onsdag 4 oktober 2017

Allt blir bättre med grönt te?

Det händer att jag dricker grönt te. För att det är gott och antagligen bättre för magen än att hinka kaffe. Men på senare tid har jag märkt att grönt te inte bara är en dryck utan främst ett naturläkemedel eftersom det tydligen hjälper mot allt, och jag ska genast säga att jag tar avstånd från alla påstådda faktauppgifter i den här texten.

Okej, det innehåller antioxidanter som är bra för immunförsvaret, fast antioxidanter är det ju i allt möjligt. Det är lite koffein i det också, vilket enligt reklamen betyder att grönt te ger ökad fettförbränning eftersom man tack vare koffeinet orkar träna längre. Med den sortens logik är allt bra för allt. Eller dåligt...


Fast mest bra. Grönt te sägs vara bra för hjärtat och minska risken för öroninflammationer, herpes, tandröta, allergi, diabetes, virus av olika slag (bl a HIV), stroke och flera olika sorters cancer (trots idogt sökande har jag inte hittat vilka sorter). Och så bromsar det åldrandet.

Apotea säljer 60 produkter som innehåller grönt te, och eftersom det är bra för allt är det produkter för och mot allting. För avslappning, bättre minne, i hudkrämer... Jag gillar Apotea, men jag undrar hur många av preparaten som Sällskapsresan-karaktären Doktor Levander är inblandad i.

”Jag är inte rädd, jag kan flyga...”

Om grönt te verkligen är så här bra undrar jag om man överhuvudtaget behöver äta eller dricka något annat än grönt te. För inte kan det väl vara så att man tar något gammalt asiatiskt som är harmlöst och måhända en aning nyttigt för att sedan precis på gränsen för vad lagen tillåter tillskriva det alla möjliga egenskaper? Det vore ju nästan lite ohederligt.

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Jag gillar att du börjar med att "ta avstånd från alla påstådda faktauppgifter i ditt eget inlägg" ;).

    Jag dricker också grönt te ibland. Mest för att jag tycker att svårt te blir så jävla mörkt och beskt. Är det nyttigt så får det vara en positiv bieffekt men jag hade druckit det ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att det var bäst innan jag börjar rabbla att grönt te hjälper mot den, den och den sjukdomen. Annars får jag väl fakenews-stämpel, det verkar populärt.

      Radera
  2. Kommer att tänka på en av mina tyskalärare (av den gamla stammen; vi stod i givakt när hon kom gående i korridoren). Vid ett tillfälle kom vi in på Kina, och att de har så många sorters medikamenter som hjälper mot än den ena, än det tredje. "De måste vara väldigt sjuka i Kina" sade hon. Torr humor, som jag har anammat med stor glädje.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger någon slags logik i det. Alternativt att kineserna blir 130 år i snitt om de alltså hittat ungdomens källa.

      Radera
  3. Doktor Levander...härliga tider :,D
    Bantningschips...
    Det bästa citatet från sällskapsresan måste dock vara:
    "30 spänn, för alla oss fyra? Aldrig i livet! Näe lyssna nu! Jag vill ha alla fyra, på en sån karta. Seså! Ställ i ordning här nu. Och så fort det blixtrar! Ut for som Fa-an!" ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Direktör Jönsson, fyra personer." Jag har jobbat med sonen. Tror du han blev less av att höra "Tyngden på dalskidan" varje gång man passerade honom i korridoren :-)?

      Radera
    2. Haha så underbart :D
      Alltså sonen till direktör Jönsson eller han som spelar sonen i familjen? :)

      Radera
    3. Han som spelar sonen i filmen. Annars mest känd för att iförd en märklig hatt ha rappat med Stakka Bo: https://www.youtube.com/watch?v=sGNK-cOtxSs

      Radera