tisdag 31 oktober 2017

Annonsblock

God medial information är värd att betala för på ena eller andra sättet. Det billigaste sättet att betala på internet är att utsätta sig för reklam. Det gör jag med glädje på en del sidor. På andra inte. De som redan läst vad jag tycker om svenska affärstidningar anar vart jag är på väg.


När skvallertidningen Dagens Industri ber mig plocka bort min annonsblockering för att ta del av deras produktplaceringskavalkad blir jag nästan full i skratt. Trots att de redan tar betalt för en stor del av artiklarna tar de alltså illa upp när någon vill läsa det lilla material som återstår utan att förutom buggar och usel webbdesign också överösas med reklambanners. Om de inte spärrade så mycket av sitt material skulle jag ibland länka till dem både här och på Twitter, vilket skulle ge dem fler läsare, med och utan annonsblockeringar.

Men priset för vanvettigast självbild går som vanligt till Dagens Nyheter (eller Dagens Dumheter, som den kallades redan innan chefredaktör Wolodarski var påtänkt) när de av någon anledning skickar in ett popupfönster där de pladdrar på om ”bra journalistik” och ”nyheter baserade på fakta”. Som om dessa begrepp skulle ha någonting med DN att göra.


Att regelmässigt blockera reklam känns fullkomligt självklart och jag kan varmt rekommendera Adblock Plus. Det förbättrar min upplevelse av internet. Om det helt skulle hindra mig från att surfa svensk nyhetsmedia kan jag leva med sorgen, även om det såklart är ännu mer stötande när gnället och betalväggarna återfinns hos sajter jag redan betalar med skattepengar, som SvD och Gefle Dagblad.

Borde det ens vara lagligt?! Vad är nästa steg, att tv-licensen ersätts med en tvångsskatt för alla?

22 kommentarer:

  1. Popup-funktionalitet är enligt mig satans påfund och borde regleras i Genève-konventionen eller motsvarande.

    Värsta sorten är popup om nyhetsbrev eller motsvarande där DU REDAN HAR SIGNAT upp dig sen länge (vad hände med cookies?).

    Tack för att du håller din eminenta blogg stilren och lättåtkomlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller helt med dig om popup, det ÄR Satans verk, och jag fattar inte hur sådan reklam kan fungera. IRL-motsvarigheten torde vara att gå fram till en människa och skrika honom i örat det högsta man kan.

      Radera
    2. Bra liknelse, tänk dig sen varianten att människan varje gång ni träffas kommer att skrika dig i örat och med samma budskap varje gång. Vill jag då träffa människan frivilligt igen? Nej tack.

      Radera
    3. Media och upprepade gallskrik i öronen. Det här låter ju precis som Peter Wahlbeck: Sluta kalla Expressen för hora!

      Radera
  2. Ja det är väl så media har byggt sitt lyckade lobbyingförslag emot alla Riksdgens partier? Vi publicerar så mycket falsk dynga så att kunderna svikit oss. Snälla, beskatta folket så de tvingas ta del av mediaeländet ändå. Gärna progressiv skatt dessutom. I gengäld lovar vi att vara snällare emot er borgerliga i framtiden, det är sant faktiskt (tills skatten klubbats ivartfall). Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. Jag har gjort som så att jag öppnar upp för de domäner jag läser mest, däribland kommer alla bloggar som jag läser. Tycker helt klart det är värt att se reklamen på bloggares sidor för att stötta till fortsatt bra arbete.

    SvaraRadera
  4. Är det inte att vara på väg åt fel håll?
    Blocka allt som man inte gillar. Det är väl då vi får ett samhälle med fullt av enkelriktade personer som bara väljer det som de redan tycker?
    Gillar din blogg, men akta dig för att tro att all reklam etcetera är av ondo.
    Vi har tillräckligt med folk som bara läser det de gillar och får en konstig bild av världen.
    Mvh
    Jan Hveem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem har talat om att blocka allt man inte gillar? Jag tar gärna del av välskrivna nyheter och åsikter jag inte gillar. Jag söker aktivt upp dem.

