De ökade bränslekostnaderna drabbar
kanske främst i form av höjda matpriser och förlorade
arbetstillfällen, men att det sedan årsskiftet blivit 8 kr högre
literpris på diesel och 5 kr på bensin gör det ändå några
hundralappar dyrare att tanka. Beroende på hur mycket man kör
snackar vi tusenlappar per år. En familj med dubbla bilar, jobb- och
skolresor, lämning och hämtning på fritidsaktiviteter och ett par
resor i veckan till matbutiken har privatekonomisk
förbättringspotential.
Mycket av det där kan man inte göra
så mycket åt. Den som inte kunnat dra ner sitt jobbresande
2020-2021 kan det förmodligen inte 2022 heller och mat måste man ju
ha. Samtidigt vet jag människor som verkar bo i bilen. Är de lediga
åker de runt som yra höns, varenda kväll och hela helgen.
Frågan jag funderar över är om det
kommer att ändra sig nu. När jag gick i skolan på 80-talet var det
bara halta och lytta elever som fick bilskjuts till skolan. Vi andra
gick eller cyklade. Nu tycks nästan ingen gå till skolan trots att
de flesta har samma avstånd nu som då. Samma med
fritidsaktiviteter. Den lokala idrottshallen är fortfarande lokal
och förväntas man springa när man är framme borde man inte behöva
”handikapptransport” för att ta sig dit.
Hittills har incitamenten att ändra på detta uppenbarligen varit för låga. Jag vet att det finns människor som bor med rejäla avstånd och det finns stadsbor som inte ens har bil eller vars ungar ändå aldrig skulle komma på tanken att be om skjuts för en sträcka på några kilometer, men för många, både vuxna och barn, är transport för egen maskin ett otänkbart koncept.
Det är svårt att ändra sina resvanor och jag lutar åt att de flesta vid behov drar in på något annat för att ha råd att tanka. När så många i så många år sagt att blir det dyrare än så här tvingas jag ställa bilen är det ändå lite märkligt att man inte ens tycks beredd att stryka de mest onödiga resorna.









