tisdag 3 oktober 2017

P-bubbla

Har vi bobubbla eller inte? Om detta finns olika teorier, men här är en lite galen historia.

När jag flyttade till min nuvarande bostadsrätt för drygt tio år sedan såg jag att föreningen sålde bostadsrättsgarage. Märkligt namn eftersom bostadsrättslägenhet innebär lägenhet där man köper sig rätt att bo medan man faktiskt inte får bo i garagen. Men sålde gjorde de. Runt tvåhundratusen fick man punga ut för 13 kvm, och inte blir det mindre märkligt av att det finns flerbilsgarage att hyra med relativ kort kö där månadsavgiften är en hundring lägre än BRF-garagen.


Idag såg jag en ny garageannons, och nu vill de ha 440000 kr för rätten att disponera 13 kvm i en förort 1,5 mil utanför Stockholm. El finns, men inget vatten. En grå betongkub för nästan trettiofyratusen kronor per kvadratmeter! I mindre städer får man ett radhus för 440000 kr och på ren landsbygd en hel villa.

Men kanske är det dumt att jämföra garage med bostäder. Vi tar bilar istället. En ny Mercedes eller Volvo går att få för 300000 kr. Den här Mustangen kostar 400000 kr, så med den i hyrgaraget kan man tanka för fyrtio papp innan man kommer upp i bostadsrättsgaragekostnaden.


Kan någon förklara denna marknad? Jag kan det inte.

10 kommentarer:

  1. Men priserna går ju alltid upp! Köp den nu så kan du sälja den för minst två miljarder i framtiden ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte mycket galnare än om någon sagt när jag flyttade in att köp den och sälj den 2017 för fyrahundrafyrtiotusen.

      När det gäller bostäder brukar bostadsrätter ha lägre månadsavgift än hyresrätter. Här är det tvärtom. Eller uppochned kanske jag ska säga.

      Radera
  2. Kan inte ge någon förklaring mer än att det uppenbarligen finns en marknad för denna typ av objekt?

    Är det så viktigt att bo nära centrum?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobben finns ju i Stockholm och då vill "man" bo så nära som möjligt, men närmare en halv miljon för en p-plats blir obegripligt när det dessutom finns hyresplatser med lägre månadsavgift.

      Radera
  3. Eller så köper man en vettig bil för 30-40k (det finns mååååånga såna) och tankar för 400k?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den lösning jag brukar välja. Har svårt att se mervärdet i en sprillans bil. Mervärde visst, men inte hundratusentals kronor.

      Radera
  4. Jag har några finfina nederländska tulpanlökar att sälja, för den som är intresserad av att investera i sin framtida rikedom. Handla på termin går finfint.

    Att dels äga en bil om man bor i Stockholm (som har en välutbyggd och rätt billig lokaltrafik), dels köpa en sketen garageplats för 440 tuss som komplement till sin bostadsrätt, ja, när det vänder vänder det ordentligt för vissa. Dags för ett nytt kapitel i boken om det naturliga urvalet.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välutbyggd, men ofta ganska dålig. Och billig är relativt. Dessutom behöver ju vi som bor här bil så att vi kan ta oss härifrån :-).

      Radera
  5. Gunter Mårder redde ut just den här frågan i företagarpodden för någon vecka sedan.
    Du skall ställa räntekostnaden för de 440000 mot hyran för ett alternativ. Låt säga att du kan låna till 1% ränta efter ränteavdrag ja då blir årskosnaden 4.400kr dvs ca 350kr i månaden. Det kan det ju vara värt om man vill ha en eget garage+ att det är en investering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resonemanget föll på sista ordet. Den dag "marknaden" inser att garaget inte är en investering (eftersom det finns hyresgarage med lägre månadsavgift) faller priserna och då är ingen räntekostnad i världen okej.

      Radera