      Det jag pratar om här är reklambrus från sajter där uppsidan är nästan obefintlig. Det är något helt annat.

      Radera
    2. Samtidigt måste ju någon bekosta kvalitetsjournalistik. Håller med om att DI:s nättidning är under all kritik.
      För oss som prenumererar på papperstidningen är det nåt helt annat.
      Bra artiklar och seriös journalistik. Fattar inte att deras nättidning är så helt annorlunda.
      Men även tidningar på nätet måste finansieras, annars blir kvalitén därefter.
      Kanske för att gratisgenerationen ( som du inte tillhör om jag förstått din ålder rätt) över huvud taget skall läsa något om världen utanför sin lilla värld så måste det vara mycket reklam. Man får vad man betalar för även i detta fall.
      Kan väl erkänna att jag själv irriteras över pop-up-fönster i tid och otid, men som sagt det ingår nog i spelet.
      DN:s papperstidning är för övrigt också mycket bättre än nättidningen.
      De flesta som klankar på DN är personer som ( liksom min son t.ex. ) aldrig läser papperstidningen utan har sin åsikt klar.
      Mvh
      Jan

      Radera
    3. Ja, men som jag ifrågasätter i texten, vad har DN:s webbsida med kvalitetsjournalistik att göra? DN.se är liksom DI.se skräp, och skräp betalar man inte för. När det gäller DN dristar jag mig till att påstå att det även gäller pappersupplagan, en illa skriven fakenews-tidning. Pappers-DI läser jag sällan och vill inte uttala mig om, men det är ju inte den jag väljer bort när jag tackar nej till deras plusartiklar på nätet.

      Radera
    4. Om DN är skräp, då vet jag inte vad en del annat skall kallas. Jag skulle gärna be dig referera illa skrivna artiklar från pappers-DN. Det börjar bli konstigt om den skall kallas för fake-news-tidning, då har vi ganska stora problem.
      Upp till bevis!
      Mvh
      Jan

      Radera
    5. Har VI stora problem om DN är en propagandistisk tidning som inte längre drivs av sökande efter sanningen? Jag har inga som helst problem med att DN:s tid är förbi och jag tänker inte lägga tid på att leta upp gamla pappersartiklar från en tidning jag inte prenumererar på. Det var du som antydde att DN skulle ägna sig åt kvalitetsjournalistik (givetvis ett befängt påstående), jag svarade bara på tilltal.

      Radera
  5. Bra inlägg!

    Om jag får tipsa om ett komplement till AdBlock Plus är det tillägget Ublock, det minskar din exponering mot reklam ännu mer och belastar din webbläsare väldigt lite.
    Med vänlig hälsning
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Det måste jag testa.

      Radera
    2. Har du upplevt att du fått bort ännu mer reklam? Nyfiken på vad du tycker :)

      Radera
    3. Den bittra sanningen är att jag inte hunnit testa än. Delvis pga att min dator signalerar att den vill bli utbytt :-(.

      Radera
    4. aha såpass.

      Har du en apple dator: http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/tva-skona-spartips-for-semestern.html

      Här får du en guide hur du fräschar upp den.

      Har du en windows. Formatera om datorn, du måste väl känna någon ungdom som kan hjälpa dig med det? ;-)

      Radera
    5. Windows, och har redan en överjävligt duktig datakonsult, men de problem som drabbar mina datorer har ingen någonsin sett eller hittat en lösning på.

      Radera
  6. unvis.it/ framför artikelns länkadress på DN gör underverk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underverk är väl att ta i? En illa skriven text blir pissigt formaterad också ;-).

      Men det funkar väl inte på medlemslåst material (såsom nästan allt DN:s)? Eller också är det jag som inte begriper (inte heller omöjligt).

      Radera