onsdag 25 oktober 2017

”I minsta laget”

Jag såg en Flashbacktråd som gjorde mig en aning förvånad. En kille publicerar sin budget och ber om kommentarer. I mitt tycke är det en ganska normal budget, även om jag själv ligger lägre på varje punkt.


Att lägga 3000 kr i månaden på mat plus 2500 kr för restaurangbesök är oerhört högt i min värld, och en av de kommentarer han får är att detta är ”skallskadat”. Jag hade inte valt just det ordet eftersom det knappast leder till ett vettigt samtal, men det är kanske ett normalt språkbruk på Flashback, vad vet jag. Trådskaparen reagerar i alla fall med taggarna utåt och svarar:

Har du räknat på det? Mat är svindyrt i Stockholm om man inte bara äter potatis. 3000 kr är om något i minsta laget, men jag försöker spara.

Som sagt, blir man kallad skallskadad reagerar man nog lätt med att gå i försvar, men ska vi bena ut detta. 3000 kr på mat är 100 kr om dagen, vilket räcker till ganska mycket mer än potatis. För ska man handla potatis för detta får man 250-500 kilo, om man inte storhandlar på bensinmacken (för då är man nog ändå skallskadad). Jag köpte själv potatis igår för 2 kr/kilo (=1500 kilo för 3000 kr).


Det är många som lägger mycket pengar på mat, och det är inget fel med det, men att låtsas att det är en naturlag tyder snarare på att man inte vill motivera merkostnaden.

Sedan tycker jag att själva fenomenet är intressant och inte specifikt för ekonomi. Att man går ut på internet och skriver ”Så här gör jag, verkar det vettigt? Kom med feedback.” och sedan hackar på varje försök till konstruktiv kritik. Hoppas att jag aldrig någonsin gör så.

Jag blir tvärtom lite uppspelt när jag, som förra veckan, får en bloggkommentar som inleds med: ”Jag brukar hålla med dig om det mesta, men inte den här gången.” Då tänker jag att nu ska mitt intellekt bli utmanat, och det är ju inte det sämsta.

34 kommentarer:

  1. Är 3000 kr enbart för honom? Han har en partner. Ska den personen också äta för 3000 kr/mån? Så 6000 kr för två pers PLUS extra för utemat? Sen har han en ytterligare nöjespost på 2600 kr. Så utöver att äta ute för 2500 kr så ska han göra fler nöjen för 2600 kr/mån? 5000 kr bara på nöjen är mycket pengar!
    Jag blir också nyfiken på personens ålder. Är hans 23 eller 43? Om han är runt 20 år så är det en imponerande lön. Är han runt 43 år så är hela situationen ganska tragisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Han blir ganska slirig på följdfrågorna där, men jag tolkar det som att 5500 kr är mat för bägge, men att partnern inte betalar eftersom hon saknar inkomst. Åtminstone gäller det restaurangandelen på 2500 kr.

      När det gäller ålder tror jag få 43-åringar skriver på Flashback, men precis som du säger är det en imponerande lön om han skulle vara 23. Att flickvännen inte har någon inkomst alls (inte ens a-kassa) tyder på att hon är ung, men det kan ju också vara en thailändsk köpefru vilket skulle peka på närmare 43 än 23.

      Själv blir jag nyfiken på vad som ingår i "Övrigt+nöjen".

      Radera
    2. Ok, då är det lite mer ok. Men bara lite.

      Jo, det tror jag också. Medelåldern på Flashback ligger nog kring 25. Ja, A-kassa, CSN eller något typ av sjukbidrag. Mycket märkligt att hon inte har något av det.

      "Övrigt+nöje" är en intressant kategori! Mobil? Bio? Sambons shoppande?

      Radera
    3. "Sambons shoppande" borde hamna mer i övrigt än i nöje. Ja, inte för sambon såklart ;-).

      Radera
    4. Haha, sannerligen. Men i hans värld verkar Övrigt och nöje vara samma sak :P

      Radera
    5. Ja, i alla fall inte värda att separera för en mer begriplig budget.

      Radera
    6. Han får nog ta sig en rejäl funderare kring den där budgeten.

      Radera
    7. Jag tänkte att det var det som var poängen med att gå ut med den offentligt och be om råd, men så verkar inte alls vara fallet.

      Radera
    8. Han kanske hoppades på att alla skulle hålla med honom och hylla hans budget. Tji fick han.

      Radera
    9. Precis så tror jag att det var! Jag ser det hela tiden bland löpare:
      - Så här tränar jag inför Stockholm Marathon. Är det ett bra upplägg?
      - Nej, du borde träna mer.
      - Du har fel.
      - Kanske kunde du träna mindre?
      - Du har fel.
      - Möjligen fokusera mer på kvalitet.
      - Du har fel.
      - Har du funderat på intervaller?
      - Nej.

      Radera
    10. Hahahaha! Givande konversation ;)

      Radera
    11. Skulle tro att han är drygt 30 år mtp att kontot han skriver från är skapat 2004 och det är 18årsgräns på flashback (om det nu är hans eget konto osv) känns också rimligt med uttryck som "under större delen av mitt vuxna liv"

      /detektiven

      Radera
    12. Det är inte utan att ditt resonemang är väldigt logiskt. Vi bestämmer att han är det.

      Radera
  2. Låter som att han betalar lite i skatt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle förklara att han både kan spara och slösa :-). Men jag utgår ifrån att de siffror som redovisas är netto.

