHåller med om William. Den typen av person är en tillgång på alla företag. Vi har precis fått in ett knippe nya, en är väldigt driven och övriga kunde man nog ha klarat sig utan. Det är annorlunda mot när en själv började jobba, då kändes det som att de flesta försökte visa framfötterna. Numera är det inverterat. 9 framfötter och 1 slappis har blivit 1 framfot och 9 slöhögar.
Oj, nu fick jag prestationsångest. Jag kan alltså sänka stämningen på arbetsplatsen ;-)
RaderaNu är det några år sedan jag hade inblick i någon större arbetsplats, men jag tror på dina siffror. Tyvärr.
Nejdå, känn ingen ångest! Dina inlägg är alltid uppskattade, så fortsätt som alltid och ta upp allt mellan himmel och jord som du själv finner intressant att prata om.
RaderaJag är lite extra bitter såhär på morgonkvisten, så jag överdrev nog siffrorna en aning. Men generellt är ungdomarna slöare numera. Försoffade och curlade, antar jag. Det kanske blir så i ett samhälle i förfall, där socialbidrag är ett karriärsval?
Jag kan faktiskt inte begripa det. För även om socialbidrag i praktiken kan vara ett karriärsval tror jag att få ungdomar på första sommarjobbet eller ännu tidigare ser tanken som realistisk.
RaderaDet verkar vara en synd att ha ha tråkigt ibland, och det är alltid någon annan som ska se till att livet blir roligare. Jag har ett kreativt yrke, och ibland måste man ha tråkigt ett tag för att få litet fart på hjärnan, hitta nya lösningar, väcka intresset för någonting.
SvaraRaderaStändig sysselsättning med mobilen, tv, spel, dator fyller på hjärnan med meningslösa underhållningskalorier. Litet knäckebrödstid då och då är bara bra.
Jag är på riktigt tacksam för att jag växte upp utan internet. Ett dataspel kunde ta en kvart att ladda ner, och varken grafiken eller kvaliteten i stort slog dagens mobilspel.
RaderaMed en uppväxt idag ska det nog mycket till för att man exempelvis läser böcker.
Heja William! Och heja Sparo! Jag har saknat de dagliga inläggen!
SvaraRaderaTack för det. Jag önskar att jag hade haft Williams energi.
RaderaKan bara hålla med, bra gjort av William. Intressant att han bytte bensinmotor mot elmotor och lät resten av drivlinan sitta kvar. Undrar om han använde ett färdigt konverterings-kit? Skulle också vara kul att veta vad konverteringen kostade. Får nog ta och googla det här.
SvaraRaderaSvarar på min egen kommentar. Han köpte motor och motorstyrning färdigt. Sammanlagd ombyggnadskostnad drygt 100 000 kr. Värt att nämna är att han utgick från ett rostigt bilvrak och fick lägga mycket tid på renovering av underrede mm.
RaderaDet finns förvånansvärt lite info om hans bygge, vad jag hittat. Den där videon berättar en del, liksom SVT-inslaget. Många hade nog uppskattat en blogg eller Youtube-kanal där han själv berättar om bygget, men han verkar sakna det intresset.
RaderaDen killen skulle jag ha anställt direkt, även om jag inte är nagot fan av bilar (tänk sa mycket pengar jag sparat genom aren genom att aka kommunalt! Eller taxi när jag ville lyxa till det).
SvaraRaderaMen en reflektion jag gjorde när jag själv anställde folk är att de som är mest självsäkra i intervju är de som levererar sämst. De som är mer ödmjuka och palästa far min röst. Och för att anlägga ett genusperspektiv kan jag säga att de sistnämnda nästan alltid är kvinnor. Fast jag har ett undantag, en kille jag anställde i Norge (faktiskt!). Han gjorde en stralande karriär efter att ha accepterat att ha en yngre kvinna (min assistent) som chef under ett ar.
Annika
Vi hade en yngre kvinna som chef kortvarigt, tyvärr var hon mammaledig större delen av tiden, och när hon skulle komma tillbaka var hon bara här ett par dagar innan hon bytte till ett annat företag. Hon är saknad, bästa chefen vi haft i teamet (ingenjörer, de flesta män i 30-50 års åldern, chefen 30 år, kvinna, och yngst i gruppen). Tycker det är synd att du omnämner det som att man "accepterar" att ha en yngre kvinna som chef. Men du har säkert rätt, det är nog många män som fortfarande tänker så, även i modern tid.
RaderaKanske är det så enkelt som att människor som har kunskap (eller kapital eller utseende eller vad som helst) inte har samma behov av att poängtera det. Jag har någon gång dragit exemplet med att Avanzas garage var fullt av Jaguarer medan (chefen och miljardären) Sven Hagströmer körde Volvo. På en direkt fråga sa han att han inte behövde bevisa sig, som ungtupparna.
RaderaJag hade också en ung kvinna som var mammaledig ett tag, och det var den perioden hon var som bäst som chef. Men det berodde inte på att hon var kvinna utan att hon var värdelös som chef. Jag har haft både kvinnor och män som chefer, de flesta äldre, men ett par yngre. Några dåliga, några bra. Det är inte i kön eller ålder det sitter.
