När jag säljer saker på Tradera
anlitar jag ofta Schenker för leveransen. I min kommun har de sju
ombud där man kan lämna in sina paket. Den närmaste ligger 500
meter härifrån, den näst närmaste 2,5 kilometer bort. Känns som
ett enkelt val, men till saken hör att det närmaste ombudet är en
tobaksaffär med ointresserad och ganska otrevlig personal.
Alla kan ha en dålig dag, men för
några år sedan förstod jag att här handlar det snarare om dåliga
liv – de är alltid sura. Och det är som sagt en tobaksaffär, som
alltså säljer tobak, spel, godis, dyra lågprisleksaker och
klockor. Kort sagt, de säljer skit och försvann butiken skulle jag
inte sakna den.
Butiken som ligger ytterligare två
kilometer bort är en helt vanlig Hemköp med korrekt personal och
sällan några längre köer. Jag behöver inte den heller, men många
närboende skulle sakna affären om de tvingades slå igen.
Därför gör jag mig omaket att varje
gång jag bokar frakt välja bort det förvalda, närmaste
alternativet och sedan ta extrapromenaden. Vid det här laget har jag
nog gjort det 50 gånger, vilket innebär att jag gått/sprungit 20
mil extra för att gynna en bra butik framför en dålig. För
egentligen kostar det mig ingenting. Jag behöver motionen och
omvägen har gett mig chansen att lyssna på runt 30 timmar av
intressant poddradio.
Och – inte minst viktigt – jag mår
bra mentalt av att ta ”krånglet”. Det ger mig rätt att vid
behov klaga eller ställa krav på leverantörer jag handlar av. För
nöjer man sig med företag som man vet ger sämre service eller har
sämre produkter än konkurrenterna frånsäger man sig ju faktiskt
den rätten eftersom man då genom sina handlingar visar att man
nöjer sig med skit.