måndag 16 oktober 2017

Jag gnäller för lite

Jag går alltid igenom kvittot när jag handlat (på det sättet lever jag som jag lär), men eftersom jag inte vill klägga igen kassan packar jag först varorna och går åt sidan innan jag börjar läsa. Så när jag väl upptäckt att jag blivit lurad och fått betala för mycket för en eller flera varor har nästa kund kommit halvvägs i sin handling och fler kunder har fyllt på bakifrån. Att då stövla mig igenom kön, klämma mig in före nästnästa kund (som kanske inte ens sett att jag handlat där) för att gnälla över att jag fått betala för mycket tar emot.

Har jag en post på kvittot jag överhuvudtaget inte köpt eller gått miste om en rabatt är det en sak, men om kilopriset på min paprika blivit fel kostar det mig kanske två spänn och det är ju smartare att bjuda på det än att gå tillbaka.


Eller är det? Jag har kommit på att jag istället går och retar mig på det där (”Hon måste väl för tusan ha sett att paprikan var gul och inte orange?!”). Så vem skonar jag då? Kassörskan, butikschefen, de andra kunderna, men inte mig själv och det är ju jag som blivit lurad.

Visst kan det verka småaktigt från min sida, jag håller med om det. Samtidigt väljer jag den färg på paprika som är billigast just för att den är det. Jag tar mig också tid att utröna vilken av åtta sorters bulgur som har lägst kilopris och köper de rotfrukter det enligt hyllkanten är extrapris på. Hade jag vetat att kassörskan skulle slå in fel kod eller att det pris som står på hyllkanten inte är detsamma som i kassans datasystem hade jag handlat annorlunda.


Jag vet butiker som betalat ut ”hittelön” till de kunder som uppmärksammar fel. Det gör nog ingen längre, men förutom att det vore lönsamt för mig gillar jag tanken att butiken ska sträva efter att göra rätt och premiera de kunder som hjälper dem med detta. Som det är nu känner man sig som en snarstucken idiot när man påpekar fel, men från och med nu skiter jag i det. Jag vägrar irritera mig på att jag betalar för andras fel. Då får hellre både personal och övriga kunder tycka att jag är tramsig. Jag har ju ändå rätt, det kan de inte ta ifrån mig.

21 kommentarer:

  1. Jag tycker att man ska klaga när man märker att någon gjort fel. Upptäckte av en slump att min lokala Hemköp-butik konsekvent hade ignorerat rabatter på manuellt nedsatta varor om man gick via självscanning. Förutom snabb insats med uppmärksammande skyltar och sedermera korrigering i systemen fick jag 3000 kr i presentkort. Det kallar jag hittelön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hör kanske till historien att detta var något de främst gjorde på deras relativt dyra varor som färsk kött och fisk, så det var rätt stora belopp för många kunder inklusive mig.

      Radera
    2. Ja, det var hederligt av dem. Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över varför felen nästan alltid är i butikens favör. Det är inte utan att jag tror att de lättare lägger resurser och säkerhetssystem på fel i andra riktningen.

      Radera
  2. Det finns ingen som helst anledning att vara snäll när andra gör fel när det gäller pengar, oavsett belopp. Om jag upptäcker en diff med fördel butiken, så avbryter jag artigt men bestämt kön och ber om en rättelse. Händer ingenting står jag kvar tills butikschefen kommer. Genom denna besvärliga handling (ja, det kräver sitt mod kan jag tala om, med stirrande blickar i ryggen och suckande människor och rop i högtalarsystemet "Kan Nisse öppna en kassa till") kanske fler kunder efter mig slipper bli lurade. (Och litet kul är det.)

    Det kanske har med åldern att göra, eller ett allt ökande intresse av ekonomi. Eller att jag bara är less på fusk, på människor som inte klarar av att ta ansvar för sina egna handlingar.

    Ja, när jag gör något som är fel rättar jag till det.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte heller vilken av anledningarna som väger tyngst. Till slut blir man less på att det "råkar" diffa någon krona hela tiden, och att det alltid är åt samma håll.

      Radera
  3. Snålgrisarna kontrollerar alltid sina kvitton, ofta är det rabatter som har missats. De butiker vi handlar i tillåter inga korrigeringar i kassan utan det är kundtjänst som gäller. Småbutiker handlar vi sällan i, och netto har vi aldrig fått fel i faktiskt, då de typ aldrig har rabatter eller så är kampanjvaran helt slut så det inte blir något köp alls.

    Såklart man ska hävda sin rätt, småsmulor blir till berg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir definitivt berg av pengar för butiker som lurar sina kunder genom att höja priserna i kassan men låta de lägre priserna på hyllkanterna sitta kvar.

