Som jag skrev i februari har SEB bytt ut mitt bankkort. Jag trodde ju att de enda skillnaderna
var att Visa nedgraderades till Mastercard utan bank-ID, men nu har
jag fått kortet och måste göra ett tillägg.
Ja, vem vill inte ha enklare sätt att
betala? Jag kastade mig naturligtvis över broschyren för att få
veta hur det ska gå till! ”Ditt kort från SEB har en inbyggd
antenn som kan kommunicera med kortläsare. Det betyder att du inte
behöver sätta i kortet i läsaren – håll bara upp det intill för
att betala!”
Förändringen innebär alltså att jag
inte behöver sätta kortet i kortläsaren varje gång jag handlar
med det. I några få butiker kan jag istället hålla kortet strax
framför läsaren. Är det sant?! TACK SEB!! Alla försämringar och
prishöjningar ni genomfört det senaste året är givetvis förlåtna.
Det här skulle ju kunna innebära att jag sparar någon eller till
och med flera sekunder vid en bråkdel av mina köp.
Men... det bygger på att tekniken
funkar och att antennen på mitt kort inte får för sig att betala
ett köp för kunden framför. Hade
SEB frågat mig innan om jag önskar en inbyggd antenn i mitt
bankkort så att den kan kommunicera med kortläsare utan att jag för
in kortet i den och slår min kod hade jag svarat ”Nej tack, det
vill jag absolut inte ha!”. Men lika självklart fick jag inte den
frågan.
I kontakt med SEB:s kundtjänst fick jag höra att "detta är något som har efterfrågats
av ett stort antal kunder". Hur stort detta antal är kan jag givetvis inte kontrollera, men jag tror inte på det. Är det verkligen besvärligt att slå in sin pin-kod? Jag vet att jag inte är världens mest
innovationsbenägna människa, och hade jag styrt världen hade vi
antagligen varken haft bilar eller datorer (möjligen inte heller
hjulet), men det här känns verkligen bottenlöst korkat!
Men en sak gillar jag! Efter att ha påtalat min negativa syn på funktionen har kundtjänsten avaktiverat den för mitt kort. Det finns hopp! Därför kvarstår jag som SEB-kund och aktieägare, alltjämt blippfri.