Det faktum att lösviktschampinjonerna
bredvid precis som vanligt kostade 36,90 kr/kg verkade inte hindra
någon. Är det för att det går snabbare att ställa en burk i
vagnen än att hämta en påse och plocka själv? Knappast. Lösvikt
blir dessutom ännu billigare om man räknar bort plastburken och har
fördelen av att man får välja egna svampar och granska dem från
alla håll innan köp medan färdiga kartonger blir mer av ”grisen
i säcken”.
Jag tror snarare att det handlar om att
butiken genom att ”erbjuda” burkar med ”extrapris” lurar
kunder att det är en bra deal. Många orkar inte räkna ut att
tillbudet är 7 procent dyrare än det ordinarie utbudet.
Kanske inte så konstigt, det är ju
egentligen vad all reklam går ut på, att antyda att här är en bra
affär, så bara köp! Vi tänker inte ”Vänta här nu, ger den här
krämen verkligen håret 18 procent mer lyster?”. De har ju gjort
”oberoende tester” i producentens labb och där kunnat fastslå
att produkten är bättre än ”en ledande konkurrent”.
Jag fortsätter nog ändå att
plocka ner svamparna i engångspåse. Ännu bättre vore såklart att plocka
dem i skogen.