söndag 8 oktober 2017

Hur mycket pengar skulle påverka ditt liv?

En negativ effekt av bra ekonomi är att pengarnas värde devalveras. Är man riktigt fattig kan en hundralapp göra underverk medan Bill Gates skiter i vilket. När jag var en skägglös yngling i tioårsåldern vann jag 750 kr på bingo (drygt 2000 kr i dagens penningvärde). En fantastisk summa som skulle räcka till Game & Watch-spel, LP-skivor... Jag ska inte ge fler exempel med risk för att bli K-märkt, men ni fattar grejen.


Jag undrar vad samma summa vore nu. Alltså vad som skulle krävas för samma känsla. 750 kr är fortfarande pengar. Det räcker till mat för en hel månad, men eftersom jag redan har de pengarna kan jag ändå äta mig mätt. Inte heller skulle ett tillskott på 750 kr göra att jag unnar mig dyrare mat. Det vore bara en ny siffra på bankkontot.

Men jag är inte avtrubbad och ser pengarna som meningslösa papperslappar. Tvärtom, jag blir glad när jag hittar en tia på gatan trots att den helt uppenbart inte påverkar mitt liv. Så vad krävs för det? Om jag fick hundratusen på ett bräde t ex. Jag lär inte hitta dem på gatan, men vi säger att en post på tusen aktier stiger med hundra kronor, kanske pga ett uppköpsbud eller en jätteorder. Hundra papp bara så där! Kul, men inte världsomvälvande, de gör inte att jag kan köpa något jag behöver som jag inte redan har.

"Jo, jag lovar, jag är jätteglad..."

En mille? Då börjar det likna något. En miljon räcker till en rolig bil och bara avkastningen blir en ansenlig, och i så fall också återkommande, summa. Så visst vore det bra, men inte skulle det återskapa lyckan efter de 750 kronorna i bingohallen och det är ändå lite surt.

Men man får väl ta det onda med det goda, precis som man gick miste om sommarloven när man kom ur skolan och tappade chansen till den underbara känslan att säga upp sig genom att sluta vara anställd. Som Stefan Sauk sa i en monolog: ”Aldrig får man vara riktigt glad, och är man det så regnar det.

14 kommentarer:

  1. För mig handlar det inte om möjligheten att konsumera, så mitt liv skulle inte påverkas så mycket i den meningen. Däremot friheten av att kunna göra det jag vill, när jag vill, utan att det är någon annan som lägger sig i mitt liv. Sedan skapar pengar även problem då det ska tas om hand. Men, eftersom jag gillar utmaningen i det så är det ok.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Pengar är i första hand frihet och oberoende, inte fler prylar. Undantagen är prylar som ger oberoende, men de flesta grejer fungerar ju tvärtom.

      Radera
  2. Tjena Micke. Det hände faktiskt mig i våras. Drog in en mångmiljonvinst på spel och skrivit om det på bloggen. För mig handlar det om känslan att vara "klar". Själva livet i grunden har inte ändrats. Däremot har jag avslutat ett antal uppdrag. Nu är priset på fritid väldigt högt. Jag drivs inte av konsumtion utan njuter mer av att veta att jag kan köpa vad jag KAN köpa vad jag vill.

    Ha det fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag läst om på din blogg. Intressant att låta pengarna leda till konkreta ställningstaganden. 9 av 10 miljonvinnare som får frågan brukar säga "Jag ska ge lite till barndomen och kanske åka på semester". Det låter så tråkigt att jag undrar varför de ens spelar.

      Radera
    2. Eftersom chansen att vinna stort är mycket liten tror jag att det är väldigt få som tror på vinst. Det gör att man blir chockad och när nån då frågar vad vinsten ska användas till så kommer såna klyschiga svar.

      Radera
    3. Det beror på. Det här gäller även om de skrapar fram vinst i morgonsoffan eller snurrar fram det hos Loket (eller vem som nu håller i Bingolotto) och då vet de ju att de ska vinna mycket eller mer.

      Radera
  3. Hej! Blev lite nyfiken vad du faktiskt köpte för din bingovinst.

    När det gäller hur stor summan ska vara för att förändra något väsentligt i mitt liv vore det en så stor summa som gjorde att jag skulle överväga att ta evig semester, den summan är minst 5 miljoner.

    MVH JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte, men troligen sattes de in på banken i väntan på köp av en hemdator eller stereo. Jag funkade likadant då som nu, inga spontanköp utan bara präktighet rätt igenom.

      Radera
  4. Jag har redan såpass låga utgifter i vardagen att även en hundralapp hit eller dit ironiskt nog sätter guldkant på tillvaron trots att jag sparar nästan hela inkomsten och egentligen har råd att köpa onödiga saker eller dra på utlandssemestrar. Lite av en miljonär innan 30-situation där jag igår lyxade till det med en krukväxt för en hundralapp, tyckte att utgifterna stack iväg men när jag räknade på det upptäckte att jag ändå inte slår i taket för min sparkalkyl den här veckan.

    Tänker därför i termer av frihetsnivåer. Ytterligare två miljoner in i aktieportföljen skulle i praktiken göra mig ekonomiskt oberoende i miljonär innan 30/Farbror Fri-termer sju år snabbare.

    Ytterligare 4-5 miljoner skulle göra att jag kan köpa ett fritidshus i skärgården utan väsentliga lån och bo där permanent om jag i framtiden skulle tröttna på att arbeta. Det skulle jag inte kunna spara ihop till utan att göra avkall på utdelningsmaskinen så det vore en väsentlig skillnad och lyx.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker ungefär som du, även om jag nog är sämre på att utnyttja guldkanterna i vardagen. Det är lite det jag menar med att jag blir glad av att hitta en tia på gatan medan några tusen extra på kontot i princip inte gör någon skillnad.

      4-5 miljoner skulle mest ha känslomässig vinst för mig. Jag skulle ändå inte köpa det där huset i skärgården, men vetskapen att kunna vore värd mycket. Undrar hur logiskt detta blir utanför min hjärna :-).

      Radera
  5. På vilket konto.nr vill du ha dem insatta på ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den frågan får jag nästan varje dag från nigerianska änkor som av oklar anledning vill ge mig en miljon euro :-).

      Radera
  6. En miljon skulle göra familjen skuldfri, vilket vore rätt skönt rent mentalt. Utöver det skulle ett sparkapital vara trygghet & frihet för oss. Där räcker det nog med 50.000 för att liksom stressa av lite. Vi jobbar dock på att beta av lån (3st, varav 2 bolån). Det ena är snart väck. Man får ju börja i början för att komma nånvart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med bolån verkar otroligt stressande. Jag tror att jag skulle jobba/oroa ihjäl mig så länge jag hade det, men på den punkten är det ju tur att folk inte funkar som jag.

      Radera