lördag 28 oktober 2017

”Familjesemester kostar hundratusen”

Andra inlägget om semester på en vecka. Ren slump, jag lovar. Jag har inte tid med sånt i år heller.

Men nu har jag ett flertal gånger hört människor i offentligheten påstå att en semester med familjen lätt kommer upp i hundratusen. Så jag tänkte att jag skulle kolla upp om siffran har någon som helst verklighetsbakgrund eller om det handlar om offerkofta i kombination med behov av en bra rubrik.

Att det går att komma upp i sexsiffriga belopp fattar jag. Det behöver man inte vara en familj för, det räcker med att åka tillräckligt långt bort tillräckligt länge. Och ska åtta barn med på resan blir det ännu enklare, men jag tänker mig att detta handlar om normala resor med normala familjer.

Säg att man nu, runt två månader innan jullovet vill boka en vecka för två vuxna och tre barn, det låter rimligt i min värld. Vad får man då? Kan man leva med att bo i ett fyrstjärnigt familjerum får man en all-inclusive-vecka på Fuerteventura för 52830 kr hos Solresor.


Hotels.com frestar med en trestjärnig lägenhet på Gran Canaria för 33660 kr. Då får ni stå för maten själva, antingen på stan eller i det komplett utrustade köket som ingår. Vill ni längre bort kan ni bo på ett fyrstjärnigt hotell i Phuket, Thailand, för 22714 kr. Även där får ni betala maten själva, men vad kostar mat i Thailand? Snudd på ingenting.

Expedia tar vår hittepåfamilj till Mallorca där de får bo på ett femstjärnigt hotell i en vecka för 23944 kr, till ett fyrstjärnigt i Rom för 19210 kr eller Nice för bara 14334 och då kan de banne mig spotta ner i Medelhavet från balkongen!


Jag fattar att kostnaderna inte tar slut där, även om man bokat all-inclusive. Och vill man resa två veckor istället för en får man lägga på ungefär 50 procent, men i samtliga alternativ är vi ändå väldigt långt från hundratusen. Och då snackar vi alltså ungefär fyrstjärnigt med eget kök i snitt. Har man möjlighet att inte åka precis när alla andra vill resa, bo i Airbnb-lägenhet och/eller kan tänka sig att byta bostad med en semestersugen familj i någon annan del av världen går priserna att pressa rejält.

Självklart var inte detta inte en vetenskapligt genomförd undersökning, men det jag tar med mig är att nästa person som påstår att de behöver hundra papp för att åka på solsemester med familjen antingen ljuger eller har för avsikt att åka på lyxresa till Västindien.

36 kommentarer:

  1. Men Micke, man måste ju ha något att berätta om sedan också på jobbet, eller hur? Det är ju minst halva poängen att bräcka grannar, arbetskamrater mm, eller hur? Semester står högt upp på den sociala rankingen idag. Skämt åsido, mina föräldrar tog aldrig med oss på några dyra lyxsemestrar, men ingen av oss 6 barn tog skada ändå. Och kul hade vi ändå. Jag har själv försökt följa samma recept. Men visst, det kanske blir 1-2 längre resor med barnen. Men jag kan lova dig att jag aldrig kommer kasta bort så mycket pengar på skitresor. Man kan få betydligt bättre genom egen planering.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag motsätter mg varken lyx eller semester, men fler än en förälder har vittnat om att utvärderingarna visat att det sällan är de dyraste semestrarna eller aktiviteterna som varit mest uppskattade.

      När jag växte upp på 70- och 80-talet åkte få familjer på utlandssemester varje år, definitivt inte flera gånger samma år och i princip aldrig utanför Europa. Nu verkar utlandssemestrar bland många anses lika självklart som en egen cykel. Men så sitter också fler människor i skiten nu.

