söndag 1 oktober 2017

Ingen kan läsa elräkningar!

Mänskligheten kan skicka ut raketer i rymden, transplantera hjärtan och könsneutralisera offentliga toaletter, men ingen – INGEN – kan förstå elräkningar.


Som elkonsumenter abonnerar vi på elektricitet, på samma sätt som exempelvis ett teleabonnemang. Men jämför elräkningen med telefonräkningen. Teleoperatören redovisar en fast abonnemangsavgift, samtalskostnader och moms, som allra mest.

På elräkningen har vi årsavgift, grundavgift, effektavgift, spotpåslag, energiskatt, elcertifikatskostnad och moms. Av detta är moms det enda jag är riktigt säker på vad det är. Själv har jag två elräkningar eftersom jag hyr in mig på elnätet hos ett bolag och köper kilowattimmar hos ett annat. Det borde göra räkningarna enklare, men jag tycker nästan att det är tvärtom.

Varför är fakturorna så röriga? Jag sätter på mig foliehatten och kommer med en teori. De flesta elbolag är samhällsägda på det ena eller andra sättet och ganska hårt sammanflätade med det politiska systemet. Folk hoppar hela tiden mellan lokalpolitiken och styrelseuppdrag i det kommunala elbolaget, och vår statligt ägda kolkraftjätte Vattenfall är en annan avstjälpningsplats för odugliga politiker.


Ju tydligare elräkningen blir, desto tydligare skulle det också bli hur stor andel av räkningen som är skatt och andra statliga avgifter (eller ”skatteväxling” som vanligen är en omskrivning som betyder att pengar växlar ägare från dig till staten).

Ett annat intressant fenomen är momsen på elräkningarna. Moms är ju en omsättningsskatt som drabbar oss när vi handlar något, men i detta fall är en väsentlig del av konsumtionen olika skatter. Summerar jag den senaste räkningen från mina bägge elbolag får jag det till att 39 procent är konsumerade skatter (med reservation för att jag inte heller fattar alla poster fullt ut). Men det spelar ingen roll, i Sverige betalar vi omsättningsskatt på energiskatt. Det är lite som ränta-på-ränta-effekt fast tvärtom.

14 kommentarer:

  1. Håller med dig helt. Just nu har jag avtal med Green Energy och jag vet inte vad jag betalar d v s vad de tar betald för.
    Nermin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att betala. Lite som när hantverkaren i Drömkåken ska ha förskott av Björn Skifs:
      - Jag behöver trettitusen.
      - Vad ska du ha det till nu då?
      - DET ÄR BILLIGT!!

      Radera
  2. Då har du ingen vattenräkning märker jag... Där betalar man till och med för regnvatten på min tomt och på gatan utanför... med tre tjejer i huset går det mkt vatten och i början ojjade jag mig för det. När jag studerade räkningen insåg jag att den rörliga kostnaden för vatten är relativt låg. Det mesta är fasta avgifter och moms.

    Låt oss inte diskutera prissammansättningen på bensin...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vatten ingår för mig, vilket normalt retar mig eftersom jag utgår ifrån att jag är sparsammare än de flesta även där. Men skönt att slippa ännu en krånglig räkning.

      Radera
  3. Det är lite som när Eon fakturerar kraftiga prishöjningar, varje år, för elnätet. De hänvisar till att de "bygger ut nätet" och därför behöver pengar. Jaha, det kanske de skulle förutsatts tänka på långt tidigare, i takt med avskrivningarna, för ett nät som ändå redan levt avsevärt längre än avskrivningarna (alltså superlönsamt)? Men, istället har pengarna tydligen gått till höga löner och bonusar till avdankade expolitiker? Som med allt annat där politiker inblandat, så blir det skit som ända resultat.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marginaler verkar bara behövas åt ena hållet.

      Radera
  4. Kul du tar upp det här, precis nappat på ett erbjudande om att byta elleverantör, i förrgår ringde jag och ville utnyttja min ångerrätt eftersom jag inte kände att jag kunde vara säker på att det verkligen blev billigare (troligen blir det det då min nuvarande leverantör är eon) jag förstod alltså inte prissättningen till 100% och då ser jag mig ändå som en bra bit över medelintelligent (vilket iof de flesta gör, ser sig själva som smartare än andra dvs) fick ordnat så jag inte har nån bindningstid nu så jag kan säga upp direkt om det visar sig att det blir dyrare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, elbolagen kan knappast tro att vi ska förstå räkningarna om de inte ens själva på ett pedagogiskt sätt kan förklara på telefon att det blir billigare och varför

      Radera
  5. Intressant med räkningar från monopolister/oligopolister. Fast avgifter höjs alltid och den rörliga andelen blir allt mindre.

    Irriteras själv på kommunens avfallsavgift. En relativt hög fast avgift som ska bekosta drift av återvinningsanläggningar och viss sophantering. Sedan en rörlig avgift för tömning var 14:e dag. Med dispens kan tömning glesas ut till var 28:e dag efter godkänd ansökan om miljöriktig kompostering. Dock minskar kostnaden bara marginellt. Grannens tunna är ständigt överfull och i vår ligger på enstaka påsar om totalt ½ kilo då vi källsorterar nitiskt och lever minimalistiskt.

    För att minska miljöbelastningen borde avgifter vara helt rörliga och det här med dyra årsavgifter avskaffas annars kommer de aldrig att kunna få någon styrande effekt. Troligen vet kommuner och liknande om detta men vill klamra sig fast vid sina intäkter oavsett hur mycket av en tjänst som förbrukas. Samma problem ses även med så kallade miljöskatter som tas ut rakt av utan att konsumenten erbjuds alternativ.

    Vad det gäller sopor finns förstås ett bekymmer, om kostnaden vore helt rörlig finns det förstås risk att vissa individer skulle slänga sin soppåse i grannens tunna, på parkeringsplatsen eller ute i skogen för att spara någon krona men den risken får vi kanske ta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man att folk ska hålla nere på konsumtion av el, vatten, sopor och annat miljörelaterat är det önskvärt om den fasta avgiften är en låg andel av totalen. Annars har man inte mycket ekonomisk vinning av att försöka leva miljövänligt.

      Personer i min närhet har fått kommunen att gå med på att de delat soptunna med grannen och fått avgiften halverad, med separata räkningar till bägge fastigheterna. Ibland blir man förvånad över vad man kan få igenom.

      Radera
  6. Hej Sparo,

    Mycket bra blogg. Jag hörde nyligen att i nybyggda bostadsrättshus får inte bostadsrättsinnehavaren styra sin värme själv utan detta sker centralt i huset. Har inte hunnit bekräfta det ännu men är därför inte förvånad över skatt på skatt på energi.

    Ta gärna en titt på min blogg som jag nyligen skapat.
    https://dentystainvesteraren.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting förvånar mig :-). Själv hade jag gärna sett att jag hade fått lägre månadsavgift om jag har kallare hemma, drar ner värmen när jag inte är här osv. Även fjärrvärme sliter ju på miljön.

      Jag la till din blogg i min lista till höger för jag såg att du lagt till min på din sida.

      Radera
  7. Älskar hur du använder den klassiska retoriska stilfiguren med tre argument! Den sortens ironi gillar jag också att använda!

    SvaraRadera