Vi har nu kommit fram till del 100 i
serien ”Jag förstår inte min samtid”. Denna gång handlar det
om bilvärdering. Jag är egentligen inte på jakt efter en ny bil
(det kommer för övrigt ett inlägg om mitt senaste inköp, om den
någonsin blir klar), så jag är inte sugen på någon av de två
bilar jag nu ska visa. Jag har hittat bägge på Facebook Marketplace
och de är till salu i Sverige.
Bil nr 1, en Oldsmobile från 1955. Det står
att den är i originalskick och formuleringen ”mycket bra”
återkommer inte mindre än tre gånger i annonsen. Förutom att den
ska vara ”mycket bra” i kaross och inredning sitter det ett
slutsteg av typen ”Herrejösses” i skuffen.
Bil nr 2, en Chevrolet från 1962. Den
beskrivs som en ”skitbra raggarbil som bara går”. Att den släpar
i backen är inte så illa som det ser ut eftersom den har
luftfjädring som gör att den kan höjas vid behov (t ex om man
skulle få för sig att vilja köra med bilen på en väg). Jag kan dock
inte låta bli att notera att karossen är något anfrätt, att
motorhuv och dörrar har en annan färg än resten, att bakluckan är
bucklig och att någon tuggat på kofångaren.
Vad får man då betala om man vill bli
ägare av något av dessa bägge fordon? Oldsmobilen säljs för
150000 kr. Mycket pengar för en bil om den bara ska köras på
sommaren och kanske knappt ens då. Jag har alltid varit av åsikten
att bilar ska användas, men de flesta som är intresserade av bilen
kommer nog att åka fina sommardagar, kanske på några
bilutställningar eller på sin höjd på en veckas bilsemester.
Chevan då? Bilen som ser ut att ha
krockat med en elefantfamilj som hoppat på den i takt med en remix
av Eddie Meduza. Den kan bli din för det facila priset av 275000 kr,
alltså nästan dubbelt så mycket som Oldsen som i mitt tycke är en
ungefär hundra gånger ballare modell som jag lätt hade föredragit
även om bilarna varit i samma skick.
Är då inte bara Cheva-ägaren en
galning utan koll? Troligtvis inte. Jag letade upp dessa bilannonser
för att illustrera ett fenomen jag kände till sedan tidigare. Av
någon för mig okänd anledning är vanskötta eller medvetet
förstörda Chevor av ganska vanliga modeller attraktiva på
veteranmarknaden.
Det är faktiskt så illa att jag tror att
man skulle kunna tjäna pengar genom att köpa in en fin Cheva Impala från
början av 60-talet, pensla den mattsvart, hoppa in taket, slå
sönder bakluckan, sätta in luftfjädring, sänka den och köra
några mil med karossen släpandes i backen, byta ut originalfälgarna
och sätta på sådana här fula lättmetallfälgar med stötiga
lågprofildäck och sedan sälja bilen till ett högre pris än innan
du förstörde den.
Jag har sagt det förut och säger det
igen – folk är tamejfan inte kloka någonstans!



Fast du kommer ju vara den coolaste gubben i Sunne på fredagskvällarna? Är inte det värt några hundra tusen? :)
SvaraRaderaSka jag behöva åka över till "fiendeland" för att bli cool så får det vara :-)
RaderaSäffles mest berömda Cheva Bel Air var till salu nyligen för 360000kr på Blocket, ser att den är såld nu. Jag hoppas ingen betalade mer än 50000kr för den skrothögen, det är väl vad reservdelarna är värda som är något att ha ifrån den.
SvaraRaderaDen hamnade nog närmare 360 än 50, men jag fattar inte heller.
Radera