      Radera
  2. Haha, jag brukar skryta om när jag verkligen fyndar i stället :-D

    Reser gärna med barnen, men tyckte det var jackpot när vi en gång blev försenade på vår väg till USA och i slutänden (tack vare försäkring + flygbolagens regler) fick tillbaka så det täckte resa OCH fickpengar :-D Det mest skrämmande med det var att ingen jag kände hade en aaaaning om sina rättigheter som resekonsument...

    Sedan tycker jag det är idioti att pröjsa hur mycket som helst för lyxiga rum osv när man befinner sig där en bråkdel av dagen - har inga problem att påpeka detta för folk ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå är vi väl aldrig så bra försäkrade som just när vi reser. Ofta täcker både hemförsäkring och kortföretaget oförutsedda kostnader och ändå betalar man glatt en tilläggsförsäkring.

      Ja, exempelvis sjöutsikt på natten känns som överkurs :-).

      Radera
  3. Att åka på semsester eller inte skulle handla om en pengafråga förvånar. Numera finns ju så många alternativ och det behöver inte bli alltför dyrt för knappt någons inkomstnivå.

    Fick frågan för några år sedan om jag inte hade råd att åka på semester när jag berättade att jag inte åkt någonstans utanför Sverige (inte heller på semester inom landet) på mer än fem år. Hade ingen aning om att det skulle ha ens uppfattats som en pengafråga. Man utgår från att resor är något som alla vill ha så många som möjligt av och att man måste vara "rik" för att åka någonstans. De gånger jag åkt iväg har det aldrig hänt att jag behövt använda andra pengar än de jag tjänat in månaden före...dvs speciellt sparande har aldrig behövts till just en resa. Att inte kunna ha kul utan att ständigt spendera pengar ser jag som den allra största fattigdom.

    Men det mest märkliga är ändå behovet av att visa upp för andra att man rest någonstans. Vad är detta för något? Har inte förståelse alls för det fenomenet. Jag struntar fullständigt i andras göranden och låtandet så länge de inte hindrar mina egna. När jag kontaktat elevers förldrar angående överdrivet behov av kompisars bekräftelse (som gått helt överstyr och påverkat ordning och resultat i skolan) har jag mötts av vrede från föräldrar som antagligen känt igen sitt eget beteende och försvarat sina barns uppmärksamhetstörst (som vanligt...).

    Då förstår man vad man ska göra för att göra dem kortsiktigt nöjda. Man ska smajla,säga att allt är bra, absolut i mail eller telefon kommentera barnets berättelse om familjens alla resor och nytillskott av fina ägodelar. Då är man en bra lärare(!). Och sedan när betygen kommer ser de sanningen och så börjar den verkliga fajten... Då är jag inte sen med att påpeka att jag bara ger dem vad de vill ha för stunden, precis som de vill att jag ska behandla deras barn och gissa om man får problem med sina chefer, något jag numera struntar i då skoljobben är många och det bara är att byta om det inte passar.

    /Eva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar att folk vill resa, men ett annat ideal borde väl vara att trivas så bra hemma att man inte vill åka därifrån när man är ledig?

      Bekräftelsebehov kan bli riktigt dyrt. Dessutom tror jag att det är psykiskt påfrestande att alltid gå runt och titta snett på sin omgivning för att se om den har det bättre. Tur att jag är förskonad från avundsjuka ;-).

      Lärare finns inte med på min topp-1000-lista av möjliga jobb.

      Radera
  4. Ta ditt Thailand exempel, lägg på flygbiljetter och mat på det fyrstjärniga hotellet där det råder turistpriser, trerätters med alkohol tillsammans med utflykter till turistpriser så börjar du nog närma dig 100 000 kr. Glöm inte shopping. Du tänker som ekonomiskt sinnad person och inte som medelklass Johan som tar sambo och familj på semester. Det skulle ju se tråkigt ut på FB om du inte la ut minst en drink- och utflyktsbild per dag.

    Personligen planerar jag att resa 6 månader för 100000 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man får vara bra alkoholiserad om man ska få upp den kostnaden till sex siffror med hjälp av mat och alkohol, men är man hängiven så går det säkert.

