söndag 22 oktober 2017

Vad gör man åt veckopengsköparna?

När man säljer H&M eller Atlas Copco är det inga problem, men så fort man ska avyttra en aktiepost i ett mindre bolag, allrahelst på en mindre lista, uppkommer problemet. Köpkurs 85 – 500 st, säljkurs 87 – 650 st. Jag lägger in mina 800 aktier till försäljning för 86,50 kr. Det går några minuter innan det plingar till i datorn, jag har sålt... fyra aktier.


Fyra aktier till den fantastiska summan av 346 kronor, och så courtaget då, på 39 eller 69 kronor. Sedan lägger någon in en lägre säljorder medan andra säljare börjar knapra bort köpordern på 85. Och där står jag med mina 796 aktier och en påbörjad försäljning som jag får betala för oavsett om jag säljer resten eller inte. Antingen sitter jag kvar och tar courtagesmällen om det inte vänder upp igen, eller också säljer jag så många jag kan på 85 kr och hoppas att någon förbarmar sig och köper resten.

Men vad kan jag göra för att inte hamna där?
  1. Sluta handla med småbolag?
  2. Bara lägga fill-or-kill-ordrar eller sälja aktierna till högstbjudande oavsett spread?
Eller möjligen 3: köra på som tidigare och acceptera att de låga courtagen och ökade aktieintresset lett till att folk köper aktier för hundralappar eller tior? Själv förstår jag inte varför någon – oavsett courtage – vill köpa ett bolag för 346 kr, ifall det är den femprocentiga rusningen eller den treprocentiga utdelningen (17 respektive 10 kr) som hägrar.

Men det är så mycket annat jag inte begriper, varför köper någon en bil för en halv miljon som verkar sakna blinkers, vad är grejen med kvarg, vem ser panelhumor på tv, hur kan man ta sig tid att sopsortera och ändå inte greppa att mjölkkartonger är gjorda av papp, vad säger egentligen Stefan Holms pappa... Jag skulle kunna fortsätta med detta, men det får Johan Johansson göra istället (inte alltid jag förstår honom heller, men här gör jag det):

12 kommentarer:

  1. Kan förstå att det är onödigt om det gäller få poster på First North eller andra mindre börser där minsta courtaget fortfarande är lågt.

    Men sen är det många som vill spara men inte har råd att köpa för större summor, då är det bättre att köpa till aktie än inga. Sen får vi inte glömma bort att dessa antagligen har en mindre portfölj och får fortfarande handla gratis via Avanza/Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hållit mig till fonder i det läget, men det står var och en fritt. Detta är egentligen ingen kritik mot någon, jag bara lyfter ett irritationsmoment jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.

      Radera
  2. Lösningen på lång sikt är väl att sätta press på nätmäklarna att slopa minimicourtaget. Till dess finns 2 lösningar utöver de du nämnt:
    3. Byt till Nordea, som har lågt rörligt courtage och 1kr minimum.
    4. Öppna konto hos både Nordnet och Avanza. Ha courtageklass mini hos den ena och medium/fast hos den andra. Om innehavet hamnar hos fel mäklare kan man flytta över den för en någorlunda låg extrakostnad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittade på Nordeas prislista nu och för mina affärer är den nästan identisk med Nordnet och Avanza (förutom att jag inte hittar siffrorna för warranter, ETF:er och annat), där jag för övrigt redan har konto hos bägge.

      Problemet uppstår när "marknaden" jävlas med mig. Om jag försöker sälja en aktiepost som den i mitt exempel ovan blir summan 69200 och då väljer jag courtageklass hos Avanza/Nordnet som på sikt matchar mina affärer bäst. Om jag sedan bara får sälja aktier för 346 kr är det för sent att byta courtageklass, så då hamnar jag på 69 kr (=20 %) i courtage.

      Radera
  3. Jag råkar ut för exakt detsamma av och till, och det är så otroligt irriterande med 69kronor i courtage på en 346-kronorsförsäljning. Jag tycker Avanza (och Nordnet) borde strunta i att debitera minimicourtaget när ens order inte blivit fylld. För det är ju dessa 2 mäklare som är orsaken till veckopengshandlingen eftersom vissa kunder kan handla för 1:- eller t.o.m 0:-.
    Alternativt tycker jag en order borde kunna få ligga kvar över natten och fortsätta på samma minimicourtage dan efter.
    Men det är ju ingenting som vare sig Avanza eller Nordnet kommer införa frivilligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här tror jag bestämt att vi har en lösning. Jag håller med om hela resonemanget.

      Radera
  4. Förstår verkligen inte dem som köper enstaka aktier på first north och liknande listor. Att köpa en Kopparbergsaktie kostar ju cirka åtta procent i courtage. Två aktier i Ripasso och du betalar lika mycket courtage som själva aktierna kostar... Tar ju minst sagt ett tag innan det lönar sig.

    Om jag inte vill optimera courtage (19/,0025) köper jag en tredjedels eller fjärdedels courtage. Det blir lite dyrare, uppemot en procent i courtage, men i gengäld kan jag sprida köpen om jag är tveksam att öka mycket vid just det tillfället.

    Brukar försöka undvika sälja nära börsens stängning av just skälet som du nämner och lägger då bara kill or fill-order.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det ingen som erbjuder snudd på nollcourtage även på First North? Degiro kanske? För annars blir det verkligen obegripligt.

      Radera
  5. Jag har också tagit upp detta och lägger bara fill-or-kill ordrar. Jag skulle kanske(!) ha kommit billigare undan genom att inte göra det, men tycker det är värt att slippa ofoget med att ha ett konstigt antal aktier i portföljen och vill inte sitta och ändra ordrar under dagen för att "fylla upp" till det antal jag vill köpa.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt antal aktier i portföljen stör mig inte sedan systemet med aktieposter togs bort, men det är irriterande att behöva betala extra courtage.

      Radera
  6. Det är nätmäklarna som skapat problemet. Sedan insåg de att detta blev för dyrt för dem, så numera tar de tom betalt för varje avslut, sjukt nog. Kundservice när det är som sämst.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att de skapat problemet, men förstår att de vill ha betalt för varje avslut. Att kundtjänst är dåliga på Nordnet och Avanza håller jag inte med om. Jag brukar få bra service när det behövs.

      Radera