Men den här titeln influencer övergår
mitt förstånd. Nu snackar vi alltså om människor vars jobb är
att marknadsföra olika produkter och få betalt för att låtsas
tycka att de är bra. Givetvis säger de sig ha hög etik och
rekommenderar bara produkter de själva använt och uppskattat, men
det är såklart rent nonsens. Jag tror säkert att en del av dem har
någon slags moral och undviker att marknadsföra något de tycker är
direkt skadligt för konsumenter, samhälle eller miljö. Men i
slutändan står man sig själv närmast.
Komikern Charlie Häckner var med i
Änglagård. Han hade ett skämt om att när Colin Nutley sedan
ringde upp och frågade om han ville vara med i en reklamfilm sa
Häckner att det inte gick.
- Jag har mitt rykte att tänka på. Jag kan inte sälja mig på det sättet nu när jag är seriös aktör.
- Det tar en dag och du får trettiotusen.
- När ska vi filma, Colin?!
Jag klandrar inte influencers (jag
känner mig lite smutsig bara av att skriva ordet) för att de följer
pengarna. Dem jag klandrar är konsumenter som följer influencers.
Många av dessa konsumtionsmegafoner har tiotusentals, i vissa fall hundratusentals följare
på Instagram och Youtube där de tipsar om kläder, krämer och
lunchhak med en sak gemensamt, att influencern fått betalt för att
säga bra saker om dem.
Kanske gör de det
på ett underhållande sätt. Jag tillhör aldrig målgruppen, och –
om jag ska vara snäll – det märks. Något meningslösare än att
se ett överbetalt våp rapa upp floskler om en produkt hon har fått
gratis ihop med en bunt sedlar, men som hon föreslår andra att
köpa kan jag nästan inte tänka mig.