      Sex månader för hundratusen låter rimligare för mig med.

      Radera
  5. Tilläggsförsäkring har jag aldrig betalat, precis som du säger är den genom tex Mastercard fullt tillräcklig.

    Det intressanta är just att folk inte ids ta reda på att de faktiskt kan ha rätt att få tillbaka ganska schyssta summor - och till och med när jag berättade (på FB) så fick jag svar som: "men vad jobbigt med papper och sådant"... Detta efter att jag alltså skrivit svart på vitt att jag täckte en USA-resa + fickpengar för tre personer (vi bodde gratis på plats) tack vare detta. Speciellt ansträngande var det inte heller.

    Så: folk är hellre lat och ser tusenlapparna sväva iväg. Då är det inte undra på att de har minimala sparsummor trots goda inkomster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite bökigt med pappersarbetet för att få tillbaka pengar. Jag hjälpte min mor när hon bröt armen strax innan utlandsresan och blev tvungen att operera. Men nog gav administrationen fyrsiffrig timlön så det var det värt.

      Minns en historia från Arlanda. En folkkär artist känd för att må illa hade blivit av med sin barnvagn (10000 kr?) i flygresan och gick till informationsdisken och berättade detta.
      - Då måste du fylla i en förlustblankett.
      - Hur lång tid tar det då?
      - Fem minuter kanske.
      - Du, då skiter vi i det.

      Radera
    2. Haha, han tyckte inte det var värt hans timpenning helt klart :-D

      För övrigt: flyger själv bara med SAS. De kostar kanske lite mer (svårt att få överblick då andra bolag har så många tilläggskostnader) men det är aldrig snack om att inte få tillbaka pengar vid försening. Har hänt mig flera gånger och pengarna har visslat in på kontot, har däremot bekanta som flyger med lågprisbolag som inte får tillbaka trots att samma skyldigheter gäller de bolagen. Så för mig har det lönat sig med SAS, rejält.

      Finns (så klart) tjänster man kan använda sig av för att just få tillbaka dessa pengar. Då tar de företagen en viss procent om det lyckas, men det kan det ju vara värt om man är lite lat ;-)

      Radera
    3. Va, menar du att man inte får fullgod service på Ryanair ;-)?!

      Radera
    4. Tja, smaken är som baken. Efter att som privatperson blivit kraftigt försenad med SAS för många år sedan med löften om kompensation och gratis resa till hemorten så visade det sig att deras garantier bara räckte runt gathörnet. Jag lovade mig då att aldrig, aldrig, aldrig mer åka med ett så genomsyrat ohederligt bolag som SAS. Ha däremot åkt många gånger med Ryanair utan besvär!

      Däremot kan jag tänka mig att de som reser i business class eller i jobbet kanske har en annan upplevelse (då troligen någon annan betalar om det strular).

      Radera
    5. Jag reser för lite för att säga vem som har rätt. Just Ryanair har jag hört extremt mycket skit om från vänner och bekanta, men å andra sidan berättar ju få om resor som funkat.

      Radera
  6. Haha :-D

    Egentligen ska ju även de, Norwegian och övriga ge samma återbetalning då de inkluderas av precis samma lag, men de känner inte för det tydligen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del företag gör allt för att demonstrera att man får vad man betalar för.

      Radera
    2. Menar du att fyra vuxna och 16 barn inte är normalt, va!? Är du så inskränkt? ;)

      Åkte till Berlin i somras med Norwegian. Sen avgång som ställdes in efter några timmars väntan på Arlanda (pga att flygpersonalens skift var slut). Istället för en natt på plats och efterlängtad sovmorgon tvingades vi åka hem och sova, för att mogonen efter åka tillbaka, uppstigning ca 05! Asen betalade endast taxin från/till flygplatsen. Inte för hotellnatten vi missade, eller tid på resmålet och inget för sveda och värk. Skapligt sur på norrbaggarna blev jag. Vi fick dock 1000kr per pers via Visa, men det var det inte värt.

