fredag 6 oktober 2017

Köp rätt kundservice

Nu tror jag det är bäst att berätta att jag inte fått betalt för det här inlägget. Jag bara gillar att ära den som äras bör och vice versa.

Jag var nöjd med min första pulsklocka från Garmin. Dels för att den funkade som den skulle år ut och år in, men också för att jag fick bra hjälp från supporten när det behövdes, och eftersom jag hörde från andra löpare att de hade samma erfarenheter.


Så när det var dags för en ny klocka ville jag absolut ha samma märke, och när den började trilskas förra veckan var jag glad för det. Ingen garanti kvar, men jag mejlade supporten och berättade att min klocka fått den käcka idén att ändra enhet från km till miles varannan runda, och att batteriet håller max fem timmar, vilket skär sig en aning med mina ambitioner om att springa ultralopp.

Utan tjat lovade de att byta ut den och till kostnaden av 7 kr i porto hade jag en ny klocka efter bara några dagar. Det jag tar med mig av detta är att man inte bara köper en produkt, man köper en leverantörsförbindelse. Det kan gå bra att anlita skojarföretag som ComHem, Ryanair och Elgiganten, men när det går åt skogen är man ofta rökt.


Och även om man tror sig veta hur man ska göra för att inte bli lurad och/eller köper något som man nästan inte kan bli helt blåst på (en billig förbrukningsvara t ex) känner jag mig alltid lite smutsig med vetskapen om att andra inte har samma tur och så länge jag är del av kundbasen är jag del av problemet.

16 kommentarer:

  1. Köpte du klockan direkt av Garmin eller via någon mellanhand?

    Har själv varit sugen på en Fenix 5 men de kostar ju en del och ärligt talat så har min utveckling gällande löpning gått i linje med Eniros aktievärde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid köpt klockorna av mellanhänder (vet inte på rak arm om det ens går att köpa dem direkt från Garmin), men så fort jag uppgett serienummer till Garmins support har de tagit på sig huvudvärken.

      Själv vill jag ha enkla klockor, inte bara för att de är billigare utan för att jag mest blir stressad av att ha en massa funktioner jag aldrig kommer orka lära mig. Jag vill bara ha mätning av tid och distans och enkel redovisning av tempo. Och jag har alltid varit "Enirolöpare" :-).

      Radera
  2. Kul att se att Garmin funkar bra! Jag har haft två Polar-klockar i rad men är inte helt imponerad av produkterna. Får nog se till att byta till Garmin när det nu är dags att uppgradera till en ny (eftersom den nuvarande bara vill funka ca 10 min/pass).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt tekniska idiotskap är väldokumenterat, men skulle det inte kunna räcka med att byta batteri?

      Radera
    2. Det är en bra idé, men den är testad. Problemet är inte att klockan lägger av, men den tappar kontakten med pulsbandet. En pulsklocka som inte kan mäta pulsen är bara en klocka...

      Radera
    3. Då antar jag att du testat att välja bort pulsbandet i klockan och lägga till det igen, och bytt batteri i pulsbandet. Du kanske får hjärtstillestånd under träningspasset ;-)

      Radera
    4. Haha, det skulle förklara mycket! ;)

      Radera
  3. Har också kutat med Garmin innan. Springer numera finskt (Suunto) och de har också varit bra då jag haft strul. Problemet är dock att det verkar hamna finskt (läs Koskenkorva) i vätskebehållaren också iaf om man ser till dagens pass....

    Med vänlig hälsning,
    Skägget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, finnar och doping går ju hand i hand, det är sen gammalt ;-).

      Radera
    2. Lite Hemhes hade nog gjort susen...

      /Skägget

      Radera
    3. Hemohes ska det förstås vara.

      Radera
    4. Var det det skidtränaren glömde på bensinmacken i Lahtis? Amatör...

      Radera
  4. Jag har inte provat deras kundtjönst, men älskar produkterna. Min sambo fick en löparklocka för typ 6 år sen av mig och han beklagar sig regelbundet över att det fortfarande inte är något fel på den. (han vill ha en nyare modell med fler funktioner av outgrundlig anledning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får sällan den känslan, men när jag var uppe i 5-6 år med första klockan tänkte jag också tanken att det vore lite kul att få uppdatera sig.

      Med facit i hand kan jag väl säga att jag borde ha köpt fler av den första istället, men så är jag också världens tråkigaste konsument.

      Radera
  5. Underbart, jag är självfallet med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt kommentar på fel inlägg, tror jag. Men kul ändå :-)!

      Radera