      Radera
  3. Vad hände med artikeln att lämna kyrkan? Jag tyckte det tipset var klockrent. Speciellt när kyrkan numera är en vänsterorgansisation rent politiskt. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns kvar, men är inte purfärskt utan publicerades 2016-04-22. Finns i bloggarkivet till höger eller på den här länken: https://sparosverige.blogspot.se/2016/04/dagens-spartips-ga-ur-svenska-kyrkan.html

      Radera
  4. Skatten kan nog stämma (enligt jobbskatteavdrag.se). I Stockholms kommun ger 39' brutto ca 29 200 netto om du inte är med i Svenska kyrkan.

    Dock verkar lunch ute i Stockholm lite dyrare än 125kr/dag. Enligt en lunchguide (thatsup.se) verkar affärslunch kosta från ca 145 kr upp till 250-300 kr. Kanske ytterligare för dryck?

    Går du ut 1-2 gånger per månad på stan på lite olika barer med några drinkar så räcker nog 2600 kr inte så långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ätit lunch fler gånger i Stockholms innerstad för under hundringen, men då är det ett mål mat och vanlig alkoholfri måltidsdryck som gäller.

      Samma sak med restaurangbesöken på kvällstid. Klart att det går att komma upp i 650 kr där, men påstår man sig leva sparsamt får jag inte ihop det med två dyra (för det får man väl ändå kalla dem) utemiddagar med flickvännen varje månad.

      Skulle jag ge honom råd skulle jag säga: "Ät hemma (särskilt så länge en av er helt saknar inkomst) och prova att köpa hem råvaror och använda spisen. Det är den stora lådan med en massa rattar och ett stort lock på framsidan."

      Radera
    2. Ha, ha, stora lådan med rattar...

      Givetvis har killen fortsatt stor besparingspotential i sin budget. Genom att välja lite billigare lunchställen eller överväga matlåda och färre restaurangbesök kunde sparande ökas betydligt. Kanske lägenhet om 3 år?

      Radera
    3. Ja, han verkar ju definitivt ha inkomsterna för det, men ska han få ordning på utgifterna måste han nog bli lite mer lyhörd för goda råd. Eller råd överhuvudtaget.

      Radera
  5. Mina löpande utgifter för mat och sådant är mellan 2 000 och 3 000 kronor per månad. Då inkluderas i princip allt utom någon one-off utgift (konsert, större inköp av engångskaraktär osv). Högre siffran inkluderar de månader då jag några gånger i månaden äter lunch på jobbet/middag på fritiden.

    Faktum är att jag har just 10 euro om dagen som riktmärke för löpande utgifter. Det brukar jag övertrassera de dagar jag köper mat men blir desto gladare när jag har några dagar utan utgifter och märker att jag över hela månaden nästan alltid hamnar under 300 euro i löpande utgifter ändå.

    Lagar man mat själv 4-5 dagar i veckan och gör matlåda är mat inte alls särskilt dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. När jag jobbat borta har jag gjort matlådor för hela veckan på helgen. Det tar tid, men är man konsekvent hålls kostnaden nere och jag värderar den känslan högt.

      Radera
  6. Jag gör av med ca 2000 kr på mat exkl utemat men då köper jag det jag vill ha. Äter jag mycket ute så blir matkostnaden mindre.

    Hans matkostnader är nog inte det största problemet. Om han lyckas spara till en handpenning förstår jag inte hur han tänker ha råd med ett lån på 3,8 mkr med den inkomsten. Även om tjejen får ett jobb så kommer det bli tajt om man utgår från att räntan går upp. Han kommer ju definitivt inte kunna låna det själv i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har förstått det som att bankerna blivit väldigt restriktiva på sistone. En kompis fick lägre lånelöfte nu än för tio år sedan trots bättre jobb med högre lön (och 40 istället för 30).

      Radera
    2. Även om de nya reglerna är restriktivare så kändes de i alla fall betydligt generösare än min egen riskvilja. Det är egentligen sjukt lätt att låna pengar i Sverige. Fyll i en blankett på internetbanken så kan du inom några dagar ha 100 000-tals kr på ditt konto i blancolån elle några miljoner i bostadslån.

      Radera
    3. Ja, är man villig att betala 10-15 procent i ränta öppnar sig nog många möjligheter :-).

      Radera
    4. Blancolånen hos banker ligger mellan ca 2-4% ränta så det är inte alls på de nivåerna.

      Radera
    5. Blancolån på 2 % låter extremt lågt, men jag vet ingenting. Har aldrig lånat pengar.

      Radera
  7. Potatis ÄR nyttigt. Hos Lidl på Sveavägen sålde de potatis för 7,90 per kilo, man kanske köper en del annat så låt grabben köpa potatis för 1000 kr. 126 kg potatis per månad eller 4,2 kg per dag. Då återstår 66 kr per dag att köpa allt annat som man behöver för denna anemiska tillvaro. Räcker säkert till ett kilo kyckling (á ~50kr/kg), en mjölkliter och frukost mm. Helt säker att han kommer överleva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får en känsla av att den här killen mest köper förädlad potatis i form av pommes. Gärna färdigfriterad på finporslin.

      Radera
  8. Jag brukar ju faktiskt hålla med. :) Den här gången håller jag absolut med och jag har ytterligare en fundering. Vart tog samtalet med pappa/mamma/bror/vänner/präst/unameit vägen? Är flashback den första kanal den här liraren väljer att diskutera sin budget? Och har ingen talat om för vederbörande att utelivet driver höga kostnader. Idag är det många som inte vill vare sig avstå något eller har tålamod. Alla vill ha allt genast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå lite grann varför man inte tar det med släkt och vänner (fast det kanske han också gör). En del människor är så snarstuckna, avundsjuka, konflikträdda eller rädda att såra att det kan vara bättre att hitta en kanal där man kan fråga människor man inte känner, anonymt, för att få ärliga svar.

      Dock bygger det resonemanget på att man verkligen vill ha råd. Här verkade det mest som att han ville få bekräftat att han redan gör rätt.

      Radera