onsdag 10 december 2025

Avanzastrul och blåögda kunder

Avanza hade ett datahaveri natten mot igår. Irriterande för deras kunder, det fattar jag. Avanza verkar dessutom mer drabbade än andra. Men är inte ”Alla pengar är borta” en väl hysterisk reaktion på ett felaktigt saldo? En halvtimme efter börsöppning stämde alla konton igen.

Men vid det laget hade bankens kunder dampat i flera timmar. En av dem säger att hon nu ska byta bank för ”sånt här klarar jag inte av”. Jag kan förstå reaktionen, men ska hon flytta pengarna till en bank utan dataproblem under jag på vilken planet hon finner den. Jag har åtminstone inte hittat en bank helt förskonad från datorhaverier.

Utan att ha en aning om vad som hänt den här gången kan jag konstatera att allt mer av våra liv finns på internet. Inte nog med att digitaliseringen av samhället tvingar oss dit. Många väljer dessutom av lättja helt frivilligt att spara sin information på nätet, allt från lösenord till bröllopsbilder. När det moderna samhället gör allting mer bräckligt finns det åtminstone ingen anledning att hjälpa till med den utvecklingen.

Så nu tycker jag att vi gör så här. Avanza lägger mer kraft på att stabilisera sina system. Behöver ni pengar till det kan ni dra ner lite på allt hållbarhetstrams ni fokuserat alldeles för mycket och för länge på. Det är inte okej att stänga ner kundernas möjligheter till handel bara för att ni inte håller koll på era datasystem och underleverantörer!

Och spararna slutar ögonblickligen att lita blint på internet. När ni köper eller säljer ett värdepapper – spara informationen utanför nätet, det är ert ansvar! Spar avräkningsnotorna i datorn och/eller på papper, och skaffa en backup på en egen hårddisk, inte i någon dyr och osäker molntjänst, om inte ni också vill tala ut i pressen om att ni inte vet vad som hänt med pengarna ni har på börsen. Med bevis för vad man äger slipper man ångest eller psykbryt bara för att det står fel en stund.

Så. Frågor på det?

14 kommentarer:

  1. Inga frågor på det. :-)

    En rejäl backup på sitt sparande i form av utskrifter på vanligt papper som satts in i en vanlig pärm är viktig att ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller ju rätt mycket pengar, och personerna i reportaget verkar helt förstörda över att inte ha det.

      Radera
  2. Avanza skrev klart o tydligt ut att det var ett visningsfel och att inga pengar var försvunna. Tycker det borde räcka för att slappna av en stund. Någon hade tydligen rent av ringt hem till Sven Hagströmer och gråtit om det. Helt sjukt...
    Själv har jag belåning och alltså minus på kontot, så det var trevligt att komma upp på noll en stund. För mig var det lätt att vara oberörd :)

    Angående att spara skärmdumpar och (digitala) avräkningsnotor undrar jag om det är något bevisvärde i. Lätt att förfalska, dessutom är det bara en ögonblicksbild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar väl göra det, om inte av hänsyn till kunderna så av kundtjänstpersonalen.

      Om flera av varandra oberoende kunder fått problem samma dag tror jag även rättssystemet skulle se förfalskning som osannolik.

      Radera
    2. Om rättssystemet skulle acceptera skärmdumpar som bevis kan jag garantera att det skulle komma in en våg av förfalskningar också.

      Radera
    3. De gör väl en bedömning, de är inte helt autistiska.

      Radera
    4. Självklart kan uppenbara förfalskningar sorteras bort men sen måste man väl bestämma sig för om skärmdump ska vara ett ett bevis för ett innehav/saldo eller ej?
      Om det verkligen är meningen att miljontals sparare bör printa ut alla sina transaktioner på papper (eller ens spara lokala dumpar) skulle väl t.ex finansinspektionen rekommendera det. Jag har inget bättre förslag själv, men tror ju att det är noll bevisvärde i egna dumpar..

      Radera
  3. apropå Avanza, de har blivit lite fart på dem efter att det dykt upp en skarp konkurrent, fortfarande liten men med mycket bra utvecklingshastighet. Består till delar av missnöjda som förut jobbade på Avanza men som tröttnade på att uppenbara saker aldrig kom kunderna till del. I den här församlingen har ni väl alla hört talas om och sett Montrose.
    Intressant är att när Montrose svarar på frågor, i sina forum, vad som är tänkt att komma/implementeras snart eller på halvlång sikt så dyker just denna tjänst upp på Avanza. Kan man tänka sig, visst är det konstigt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog har de väl fler konkurrenter än så.

      Radera
    2. Ja det får vi hoppas, men vilka impementeringar har de sagt de ska införa som vi inom någon månad senare sågs dyka upp som en nyhet på Avanza?

      Radera
  4. Det jag reagerade mest på , (förutom att Avanza väldigt frekvent har problem), är att om VD är rätt citerad säger till en reporter att Avanza känner ett ansvar för detta. Vadå ”känner” ett ansvar. De har inte bara ett utan hela ansvaret!! Kan inte hänvisa det till underleverantörer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också på att hans ordval får det att låta som att han tar rätt lätt på problemen.

      Radera