      Radera
  4. Jag minns en gång när jag köpte en sån där Beach-bag på IKEA för 15 kr (varför jag köpte en sådan på IKEA kan man ju fråga sig).
    Dock blev det fel vid inslagningen så rabatten på 10 kr stämde inte. Då kan jag tillägga att jag handlat andra varor för över 2000 kr.

    Det jag gjorde var att gå tillbaka med kvittot för att klaga. Minns att det tog en sjuklig tid för hon i kassan att fixa det hela då det var något erbjudande som egentligen gått ut. Till slut fick jag mina 10 kr och var glad för det.

    Kön blev rätt lång och det måste ha sett lustigt ut när jag stod där med min beach-bag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På "mitt" Ikea har de en särskild reklamationsavdelning där ALLA ärenden tar sjukt lång tid. Då är jag desto mer positiv till kundtjänsten på telefon, de har alltid hjälpt mig snabbt och smidigt.

      Radera
  5. Väcker minnen från barndomen, hur mamma alltid lade alla matvarorna på köksbordet och prickade av kvittot innan hon plockade in i kyl/skafferi.
    Själv är jag dåligt på att kontrollera efteråt, men om det är någon kampanj brukar jag titta noga på displayen i kassan att rätt summa går in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den tiden kanske det funkade. Idag tror jag att man i stort sett är rättslös så fort man lämnat butiken.

      Radera
  6. Mycket förvånande att du inte kör självscanning när du handlar.

    Gör det inte själv än men borde man inte då se ev fel då man får priset på en klisterlapp att själv sätta på den ev paprikapåsen.

    Om inte annat syns beloppet på scannern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med självscanning blir det rätt färg på paprikan. Däremot tänker jag mig att det blir bökigare när produkten är rätt, men priset diffar mellan dator och hyllkant, i och med att man inte har en kassörska som kan rätta till felet.

      Hur som helst finns inte självscanning som alternativ i den butik där jag gör mina flesta matinköp och jag vill inte välja en dyrare butik av den anledningen.

      Radera
    2. på coop syns ofta det dyrare priset i scannern, som sen rättas till i kassan. så inte ens självscanning är felfritt

      Radera
    3. Låter irriterande. Då hinner man ju skälla ut halva personalstyrkan innan man får reda på att det blir rätt i slutändan.

      Radera
  7. I min Maxibutik får man presentkort på 25 spänn som kompensation om man hittar fel på kvittot och klagar i förbutiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Hade för mig att det var just på Ica jag hört om liknande upplägg tidigare. Problemet är ju bara att om man handlar för över en hundring förlorar man väl 25 kr genom att handla på Ica, så då bygger hela "budgeten" på att de måste räkna fel :-(.

      Radera
  8. på vårt lokala ica kvantum har mor upptäckt fel flera gånger. slagit in papperskassar när hon tagit med egna. sist vad jag minns hade de slagit in 12 flaskor chilisås när hon köpte 1.

    netto tog fel betalt av mig tre besök i rad. värst i kronor var nog när de slog in ett vitkålshuvud som skulle kosta ca 15:- för över 120:-

    lidl har slagit in varor jag inte köpt. men de har kompenserat när jag påpekat det för kundtjänst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vilken kedja som är sämst, det verkar vara ett universellt problem som troligen bottnar i att de inte får personalen att stanna på ett jobb med skitlön. Finns det alternativ brukar jag sikta på den kassörska som jag tror är mest rutinerad. Fast många fel är de oskyldiga till, de scannar rätt men priset blir fel.

      Det där vitkålshuvudet hade man ju blivit bra trött över. Tur att jag aldrig lämnar butiken innan jag läst kvittot. Nog för att det händer att jag inte upptäcker alla fel, men vitkål för 120 kr hade jag märkt, det vill jag ha 20 kilo för :-).

      Radera
    2. Just den gången minns jag att jag hade plockat vitkål, bröd och två rökta fläskytterfileer på kort datum och de skulle bli max 100:-. Det hade varit intressant att se hur mycket såna här fel det blir och vad förtjänsten/förlusten blir för affären. Jag har som princip att jag säger till om jag förlorar, men upptäcker jag att jag tjänat på det säger jag inget. Ingen kommer att springa ikapp mig och säga att jag betalt för mycket. Som den gången jag köpte 30st hålplattor när jag byggde altanen och lämnade en till kassören och sa 30 st såna. Det blir 6:- svarade han. (och innan någon klagar, de andra 29 låg på bandet framför honom.)

      Radera
    3. Att klaga åt ditt håll är ditt jobb, att klaga åt andra hållet är butikens jobb. Så ser jag det, och är för övrigt övertygad om att butiken tjänar i slutändan eftersom ytterst få verkar läsa kvitton eller räkna efter vad de ska betala, och nästan alla fel är i butikens favör.

      Radera