tisdag 19 augusti 2025

Bilbesiktning – ett nödvändigt ont

Jag har nästan alltid valt att ha äldre bilar, av ekonomiska skäl. De är billigare att köpa, billigare att laga och billigare att försäkra – med få undantag. Något jag inte tagit hänsyn till är bilbesiktningen. Visst var det skönt när 30 år gamla bilar plötsligt bara behövde besiktas vartannat år, men det räcker så.

50 år gamla bilar är helt befriade från bilbesiktning och det ser jag inte vitsen med. Jag förstår att det är bekvämt för ägarna, men tycker att det är rimligt att funktionen på bilar i trafik då och då kontrolleras. Nu kommer reglerna troligen justeras så att gränsen istället dras vid bilar äldre än 1960, inte ändras varje år (1975 i år, 1976 nästa år osv), men raggarna går i taket.

Den ene bilägaren säger att han ändå fixar allt kontinuerligt och den andre att ”såna här bilar sköter vi till punkt och pricka” och att de ”körs ju typ 4-5 månader per år”. Det är möjligt att båda dessa bilentusiaster sköter sina bilar perfekt. Kanske har de egen utrustning för bromsprovning och hissar upp bilen regelbundet för att knacka på bromsrör osv. Jag gör det inte. Dessutom kör jag hela året, men om så en bil bara körs femton minuter per decennium hjälper det inte den som blir nermejad under den kvarten.


Kolla bromsar? Äh, jag kör så lite.

Bara i år blir 63000 svenskregistrerade bilar från 1975 besiktningsbefriade. En del av dem körs nästan inte alls, men många av dem är bruksbilar precis som min. Och även om de bara finkörs på söndagsförmiddagar vid perfekt väglag, är det så farligt att ta in bilen för kontroll vartannat år? Det kostar runt en femhundring och har man skött om bilen ”till punkt och pricka” är processen klar på en halvtimme.

Normalt är jag inte särskilt förtjust i att myndigheter blandar sig i folks liv, men ibland är det befogat. Dessutom finns det viktigare strider för ägare av gamla bilar. EU försöker hela tiden förhindra eller förbjuda möjligheten att reparera äldre bilar. Lägg energin där istället för att försöka komma undan en fullt rimlig kontroll.

32 kommentarer:

  1. Har läst ditt inlägg några gånger nu men blir inte klok på om det är det en nationell fråga som enbart svenska transportstyrelsen driver, eller är det en gemensam kommande förändring som gäller i samtliga EU-länder?
    Och även om det är en kommande EU-lagstiftning - och Norge är inte är med i EU - så hur låter det i den norska lagstiftande församlingen och bland gräsrötterna om en sådan förändring är på gång?

    Eller är det så att Sparo är på väg att flytta tillbaka till Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar det som en svensk lagändring, men givetvis gör inte Sverige något som skulle bli ett problem i EU.

      Norge har redan ungefär den lagstiftning Sverige är på väg att införa. Gränsen för besiktningsbefrielse går vid 1959-1960 och nyare bilar besiktas vartannat år. Skillnaden är att det intervallet även gäller icke-veteraner.

      Nope! Idag, 19 augusti, är det exakt fyra år sedan jag korsade gränsen. Jag har inte ångrat beslutet och har knappt varit i Sverige sedan dess. Någon gång över gränsen för att handla, men sovit i Sverige har jag bara gjort två gånger under dessa år. En gång för att flyttstäda min gamla lägenhet och en gång för att sälja honung på en marknad.

      Radera
    2. Inte ens för trevliga utflykter till Gotland, Kinnekulle, Skåne, Dalslands skogar och sjöar, de västgötska platåbergen? OM jag flyttade skulle jag minsann återvända emellanåt för att fortsätta upptäcka de fantastiska landskap som trots allt finns i landet.
      /Christoffer.

      Radera
    3. Beror kanske på vart man flyttar. Jag bor i ett land som är som ett vykort och med massor av platser jag ännu inte upptäckt.

