Nyhetsartikel varje år sedan
1982.
Men tillbaka till banken. Ingen går
längre på banken för att starta ett konto eller ta ut pengar.
Förmodligen går det inte ens. Man går dit när man måste, i
ärenden som kräver personlig närvaro. Jag tyckte att det började
bra. När jag kom in skulle kunden före mig precis börja betjänas,
så jag var först i kön. Eftersom banken var full av personal och
det fanns flera kassor hade jag en naiv förhoppning om att någon
skulle hoppa fram och hjälpa mig direkt.
Men nej då. Av det tiotal banktjänstemän jag såg var det bara en som tänkte hjälpa kunder vid kassorna. Kunden före mig skulle fixa bank-ID till sina barn som för övrigt var som barn brukar vara, högljudda och jobbiga. Blanketter signerades, kopierades och arkiverades i en ständigt strid ström.
Men nej då. Av det tiotal banktjänstemän jag såg var det bara en som tänkte hjälpa kunder vid kassorna. Kunden före mig skulle fixa bank-ID till sina barn som för övrigt var som barn brukar vara, högljudda och jobbiga. Blanketter signerades, kopierades och arkiverades i en ständigt strid ström.
Då och då hade kunden en lunta att
skriva på. Under tiden blev kassörskan ledig, men inte tillräckligt
ledig för att hjälpa mig. Istället tog hon promenader och flyttade
på pappershögar, nästan demonstrativt ointresserad. Så där stod
jag (ja, nästan lika demonstrativt valde jag att stå istället för
att sitta) och tittade på bankens affischer med två av dess motton:
”Vi gillar att finnas där du finns.”
”Vi tror på det personliga mötet.”
I vilken parallell verklighet då,
tänkte jag.