måndag 2 oktober 2017

Internetinkomster

När internet var nytt var det nästan magiskt att kunna läsa nyheter utan att betala. Reklamfritt, för tidningarna förlorade knappast prenumeranter eller lösnummerläsare på att ha en hemsida, och 14,4-modem (googla ungdomar) hade aldrig accepterat dagens blinkande julgransskyltningar.


Nu känner jag knappt någon som läser papperstidningar. Själv använder jag dem bara till fönsterputsning. Tidningarna blev därför tvungna att börja tjäna pengar på nätet, så då kom reklambanners och popupfönster på bred front. Inte bara från mediehusen, nu kunde ju varenda människa med en webbsida sälja reklamplats. Detta tvingade i sin tur fram reklamblockerare som AdBlock, uBlock och allt vad de heter.

Tidningarnas nästa steg i kriget blev då att låsa in texter, antingen vissa texter eller också införa begränsningar av hur många artiklar man får läsa inom en viss tidsperiod. Vilken lösning man än väljer gör det läsarna förbannade, särskilt om det inte framgår förrän man klickat på länken. Så då går man miste om en stor marknadsföringskanal – läsarna. Ingen vill dela texter i sociala medier eller på en blogg om länken kräver klickaren på pengar? Och vem köper Aftonbladet Plus eller DN Bas? Jag vet ingen.

Då tror jag mer på fria konkurrenter. Linda Skugge startade 2006 en betalblogg. Det verkade inte bli någon hit för henne och väldigt få har hängt på, men nya medier, poddare, bloggare och medborgarjournalister har andra och allt fler vägar att tjäna pengar.


Frivilliga medlemskap med eller utan medlemslåst material är en. Eller att helt enkelt be om pengar, via Swish, Patreon, Hatreon, Paypal eller andra kanaler. Reklam via Youtube, sponsorer eller så kallad ”redaktionell reklam”, antingen tydligt deklarerad eller av typen ”Kära vänner, ni kan inte ana hur mycket glädje jag fått av den här krämen som vem som helst kan köpa på den här länken...”.

Det sista exemplet börjar bli en aning tröttsamt, men jag får en känsla av att sökandet efter nya betalkanaler bara har börjat. I en global värld vill vi ha betalvägar som fungerar överallt och som dessutom inte sväljer tio procent eller mer redan innan pengarna kommer fram till mottagaren.

Så vad kommer imorgon och kan man investera i det?

12 kommentarer:

  1. Den som visste vad som kommer imorgon...

    Mina bet på annonsmarknaden är Alphabet (Google) och Facebook. De har en stark position i sammanhanget och lär inte släppa taget frivilligt tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt inte frivilligt. Samtidigt tror jag att deras marknadsandel aldrig blir så hög som den är nu. Jag har själv slutat använda Facebook och nästan helt slutat med Google som sökmotor, och tycker mig höra allt fler gå samma väg.

      Radera
    2. Absolut. Jag har tröttnat på att bli övervakad av Google, de samlar ju in allsjöns information om mig och säljer sedan vidare. Inte nog med det, de har även algoritmer som bestämmer vad som ska visas, vad som är pk etc. Sådant gör mig förbannad, diktatursamhälle.
      Droppen var nyligen när Google sparkade en man för att han internt sagt att han tyckte kvinnohaveristerna gått för långt inom Google. Den åsikten var inte pk enligt nya chefen för en övervakningsavdelning (förlåt governance blaj), då får man sparken tydligen. Den dagen började jag istället använda DuckDuckGo vilket fungerar utmärkt och det lämnar inga som helst spår.
      Mvh
      https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    3. Det märkligaste med James Damore-affären var att han inte ens var särskilt provokativ och jag tror inte att han har ord som kvinnohaverister i sitt ordförråd. Han gick en av Googles obligatoriska genuskurser och uppmanades lämna feedback. Det gjorde han och ifrågasatte om snedfördelningen mellan könen på företaget ju möjligen skulle kunna bero på att fler män söker sig till ingenjörsjobb och att 50-50 inte nödvändigtvis är absolut nödvändigt även om han inte hade något att invända mot de kvinnor som jobbade på hans egen avdelning. Om DET är att gå för långt kan man inte gå alls.

      DuckDuckGo är klockren på allt utom bildsökningar.

      Radera
  2. Det där med illa dold marknadsföring, maskerad som ett vanligt blogginlägg, är jag lite trött på men det verkar funka. Miljonär innan 30 har nyss börjat med det. Jag tror att han spelar ett osäkert spel, läsarna kan ju tröttna, men jag unnar honom alla pengar han kan dra in på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer aldrig göra reklam där det inte framgår att det är reklam, men jag dömer ingen annan. Inte minst för att jag inte har några som helst moraliska problem med att skriva den typen av blogginlägg professionellt åt andra. Bara inte på mina sidor.

      Radera
  3. "och 14,4-modem (googla ungdomar) hade aldrig accepterat dagens blinkande julgransskyltningar."

    HAHA! Fasen vad det här fick mig att skratta ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag känner mig som en dinosaurie ibland och har man surfat med 14.4-modem och sett hemsidor laddas ner pixel för pixel, låååångsamt, blir man allergisk mot onödigt skit.

      Radera
  4. Tacka vet jag det :D
    Har själv spelat Starcraft på 56K modem och låtit betala telefonräkningen till min mor för kostnaden genom min veckopeng. Det var tider det. Skulle ha startat upp bloggen redan då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fanns det bloggar då? Fanns det ens elektricitet ;-)?

      Jag minns när man skrev mejl nedkopplad för att sedan koppla upp när man skulle skicka det, och hur galen man blev när någon mejlade en bild på en hel megabyte som tog typ en kvart att ladda ner :-).

      Radera
    2. HAHA! #Sparadkrona redan då hör jag ;D

      Radera
    3. Absolut! Och det var många kronor att spara eftersom modemuppkoppling var galet dyr.

      Radera