Visst är det sa. Min bästa chef var en tva ar äldre amerikan, en man.
RaderaTänkte bara att jag skulle hetsa kommentarsfältet litegrann, men det föll platt till marken :).
Annika
Nej då, jag blir alltid lite hetsad när någon antyder rationella argument som feministiska, även om du inte använde det ordet.
RaderaIronin när en blogg som kallar sig "Sparo" hyllar en elkonvertering med nån svindyr sprillans hyper9-motor, som de facto kunde gjorts för 25-30.000 spänn.... om man nu vill "spara" pengar.
SvaraRadera1. Visst, det är skitbra gjort av killen. Men det finns en drös skitduktiga A-traktorbyggande tonåringar som lägger lika mycket tid i garaget istället för skärmtid.
2. Det är ett grymt bygge, men helt ogenomförbart om inte "pappa betalar"... ...betalar motor, controller, adaptersvarvning, plus de verktyg och verkstaden som behövs. Ett dylikt bygge gör du inte med en biltemasvets och ett multiverktyg.
Vad i formuleringen "för mig handlar inte detta om bilar och elektrifiering utan om att ta sitt öde i egna händer" var det som du inte förstod?
Radera1. Det gör det säkert. Måste jag skriva om alla dessa i denna text för att det inte ska ses som hyckleri?
2. Han verkar inte göra någon hemlighet av vad han behövt hjälp med. Men även om så bilen skulle ha kostat honom en miljon är jag övertygad om att han kommer att tjäna tillbaka de pengarna genom de kunskaper han fått och den marknadsföring bygget inneburit.
Vilken grabb, så häftigt bygge! Att sen bli anställd av Koenigsegg går ju inte att värdera i pengar!
SvaraRaderaI början av min yrkesbana så jobbade jag ihop med en riktig uppfinnarjocke-typ. Han skaffade en gammal 745a och fyllde bagageutrymmet med en mängd utrangerade bilbatterier samt böt ut motorn till någon elvariant. Han pendlade från länets residensstad tor jobbet, 6 mil per dag, i flera år tills någon ogin fan tjallade till företagsledningen att han nyttjade parkeringens motorvärmare på ett otillbörligt. En annan arbetskamrat, vän med uppfinnarjocken, konverterade en flakmoped till eldrift.
Det mest skrämmande jag provkört då motorn var alldeles för kraftfull för ramen som var byggd för en Sachs 1 hkp, sedan fick han aldrig till någon mjukt variabel styrning av motoreffekten, utan förutom "Av" så fanns bara "Ludicous Speed" och "Mamma, hjälp!" att välja på.
/Jonas B
Koenigsegg smäller säkert högt, men även folk som jag, som inte är särskilt bilintresserade, fattar vilken jävla energi den här killen måste ha. Men det är nog inte mycket i den bilen som är dimensionerat för 160 km/h, så jag hoppas att han tar det lugnt. Annars kan det bli en riktigt dålig affär.
RaderaÖverhuvudtaget kul med människor som får och genomför dylika idéer, vare sig slutresultatet blir eldrift eller gengas.
https://www.youtube.com/watch?v=NR_g2S6bLHo
SvaraRaderaFantastiskt klipp! Det är verkligen exakt samma retorik. Och inte ett ord om eget ansvar för någonting överhuvudtaget.
Raderasåg du hela? jag skulle bara ha det med ulvesson men det kom ju ett riktigt efteråt som man inte vet om det också var satir...
RaderaJag såg hela och tyckte att det var det som var själva grejen. Först Lena Endres satirintervju av Johan Ulveson och sedan människor som på allvar tycker att det är legitimt att idka skadegörelse eller begå andra brott för att politikerna inte tagit sitt ansvar och gett dem fritidsgårdar.
RaderaÄr det någon som någonsin hört en företagsledare eller framgångsrik person överhuvudtaget tacka fritidsgårdar för att han/hon lyckats?!
Att ta saker i egna händer, och att lära sig genom egna studier/experiment/"trial and error" är ganska svårslaget.
SvaraRaderaMina bättre kollegor (programmerare) är ofta de som är mer eller mindre självlärda till exempel.
De värsta är helt klart de som helt saknar driv att få något gjort.
Mycket går att lära sig, men det där drivet lär man sig inte på någon kurs. Det går säkert att utveckla det, men det får nog bli i egen regi, oavsett om det sker framför en dator eller under en bil.
Radera
SvaraRadera2CV står för skattehäskrafter (CV (chevaux vapeur = ”ånghästar”) på Franska och angav hästkraft antalet när motorn gick vid 1000 varv per minut altså gav motorn betydligt högre hästkraftantal på maxvarv ca 9hk
Detta går en aning över huvudet på mig, men jag förstår det som att min beskrivning ("CV2 kommer av att bilen ursprungligen hade två hästkrafter") var alldeles för enkelt uttryckt.
Radera