      Radera
    3. Jag vet inte hur normal jag är själv på en skala, men helt standard är det väl inte ;-).

      Jag trodde Norwegian var förhållandevis prisvärda, men det där lät ju som ett bottennapp.

      Radera
  7. Hmmm. Jag undrar om du verkligen har tänkt på alla delar här. Min kollega och hans familj (fru och tre tonårsungar) åkte till Thailand och Malaysia två veckor över jul och nyår för några år sedan (det hela ledde sen till skilsmässa). Det är alltså fem "vuxna" som ska ut och resa. Flygbiljetterna var ca 10 000 kr/person, hotell två veckor för fem pers (två rum) kan jag tänka mig var ca 10-15 000 kr. Sen mat, upplevelser och shopping. Jag säger inte att de på något sätt åkte på en billig semester (jul och nyår är såklart dyrare än alla andra tider på året) men jag tror absolut inte det är konstigt att en semesterresa för fem pers går på ca 70 000-100 000 kr. Det är så klart skillnad på om du väljer en vecka med Bamse-klubben på Mallorca eller om du väljer med äventyrliga resor i Amazonas djungel för att du hoppas att ungarna ska lära sig något. En väldigt viktig aspekt är så klart hur många ungar och hur gamla dessa är.
    På min tid (i början av 90-talet) åkte hela familjen (föräldrar + fyra ungar) på campingsemester i Danmark. Det var supermysigt även om jag aldrig skulle komma på tanken på att åka på husvagnssemester med fyra ungar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mina exempel valde jag en vecka (man verkar få lägga på c:a 50 % för vecka 2), två vuxna och tre barn på 8, 12 och 15, och där det gick valde jag "familjerum", alltså ett rum med extrasängar. Inte omöjligt att den kombinationen resulterar både i skilsmässa och att föräldrarna försöker sälja minst två av barnen till ett lokalt laboratorium.

      Och visst fanns det dyrare resor. Min tes är mer att de som hävdar att det är en naturlag att familjesemester till soligt resmål kostar sexsiffrigt - att det inte går att komma rejält billigare undan - ljuger eller gissar vilt.

      Husvagnssemester med fyra barn låter lite som helvetet på jorden faktiskt :-).

      Radera
    2. Jag säger som min mosters sambo har sagt i alla år: "Giftermål är bara första steget mot skilsmässa."
      Lägger man dessutom till 2-3 ungar så borde risken öka till typ 70-80% ;)

      Sanningen fram så är väl de flesta barnfamiljer ute efter en så slapp semester som möjligt och de verkar vara dyrast.

      Ja, har du sett "Ett päron till farsa"-filmerna? Där har du vår husvagnssemester. Min far fick inte upp förtältet till husvagnen och vi lyckades släcka ner en hel camping i Danmark när vi kopplade in vår husvagn. Men så här 25 år senare är det helt klart en minnesvärd semester! :)

      Radera
    3. Han verkar vara en muntergök :-).

      Har nog sett någon Päron till farsa-film men minns dem inte. Men Vi hade i alla fall tur med vädret: https://www.youtube.com/watch?v=mpul4-z5YTg

      Radera
    4. Haha! :)

      Det ser ut som om någon filmade vår husvagnssemester! OK, riktigt så dramatiskt minns jag det inte men å andra sidan var jag bara 5 år gammal :)

      Radera
    5. Du menar inte att du missat Vi hade i alla fall tur med vädret?! Blytung 80-talsrulle ju!

