tisdag 10 oktober 2017

Jag föredrar färdigt

Jag är en varm förespråkare av det som kallas ”gör det själv” eller DIY i engelsk och trendig förkortning, men det finns gränser. Jag hade en granne som göt egna betongplattor. Inte några märkliga S-formade skapelser utan vanliga, fyrkantiga plattor.


Hade han behövt flera hundra hade det kunnat finnas pengar att tjäna, men det handlade om 10-20 stycken och då förstår jag inte varför man inte köper. Om man ens behöver göra det, skulle inte förvåna mig om de finns gratis att hämta på Blocket.

I SVT-serien Cowboykåken bestämde sig en stockholmare med knapphändiga byggkunskaper för att bygga ett timmerhus på 300 kvm. Han utgick ifrån obarkade timmerstockar som han barkade själv och mot slutet byggde han egna kökslådor av spillvirke. Nu fick han ju en tv-serie som ”biprodukt”, men han måste ha lagt tusentals fler timmar bara genom att barka sina stockar (om jag minns rätt orkade han barka tre om dagen). Livet är liksom inte oändligt.


Alternativ.nu har jag skrivit om flera gånger. Det är ett fantastiskt forum där människor med en massa udda kunskaper delar med sig. Men även där går det lite långt ibland, som tråden om hemgjort spackel, tillverkat av krita, linolja och rågmjölsgröt. Färdigt spackel kostar runt 20 kr litern, blandad och klar att använda så fort man har bänt upp locket. Jag vet inte vad det kostar att blanda eget och tänker inte försöka.

Klinkerfog har också kommit upp. Sånt arbete håller jag mig undan eftersom andra gör det så mycket bättre. Det är dyrt att kakla, men fogen verkar kosta från 30 kr/kvm. På ett badrum eller kök känns den kostnaden hanterbar.


Jag vill absolut inte dissa någon som vill göra saker från grunden och antagligen gör jag saker som inte heller lönar sig strikt ekonomiskt, men att göra eget spackel av gröt är inte en av dem.

18 kommentarer:

  1. Tänkte precis samma sak när jag kikade på Cowboykåken. Gillade serien och hans driv men just att bränna typ 2-3 år på att barka stockar kändes bara som bortkastad tid och kanske missriktad stolthet på något vis...

    Fint blev det i vilket fall som helst:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den och en tanke till: Varför så stort? Att bo själv på 300 kvm känns som ett otroligt resursslöseri, särskilt i en del av världen där man måste värma upp huset en stor del av året.

      Men visst blev det bra, det håller jag med om. Kanske särskilt filandet med egentillverkade kökslådor och det hade han ju fått mer tid till om han lämnat bort barkandet.

      Radera
  2. Hade han inte barkat själv hade han inte det skrivits om honom i detta inlägg. 2017 handlar det bara om att tränga igenom bruset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle i så fall vara för att SVT inte hade köpt in serien i så fall, men jag gissar att det inte hade gjort någon skillnad för det beslutet, och inte hade själva programmet blivit sämre om han efter barkning av första timmerlasset beställt resten av virket "färdigt". Så tror jag.

      Radera
  3. Jaha, så nån gör hemmagjort spackel. Varför går de inte hela vägen då och odlar sin eget lin och råg för att sen förädla till linolja och gröt?
    (skrytfaktorn skulle ju bli mycket högre)

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert någon tråd om hur man kokar linolja :-). För ja, det är lite så jag tänker. Jag gillar också att göra saker själv, men om man ändå inte går från punkt A spelar det inte så stor roll om man startar på B, C eller D.

      Radera
  4. Idag hörde jag från en kollega att hennes syster gör eget tvättmedel och egen tandkräm. Detta med en familj bestående av man och två barn. Jag misstänker dock att det inte är av ekonomiska skäl hon ägnar sig åt detta, utan har med att hon vill att allting ska vara så rent och fritt från kemikalier som möjligt. Jag tycker det känns som onödigt mycket jobb...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar också att det är en kemigrej. Barn och fluor är tydligen ett hett ämne. Och då är det lite mer begripligt, men onödigt mycket (onödigt?) jobb blir det :-).

      Radera
    2. Jösses, tur att man inte har barn. De verkar stjäla tid på alla sätt och vis :)

      Radera
    3. Ja, och även ekonomiskt verkar barn vara en riktigt dålig investering.

      Radera
    4. Utdelning i form av snor och klet. Tack, det kan jag ordna på egen hand.

      Radera
    5. Haha! Du fattar vilken hatstorm vi är på väg att bygga upp här va :-)?

      Radera
    6. Fortsätt ni. Behövs fler som ställer sig emot normen att skaffa sig barn.

      Radera
    7. Nja, det vet jag inte egentligen, men några andra får väl göra fler :-).

      Radera
  5. Går i liknande tankar just nu inför vårens växthus. Hur kan jag billigast lägga ett funktionellt golv utan att det kostar i onödan? Billigaste lösningen blir antagligen att fråga min hyresvärd om jag kan låna hans överblivna kakelplattor till badrummet även om det skulle se lustigt ut rent estetiskt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakel/klinkers låter lite bräckligt. Vore det inte bättre att använda just betongplattor? Borde finnas gratis någonstans. Estetik tycker jag för övrigt är underordnat funktionen, nästan jämt.

      Radera
  6. Mm. Nix, jag håller inte riktigt med. Jag tror att det kan finnas en hantverksmässig glädje som är nog så värdefull. Man behöver inte vara en toktomte som vill gjuta sina betongplattor själv, bygga hus från grunden, fixa egen tandkräm eller göra eget spackel om man tycker att det är givande.

    Känns som om en del tycker att tiden man lägger på sådant inte kan räknas hem ekonomiskt, och alltså är det dåligt att göra så. Måste man vikta tidsåtgång (fritid) mot ekonomisk vinst? Baka bröd själv är bra, men inte att gjuta egna betongplattor? Trist.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att det finns sådana gränsdragningar och att vi alla värderar tid olika, och frågan är ju vad man hade gjort annars. Ska jag ändå slappa och lyssna på en podd kan jag blanda ihop tandkräm samtidigt.

      Men exemplet betongplattor tror jag få egentligen får ut något av att göra själva, om vi alltså snackar vanliga fyrkantiga "tråkplattor". Och klinkerfog... Jag har nog för dålig fantasi för att föreställa mig glädjen där. Men tycker man att det är kul eller tillfredsställande av någon anledning ska man naturligtvis göra det.

      Radera