      Radera
  2. Ja det är märkligt att 30+ bilar bara behöver besiktas vartannat år, och 50+ aldrig mer. En gång per år för alla är fullt rimligt. Istället skulle jag vilja gnälla på priset. Dyrt och dessutom verkar de satt i system att få in så många bilar som möjligt på efterkontroll så de kan ta betalt en gång till. Jag har själv fått underkänt på väldigt tveksamma grunder. Pristak och minskade befogenheter till enbart säkerhet (bromsar etc.) skulle jag vilja se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i Norge är det vartannat år för alla bilar och jag kan inte säga att det är mindre rimligt än varje år, men jag tror att de flesta av oss ibland behöver en uppsträckning. Lite som att man blir flitigare med tandtråden månaden innan man ska till tandläkaren.

      Och beträffande priset kostar grundgenomgången runt tusenlappen i Norge, så det är dubbla priset om intervallen är densamma. Efterkontrollen tycker jag är mindre prisvärd.

      Här besiktar man normalt på en bilverkstad och apropå tveksamma grunder har jag observerat att en verkstad specialiserad på plåtjobb har en förmåga att hitta mer rost än en som inte är det. Lite som det gamla ordspråket att för en hammare ser alla problem ut som spik ;-)

      Radera
    2. Nu är jag kanske lite onödigt petig, men det är faktiskt var 14:e månad som gäller i Sverige. Inte riktigt samma som varje år, men nästan.

      Radera
    3. Fast blir det inte en gång om året i snitt, även om man kan vänta fjorton månader mellan två besiktningar?

      Radera
    4. Jag har fått höra kritik mot privatiseringen av bilprovning både efter att det skulle göra att de försöker få efterkontroll, samt att de tvärt emot skulle göra allt för att undvika att underkänna bilar för att det skulle leda till att kunderna går annorstädes. Vad är det som gäller?

      Radera
    5. Jag kan bara prata för mig själv, men så länge Bilprovningen var ensam på marknaden tror jag aldrig att jag fick igenom en enda bil på första försöket. Efter avregleringen var det ytterst sällan jag behövde på efterkontroll. Det kan bero på att jag haft bättre bilar eller att de lättare släpper igenom en gubbe än en snorhyvel (trots att bägge säger att de ska fixa allt oavsett om felen skrivs ut), men jag upplever det som att det blev lättare.

      Radera
  3. Även körkortsinnehavare borde kontrolleras efter en viss ålder men då blir det ramaskri inom pensionärsorganisationerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Inte bara efter en viss ålder. Jag tycker att det vore rimligt att få göra ett litet prov vart tionde år. C- och D-behörigheter tror jag åtminstone kräver ett läkarintyg då och då, men jag tycker inte att det räcker.

      Radera
    2. I vissa delstater i USA får/måste man göra om teoriprovet (mycket enkelt med svenska/europeiska mått mätt) och inte vill vi ha det som i USA, där det ju Trump som styr! Otänkbart helt enkelt....ack denna Donald Duck

      Radera
    3. nej, kvack ska det vara ;-)

      Radera
    4. Jag tycker både att teori och praktik borde behöva bevisas ibland. Reglerna ändras. När jag tog körkort hade bilisterna företräde vid övergångsställen utan trafikljus. När bussar körde ut från busshållplats hade de företräde vid 50, men inte vid 70. Jag är fortfarande inte säker på vad som gäller vid 60, för det fanns inga 60-skyltar då.

      Man kan ta körkort vid 18 och sedan vänta 50 år tills man sätter sig bakom ratten igen. Är du tillräckligt gammal får du till och med köra motorcykel utan att ens ha övningskört för det.

      Radera
    5. Ett syntest i samband med att lappen förnyas (vart tionde år) vore ett fullt rimligt minimikrav.

      Radera
    6. Men det förstår ni väl att det är rasistiskt, alla som har bytt sina lappar tlll svenska skulle ju bli utpekade som grupp och det, det går inte.
      Fast det kan ju alltid göras undantag, heja CP, Centerpartiet!