      Radera
    6. Jag missade nästan hela 80-talet! Jag har hört titeln men missat filmen... Jaja, jag skäms (inte...) :P

      Radera
  8. Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar och skulle lätt kunna boka semester för 100000 men jag försöker komma billigare undan och bokar allt själv och jämför med charter och motsvarande charter blir alltid dyrare. När vi åker på semester vill vi ha varma kvällar och varmt i vattnet så Mallorca och Gran Canaria går bort över jul. 2 veckor vill vi dessutom åka när vi ändå ger oss iväg. Ex från vår resa julen 2015. Flyg bokades reguljärt redan i februari, 38000 Med Finnair till Bangkok. Transfer minibuss och färja t.o.r 2000. Boenden 17 nätter med snittpris 800kr/natt, 2 rum för oss så 1600/natt=27000kr. Mat för 4, några utflykter och lite shopping ca 1000kr/dag=17000. Inte riktigt 100000 men då både vi inte på något 4 stjärnigt heller. Vårt sportlov förra året: reguljärt till TURIN,hyrbil till Cervinia, airbnb lägenhet vid backen, frukost och middag hemma, lunch i backen, liftkort för 4 pers= 70000.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjutton nätter räknas väl som arton dagar och då är det ju nästan tre veckor. Men ska ni komma upp i tusen kronor om dagen för mat och shopping i Thailand får ni väl ligga i? Men ändå bara 84000 om jag räknar rätt, så på en vecka borde ni komma ner mot 50000, vilket stämmer hyfsat med mina siffror här uppe.

      Skidresor har jag ännu sämre koll på, men förstår att det drar iväg med skidor och liftkort. Om man inte går rätt på afterski förstås. Det hade jag gjort :-).

      Radera
  9. 1000kr/dag=250kr/Pers.250kr för frukost , lunch och middag. En och annan öl till maken, läsk ibland till barnen och den är dyrare än ölen. Någon glass till barnen och ibland ville de äta hamburgare eller pizza när de tröttnade på kyckling o ris. Maten åt vi oftast på thaihak med lysrör och plaststolar, godast och billigast. Betydligt dyrare på strandrestaurangerna. I dessa pengar ingår 2 snorkelturer och lite kläder i Bangkok också. Sen går det självklart att semestra billigare på andra resmål och utanför skollov. Men här var ett exempel från vår verklighet. Vill du veta vad 1.5 vecka i Orlando ett höstlov för några år sedan kostade för oss med några besök på Disney och seaworld? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orlando lär ha dragit iväg ordentligt. Det måste ju finnas en anledning till att så många ekonomibloggare älskar sina Disneyaktier :-).

      Radera
  10. Bara inträde till Disney är 1000 kr per vuxen. Parkering, lunch och fika till hutlösa priser. Ca 500 kr till. Jag var glad att jag inte hade barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åkte ni till Disneyworld utan barn?! Är inte det lite som att åka på fiskesemester utan metspö?

      Radera
  11. Jag har velat se Disneyworld och tänker inte avstå från det bara för att jag inte har barn. Faktiskt är det en hel del barnfria som besöker det. Dock läste jag om någon som åkt dit på smekmånad. DET kan jag inte förstå. Mer oromantiskt ställe förutom möjligtvis Niagarafallen finns nog inte. I vart fall var det fascinerande på ett helt annat sätt som vuxen ur bla ett kundserviceperspektiv. Faktiskt så fick det mig att vilja köpa Disney-aktier. :-) Däremot känner jag inget behov att åka dit igen. Resten av nöjesparkerna i Orlando skippade vi.

    Jag skulle kunna åka på fiskesemester utan fiskespön för jag antar att det ingår i priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, smekmånad bland Disneyfigurer låter lite kinky för min smak :-).

      Jag har inte fiskat sedan 1978, så jag vet ingenting. Jag har bilden av fiskesemester som att man tar bilen till ett vattendrag där man slår upp sitt tält, men det finns säkert mer organiserade varianter.

      Radera
  12. Fiskesemstrar är inte min grej men har familj som gillar att fiska. Jag blir rastlös av allt väntande på något som inte kommer. Den enda fiskesemester jag skulle frivilligt följa med på är sådana där man åker ut med båt och fiskar stora fiskar. Då antar jag att de även kan förse mig med grejer. Då skulle jag följa med mer för båtturen på havet än något fiskande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, båttur utan fiske verkar enklare. Fast jag är inte mycket för båtutflykter heller. Jag har badkar, det får räcka...

      Radera