Jag har nästan alltid valt att ha äldre bilar, av ekonomiska skäl. De är billigare att köpa, billigare att laga och billigare att försäkra – med få undantag. Något jag inte tagit hänsyn till är bilbesiktningen. Visst var det skönt när 30 år gamla bilar plötsligt bara behövde besiktas vartannat år, men det räcker så.
50 år gamla bilar är helt befriade
från bilbesiktning och det ser jag inte vitsen med. Jag förstår
att det är bekvämt för ägarna, men tycker att det är rimligt att
funktionen på bilar i trafik då och då kontrolleras. Nu kommer
reglerna troligen justeras så att gränsen istället dras vid bilar
äldre än 1960, inte ändras varje år (1975 i år, 1976 nästa år
osv), men raggarna går i taket.
Den ene bilägaren säger att han ändå
fixar allt kontinuerligt och den andre att ”såna här bilar sköter
vi till punkt och pricka” och att de ”körs ju typ 4-5 månader
per år”. Det är möjligt att båda dessa bilentusiaster sköter
sina bilar perfekt. Kanske har de egen utrustning för bromsprovning
och hissar upp bilen regelbundet för att knacka på bromsrör osv.
Jag gör det inte. Dessutom kör jag hela året, men om så en bil
bara körs femton minuter per decennium hjälper det inte den som blir
nermejad under den kvarten.
Bara i år blir 63000
svenskregistrerade bilar från 1975 besiktningsbefriade. En del av
dem körs nästan inte alls, men många av dem är bruksbilar precis
som min. Och även om de bara finkörs på söndagsförmiddagar vid
perfekt väglag, är det så farligt att ta in bilen för kontroll
vartannat år? Det kostar runt en femhundring och har man skött om
bilen ”till punkt och pricka” är processen klar på en halvtimme.
Normalt är jag inte särskilt förtjust
i att myndigheter blandar sig i folks liv, men ibland är det
befogat. Dessutom finns det viktigare strider för ägare av gamla
bilar. EU försöker hela tiden förhindra eller förbjuda möjligheten att reparera äldre bilar.
Lägg energin där istället för att försöka komma undan en fullt
rimlig kontroll.
Har läst ditt inlägg några gånger nu men blir inte klok på om det är det en nationell fråga som enbart svenska transportstyrelsen driver, eller är det en gemensam kommande förändring som gäller i samtliga EU-länder?
SvaraRaderaOch även om det är en kommande EU-lagstiftning - och Norge är inte är med i EU - så hur låter det i den norska lagstiftande församlingen och bland gräsrötterna om en sådan förändring är på gång?
Eller är det så att Sparo är på väg att flytta tillbaka till Sverige?
Jag fattar det som en svensk lagändring, men givetvis gör inte Sverige något som skulle bli ett problem i EU.
RaderaNorge har redan ungefär den lagstiftning Sverige är på väg att införa. Gränsen för besiktningsbefrielse går vid 1959-1960 och nyare bilar besiktas vartannat år. Skillnaden är att det intervallet även gäller icke-veteraner.
Nope! Idag, 19 augusti, är det exakt fyra år sedan jag korsade gränsen. Jag har inte ångrat beslutet och har knappt varit i Sverige sedan dess. Någon gång över gränsen för att handla, men sovit i Sverige har jag bara gjort två gånger under dessa år. En gång för att flyttstäda min gamla lägenhet och en gång för att sälja honung på en marknad.
Ja det är märkligt att 30+ bilar bara behöver besiktas vartannat år, och 50+ aldrig mer. En gång per år för alla är fullt rimligt. Istället skulle jag vilja gnälla på priset. Dyrt och dessutom verkar de satt i system att få in så många bilar som möjligt på efterkontroll så de kan ta betalt en gång till. Jag har själv fått underkänt på väldigt tveksamma grunder. Pristak och minskade befogenheter till enbart säkerhet (bromsar etc.) skulle jag vilja se.
SvaraRaderaHär i Norge är det vartannat år för alla bilar och jag kan inte säga att det är mindre rimligt än varje år, men jag tror att de flesta av oss ibland behöver en uppsträckning. Lite som att man blir flitigare med tandtråden månaden innan man ska till tandläkaren.
RaderaOch beträffande priset kostar grundgenomgången runt tusenlappen i Norge, så det är dubbla priset om intervallen är densamma. Efterkontrollen tycker jag är mindre prisvärd.
Här besiktar man normalt på en bilverkstad och apropå tveksamma grunder har jag observerat att en verkstad specialiserad på plåtjobb har en förmåga att hitta mer rost än en som inte är det. Lite som det gamla ordspråket att för en hammare ser alla problem ut som spik ;-)
Nu är jag kanske lite onödigt petig, men det är faktiskt var 14:e månad som gäller i Sverige. Inte riktigt samma som varje år, men nästan.
RaderaÄven körkortsinnehavare borde kontrolleras efter en viss ålder men då blir det ramaskri inom pensionärsorganisationerna.
SvaraRaderaJa! Inte bara efter en viss ålder. Jag tycker att det vore rimligt att få göra ett litet prov vart tionde år. C- och D-behörigheter tror jag åtminstone kräver ett läkarintyg då och då, men jag tycker inte att det räcker.
RaderaI vissa delstater i USA får/måste man göra om teoriprovet (mycket enkelt med svenska/europeiska mått mätt) och inte vill vi ha det som i USA, där det ju Trump som styr! Otänkbart helt enkelt....ack denna Donald Duck
Raderanej, kvack ska det vara ;-)
RaderaJag tycker både att teori och praktik borde behöva bevisas ibland. Reglerna ändras. När jag tog körkort hade bilisterna företräde vid övergångsställen utan trafikljus. När bussar körde ut från busshållplats hade de företräde vid 50, men inte vid 70. Jag är fortfarande inte säker på vad som gäller vid 60, för det fanns inga 60-skyltar då.
RaderaMan kan ta körkort vid 18 och sedan vänta 50 år tills man sätter sig bakom ratten igen. Är du tillräckligt gammal får du till och med köra motorcykel utan att ens ha övningskört för det.
Ett syntest i samband med att lappen förnyas (vart tionde år) vore ett fullt rimligt minimikrav.
RaderaMen det förstår ni väl att det är rasistiskt, alla som har bytt sina lappar tlll svenska skulle ju bli utpekade som grupp och det, det går inte.
RaderaFast det kan ju alltid göras undantag, heja CP, Centerpartiet!