      Radera
    7. Ja, gärna syntest också. Min pappa hade körkort i decennier när han satt i rullstol och omöjligen kunde köra bil. På slutet hade han inte ens klarat att starta bilen. Nu fattade han det själv och använde bara körkortet som ett praktiskt och billigt id-kort, men det är det inte alla som gör.

      Rasistiskt? Somna om.

      Radera
  4. Hur många besiktningsbefriade bilar är inblandade i olyckor per år? Jag tror inte lagen ska ändras pga säkerheten, det är för att omställningen till elbilar ska påskyndas och äldre bilar fasas ut så fort som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning, men de närmaste tio åren tror jag att antalet bilar som fyller 30 kommer att växa dramatiskt. Så hur många olyckor de än genererar idag lär siffran stiga om de inte ska besiktas.

      Radera
    2. Och hur många av dessa olyckor kommer ske på grund av fel som besiktningen hade hittat? Extremt få gissar jag på.

      Radera
    3. Det kommer bara öka kostnaden för vanligt folk utan att ge något.

      Radera
    4. Jag är inte alls säker på det. Utöver att besiktningsmännen kan hitta fel ger systemet bilägare en spark i arslet att fixa till saker själva.

      Radera
  5. Va, besiktningsbefrielse vid 50 år? Då borde jag kanske slippa hälsokontroller, jag har ju passerat den åldern för flera år sedan. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På människor verkar det vara det omvända. 50+ innebär återkommande kontroller av såväl bränslesystem samt avlopp.

      Radera
  6. De som gör en kulturgärning och tar hand om veteranbilar (och förmodligen har mer än en) borde inte behöva släpa sig iväg till besiktningsmannen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om kulturgärningen innebär att enkretsbromsarna plötsligt lägger av och det resulterar i en överkörd skolklass? Nej, självklart inte. Jag gör själv den där kulturgärningen (om än för min egen skull, som gissningsvis de flesta), men jag tycker att det är helt okej att visa upp den på en bilverkstad vartannat år.

      Radera
  7. Min 55 år gamla Ford kostar 145kr/månad i försäkring, det är den enda kostnaden.
    Det sticker i ögonen på folk med nya bilar som kostar flera tusen i månaden tror jag, en av anledningarna till att besiktningen ska införas igen säkert. Det har inget med säkerheten på vägarna att göra. Det ska bara sugas ut mer pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ISK är ett liknande exempel. Det är för bra helt enkelt, då ska klåfingriga politiker ändra regler och skatter.

      Radera
    2. Min 52 år gamla bil är visserligen inte skattebefriad, men snudd på. Jag tror inte att det sticker folk i ögonen för de tror att bilen drar tre liter milen och att jag betalar dubbelt så mycket i reparationskostnader som de gör, trots att verkligen är den omvända.

      Nej, jag tror inte heller att säkerheten är det främsta skälet, men för mig känns det rimligt att besikta vartannat år ut säkerhetssynpunkt.

      Radera
  8. Det är skillnad på att besikta en gammal veteranbil jämfört med en hyfsat modern bil.
    Trumbromsar är i stort sett omöjliga att få till att dra jämt. Bussningar och leder ska inte bytas i första taget, dom ska det tryckas in fett i om det glappar. Det läcker olja mellan motor och växellåda när bilen stått hela vinterhalvåret och hundra andra saker som man får nedslag på. Ska man behöva byta trumbromsarna, bussningar i framvagnen och riva ner växellådan för att kunna få köra ett par hundra mil under sommaren så känns det inte värt det, + kostnaden för allt.
    Sedan är det samma visa vid nästa besiktning även fast man bara rullat 200 mil sedan sist.
    Nej, många besiktningsmän har ingen förståelse för sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan trumbromsar gå jämnt. Håll foten lätt på bromsen sista kilometern till besiktningshallen och den går spikrakt i bromsprovet. På vägen hem får man återigen hålla hårt i ratten när man bromsar :-).

      Men allvarligt talat, inte läcker bilen på flera ställen bara för att den stått parkerad över vintern.

      Radera