Markus Jonasson heter en man som satt en timme i
telefonkö för att klaga på en påminnelseavgift (svinigt hög –
450 kr!) för en obetald faktura han aldrig hade fått. När han kom
fram var de dessutom otrevliga. Jag kan i och för sig tänka mig att
han inte heller var jättetrevlig. Det hade inte jag varit i det
läget.
Hur som helst valde han att säga upp
avtalet, men när de inte tog bort påminnelseavgiften fakturerade han tiden i telefonkö, 795 kr plus moms.
Företaget betalade fakturan, vilket jag inte för ett ögonblick tror beror på något
annat än ett misstag, enligt samma mönster som när blufföretag
skickar ut tusentals bluffakturor i hopp om att personer och företag
utan koll ska betala utan att upptäcka att de inte borde.
Det får vara hur det vill med den
saken, men jag vill hylla Markus för hans motståndshandling.
Företag inbillar sig ibland att de kan behandla kunder hur de vill,
och myndigheter är ännu värre. Det finns bara ett sätt att stoppa
dem, genom att protestera. Det hjälper inte alla gånger, men
företag som beter sig oacceptabelt behöver få veta att det inte är
okej.
Jag gör vad jag kan. Senast klagade
jag på en avgift för pappersfaktura som jag fått enbart för att
företaget som skickade den inte klarat av att istället skicka ut en
e-faktura, trots att jag bett dem om det, först lågmält och sedan
allt mer … bestämt. Jag tar smällen när jag har gjort fel, men
det måste gälla åt bägge håll. Pappersfakturaavgiften
krediterades på nästa pappersfaktura, som jag också klagade på.
Och så vidare.
Till slut verkar de ha löst problemet
och mina reaktioner via telefon, chat och e-post gjorde det
definitivt till en förlustaffär för dem. Mig kostade det bara tid, men
kanske borde jag göra som Markus och fakturera den tiden. Givetvis
med ett pappersfakturatillägg.
Det där har man haft god lust att göra många gånger, men har alltid avstått. För visst är det olagligt? Eller vad skiljer egentligen Marcus faktura från andra bluffakturor? Och är ärendet verkligen avklarat bara för att företaget råkat betala (sannolikt av misstag)?
SvaraRaderaDet framgår, som vanligt, inte vad som egentligen hände och detaljer därikring - men om vi antar att han meddelat motparten om vad som kommer att hända, dvs ett muntligt avtal så vari ligger olagligheten?
RaderaAbsolut, finns ett avtal så är det förstås tillåtet. Men Marcus säger att han förväntade sig att de bara skulle riva hans faktura. Det tolkar jag som att inget avtal finns, utan han har bara skickat iväg en faktura i affekt.
RaderaJag har svårt att se det som olagligt så länge man kan motivera vad man tar betalt för även om man inte har ett skrivet avtal. Traditionella bluffakturor är ju ofta betalning för en reklamplats som inte finns.
RaderaMen jag vet inte vad lagen säger.
Avgift för pappersfaktura är något jag skulle undvika att betala in i det sista, men jag kan ändå förstå att det finns ett extra moment i fakturahanteringen.
SvaraRaderaDet som gör mig riktigt förbannad är en fakturaavgift när fakturan bara är ett mail som innehåller en länk till en digital faktura på företagets webbsida.
Av oklar anledning så kostar inte e-fakturan något, även om jag inte kan se att det skulle vara någon större skillnad för leverantören i fråga.
Jag kan också förstå det, och i detta fall var avgiften verkligen inte oskäligt hög, men när jag har sagt åt dem att jag vill ha e-faktura tycker jag att de får låta bli att ta betalt för pappersfaktura även om de inte klarar av att ändra det, oavsett om det beror på deras personal eller datorer.
RaderaE-faktura är ju en ren dataprodukt utan en enda sekunds hantering, så den förstår jag inte varför de skulle ta extra betalt för.
Så rätt gjort, och skönt att det finns folk som orkar, och extra kul att det råkade gå igenom.
SvaraRaderaJag har också fått förseningsavgift på pappersfakturor som inte kommit fram. (Postgången här är notoriskt oexat, har vid flertalet tillfällen mottagit andra människors brev, och några brev som saknats för oss).
När jag kontaktat för att korrigera och se till att fakturan faktiskt kommer fram har mina argument varit dels varför företaget inte erbjuder efaktura (pga ovan), i andra hand hur de kan bevisa att fakturan faktiskt kommit fram om det inte är skickat med rekommenderat brev (också pga ovan). Jag har alla gånger (två?) fått påminnelseavgiften struken, och ingen har varit otrevlig heller.
Jag hade kunnat få förseningsavgift på en av de där pappersfakturorna jag fick, för den kom samma dag som den skulle betalas och det tog ett par dagar innan jag insåg det.
RaderaIbland undrar jag hur pappersfakturor kan vara så sena. Om de ligger kvar på kontoret X antal dagar innan de går iväg till posten ser jag det som förkortad betalningstid.
Mitt företag har några ggr fått påminnelseavgift på pappersfakturor vi inte fått. När jag påtalat detta för deras ekonomiavdelning (och bett om efaktura) så har det alltid varit någon som sagt att ”jaaaaa, men det är ju för att du inte betalat i tid. Då är det så”. Varpå jag kontrat med: ”Förklara hur mitt företag ska betala för något jag inte har ett verifikat på? Brukar ni jobba så hos er? Att ni bara betalar lite godtycklig sådär till vem som helst när som helst utan verifikat?”
RaderaHar alltid slutat med att jag fått det struken då.
Jag har också fått till det, de gånger jag orkat. Ibland har jag svalt en pappersfakturaavgift på femton spänn för att slippa sitta en timme i telefonkö, men oftare än det varit ekonomiskt motiverat har jag bråkat av samma skäl som Markus. Företag som beter sig illa förtjänar mothugg.
