”Priset på de gröna halvfabrikaten är ofta högt, ibland kostar de dubbelt så mycket som det motsvarande halvfabrikatet av kött. Varför är det så? Och kan man laga nyttig och varierad vegetarisk kost utan att det ska kosta skjortan?”
Är vi kvar där alltså? Finns det
fortfarande människor som på allvar tror att vegetarisk mat måste
vara dyr om den ska vara nyttig och varierad? Jag trodde i min enfald
att den vanföreställningen dött tillsammans med idiotuttalanden
som ”Jag blir inte mätt av vegetarisk mat” och ”Grönsaker har
också känslor”.
Plånboken känns alltmer som en
ekonomivariant av Klarspråk och det här inslaget var inget
undantag. Först intervjuar de en människa som inte kan någonting
alls om vegetarisk mat, men som säger att hon gillar vegetariska
halvfabrikat! Är det bara jag som hade önskat att den sjukligt
läspande reportern likt Rolf Nygård bara gått därifrån och
mumlat: ”Okej, då har vi fått en intervju med den lokala knäppgöken.”
Anledningen att vegetariska
halvfabrikat är dyra beror såklart på att antalet konsumenter som
vill ha dem är få, vilket i sin tur beror på att de inte är goda.
Nu hjälper ju inte den kunskapen för kunden i inslaget eftersom hon
tycker att blötläggning ”tar en halv evighet”. Att lägga ärtor
eller bönor i blöt tar ungefär femton sekunder, effektiv tid, och
har man inte den tiden är man såklart hänvisad till undermålig
färdigmat.
På slutet av inslaget intervjuas en
vegankock. Hade han fått säga mer än några meningar kanske det
hade gett något, åtminstone för normalbegåvade hobbykockar, men
varför plötsligt göra ett konsumentmagasin som vänder sig till
konsumenter när de kan intervjua en som inte kan något om att hon
inte kan något?
Hon kommer förresten tillbaka på
slutet för att berätta att hon inte visste att man kan göra chili
con carne utan kött, vilket man såklart inte heller kan eftersom
rätten i direkt översättning betyder chili med kött. När man tror
att det inte kan bli sämre finns alltid Sveriges Radio där för att
bevisa motsatsen.