RaderaEn sak jag har lite svårt att förstå är varför folk ringer till företag? Ok om det är enda vägen att få kontakt så visst. Men de flesta företag har ju skriftliga vägar in, som email och vissa har även vanlig postadress, kan man tänka sig! Om det är ett registrerat företag finns det ju så gott som alltid en adress och en ansvarig att skicka sitt brev till. Ja, just det såndant där gammeldags pappersbrev som man stoppar i ett kuvert och sätter ett frimärke på.
SvaraRaderaNaturligtvis tar du en bild på ditt brev/ärende för att ha som framtida referens om det skulle behövas.
Men sitt ni snällt i en telefonkö, och när/om ni kommer fram så får ni ordväxla med någon som (oftast) inget vet, inte har någon befogenhet och/eller är otrevliga/dryga och som inget gör åt ert problem/klagomål. Timmarna går, frustrationen växer expontiellt och ingeting händer. Men sitt kvar i telefonkön, det är snart din tur....
Jag väljer i stort sett aldrig telefon om det finns alternativ. Dels för att det spar tid, men också för att muntliga svar ändå inte håller juridiskt och jag har en känsla av att människor som skriver något med sitt namn efter tänker efter en gång extra innan de lovar något de inte kan hålla. Men ibland - allt oftare - är man hänvisad till telefonkö, åtminstone om man inte redan är kund och kan skriva på deras sajt eller app i inloggat läge.
RaderaHar varit med om den här varianten också: först vanliga kundtjänst (first line of defence) per email fram och tillbaka till dess de insett att de inte går att fäkta bort mig, sedan något email från någon lägre inom fakturering/ekonomiavdelningen, sedan när det inte heller går att få bort kundens klagomål/ärende enkelt så byter företaget taktik och vill nu inte lämna några skriftliga spår utan börjar ringa mig på telefon istället. Jag avböjer telefon via skrift och efter många om och men så får de lov att krypa till korset och lösa problemet.
RaderaAntar att jag knappast är ensam om liknande, en del företag verkar hellre lägga man-timmar på att få kunden att backa/ta tillbaka sitt klagomål än att ställa saker tillrätta. Även om det kostar mer för företaget.
Ojojoj, för mig som lämnade Sverige för manga ar sen har det tagit lang tid innan jag kunde casha in försäkringarna jag hade fran tiden när jag jobbade där. Blev tvungen att skicka rekommenderade brev till högsta hönsen innan jag fick ordning pa dem. Email funkar inte, inte ens hos Skattemyndigheten som tidigare var palitliga.
RaderaNumera vet väl knappt ungdomarna hur man frankerar ett brev och ännu mindre vad ett rekommenderat sadant är.
/Annika
Jag har ibland med framgång bett personen jag pratat med i telefon skriva det vi kommit överens om i ett email, eller åtminstone fått dem att besvara mitt email och bekräfta överenskommelsen. Samma där, inte i första hand för att kunna gå till domstol utan för att de ska göra det de lovat så att vi inte hamnar där.
RaderaSenast jag skickade ett rekommenderat brev kostade rekommendationen 100 kr utöver portot. Gissar att det är ännu dyrare nu.
Rek verkar kosta 103:- om man köper online, hos ombud 133:- Plus om man vill att en pappersavi skickas till mottagaren om att rek finns att hämta 14:-
RaderaAnnars kan man ju alltid skicka paket via PostNord, som ju är spårbart 82:- online, annars 112:- och så lägger man brevet i en låda som är högre än 10 cm så går det till ombud där det är ID-kontroll.
Låter inte som att just det har blivit så mycket dyrare. När jag skickade rek tror jag ordinarie porto var typ 6 kr och så kostade det106 kr att få det rekommenderat.
RaderaDet är som med Avanza Bank numera. Jag funderar på om man som PB kund borde fakturera dem för sin kassa service, väntetider och emellanåt uteblivna svar? De fokuserar enbart på kundtillväxt, men skiter fullkomligt i befintliga kunder. En sådan affärsmodell torde var tämligen svag när konkurrens onekligen ökar.
SvaraRaderaMvh Investeraren
Tråkigt att höra. Jag var Avanzakund c:a 2003-2021 och hela tiden nöjd med den service jag fick, både på telefon och digitalt.
RaderaHelt rätt av Markus. Jag minns en gammal intervju med Peter Settman, säkert 20 år sen när e-fakturor var ganska nytt. Han som drev företag tröttnade på att i princip alla pappersfakturor kom med fakturaavgift. Han fakturerade i sin tur dem på betalningsavgift på samma summa. Är ganska säker på att dessa också betalades.
SvaraRaderaKul drag av Settman!
RaderaJag upptäckte att ett företag ???? som hette eveningebookcom dragit 171 kronor från mitt konto. Hmmm tänkte jag det är någon slags bluff. Ringde till banken och där sa de att beloppet var dragit utomlands och personen på banken frågade om jag var utomlands. Nej svarade jag, jag har inte lämnat kommungränsen på flera månader. Ok, då blev det spärrat kort, samtal till polisen och samtal
SvaraRaderatillbaka igen till banken med ett diarienummer och riktigt anmälan.
Bankmänniskan sa att troligtvis kommer pengarna att betalas tillbaka för det är uppenbart något som är fel.
Och se på f-n, igår var det insatt 170 kronor X 2.
Där fick jag min timpeng, jag är pensionär så jag är inte dyrare än så.
Nu ska jag gå in på banken och kolla så de inte betalat tillbaka en av de där 170 kr.
Jag förstår inte hur du lyckades få tillbaka pengarna två gånger, men det var fint med timlön för detektivarbetet.
Radera