De ökade bränslekostnaderna drabbar
kanske främst i form av höjda matpriser och förlorade
arbetstillfällen, men att det sedan årsskiftet blivit 8 kr högre
literpris på diesel och 5 kr på bensin gör det ändå några
hundralappar dyrare att tanka. Beroende på hur mycket man kör
snackar vi tusenlappar per år. En familj med dubbla bilar, jobb- och
skolresor, lämning och hämtning på fritidsaktiviteter och ett par
resor i veckan till matbutiken har privatekonomisk
förbättringspotential.
Mycket av det där kan man inte göra
så mycket åt. Den som inte kunnat dra ner sitt jobbresande
2020-2021 kan det förmodligen inte 2022 heller och mat måste man ju
ha. Samtidigt vet jag människor som verkar bo i bilen. Är de lediga
åker de runt som yra höns, varenda kväll och hela helgen.
Frågan jag funderar över är om det
kommer att ändra sig nu. När jag gick i skolan på 80-talet var det
bara halta och lytta elever som fick bilskjuts till skolan. Vi andra
gick eller cyklade. Nu tycks nästan ingen gå till skolan trots att
de flesta har samma avstånd nu som då. Samma med
fritidsaktiviteter. Den lokala idrottshallen är fortfarande lokal
och förväntas man springa när man är framme borde man inte behöva
”handikapptransport” för att ta sig dit.
Hittills har incitamenten att ändra på detta uppenbarligen varit för låga. Jag vet att det finns människor som bor med rejäla avstånd och det finns stadsbor som inte ens har bil eller vars ungar ändå aldrig skulle komma på tanken att be om skjuts för en sträcka på några kilometer, men för många, både vuxna och barn, är transport för egen maskin ett otänkbart koncept.
Det är svårt att ändra sina resvanor och jag lutar åt att de flesta vid behov drar in på något annat för att ha råd att tanka. När så många i så många år sagt att blir det dyrare än så här tvingas jag ställa bilen är det ändå lite märkligt att man inte ens tycks beredd att stryka de mest onödiga resorna.
Håller helt med om att många tar bilen helt orimligt ofta (synkar inte inköp etc). Gällande skolskjuts så är det dock en annan verklighet än det var för 20+ år sedan. Rån mot barn, skjutningar till höger och vänster. Jag är inte så sugen på att låta mina barn cykla vart de än ska. Tyvärr.
SvaraRaderaDå är min följdfråga hur du kan tänka dig att bo kvar på en plats där du är rädd för att dina barn ska skjutas eller rånas? Det är för mig helt obegripligt.
RaderaVarför inte bara cykla med dem i så fall
RaderaJag cykelpendlar till jobbet men det är mer av hälsoskäl än ekonomi/miljö. Mina barn har nog förstått att det är främst egen maskin som gäller när de skall till olika aktiviteter.
SvaraRaderaSkjuts är dock alltid aktuellt om det är tvärs över stan sent på kvällen men då är det mer vi föräldrar som önskar det med tanke på alla förnedringsrån och andra hemskheter nuförtiden.
Sena kväller är jag med på det, men till och frågan skola eller fotbollsträning är något annat.
RaderaDen lokala idrottshallen finns inte idag på samma sätt som när vi var små. På den tiden utförde man sin aktivitet i närmaste idrottsanläggning oavsett om det var fotboll, bandy, friidrott, gymnastik eller vad man nu sysslade med. Idag är det redan från start långa transportsträckor. Numera sker all barngymnastik i en enda hall i kommunen och det är samma med basket och annat.
SvaraRaderaJag håller också med de tidigare inläggen om rån mot barn, sånt förekom knappt (om ens över huvud taget) när vi var små. Så i dessa fall har det helt klart skett en förklarlig ökning av bilåkandet. Men i övrigt håller jag med dig om att man nog stryka en hel del onödiga bilresor.
Jag bodde nog i en rätt extrem idrottskommun för där fanns fotbollshall, ishockeyhall, friidrottshall, tennishall mm inom några kilometer.
RaderaJag är helt mållös! Jag har inte barn, men om rånrisk vore en reell grej där jag bodde med familj skulle jag planera flytt inom veckor. Vad kan vara viktigare än att barnen får en någorlunda trygg uppväxt? Förklara gärna, jag fattar verkligen inte.
Om man vill bo kvar i Sverige är det så verkligheten ser ut idag Sparo.
RaderaEller ett enkelt kom-ihåg: efter september - rattmuff på, efter 2010 - bilskjuts för barnen.
Om något kommer vi se bilåkandet öka de närmaste tio åren. Miljöpartiet till trots.
Om du har rätt (vilket jag inte alls är säker på), varför skulle man då vilja bo kvar?! "I Sverige är det så verkligheten ser ut idag" - så i vilket annat land tänker du låta dina barn befinna sig nästa vecka?
RaderaDu har fullständigt rätt Sparo! Hur kan människor acceptera att samhället innebär betydande risk för barnen att bli rånade, trakasserade, misshandlade, våldtagna eller på andra sätt utsatta för de kriminella gängens framfart?
RaderaHur kan ni föräldrar utsätta era barn för denna verklighet och sedan fortsätta rösta på politikerna som skapat detta helvete?
Måste ju vara tidernas största svek och en föräldrageneration svenskar helt utan vare sig förmåga till konsekvensanalys eller självbevarelsedrift. Skäms på er!
/ Lennart
Ja, jag får inte ihop det. Jag har nästan inte träffat några föräldrar som inte är beredda att göra vad som helst för sina barns trygghet. Om risken för förnedringsrån eller skjutningar är överhängande får jag inte ihop det.
RaderaVad man än röstar på, vad än svenska folket röstar på, vad än riksdagsmajoriteten är, så nog sitter socialdemokraterna i regeringen iallafall. Om det mot förmodan skulle vara någon annan än just socialdemokrater i regeringen, ja nog är det Miljöpartiets politik som drivs ändå :-(
RaderaSkillnaden känns inte så stor. Det parti som skrämmer mig mest just nu är Moderaterna, men det varierar. Innan dess var det just MP.
RaderaDet är tur att man är besutten så man har råd att göra som man vill. För i det nya klass-samhället om Socialdemokraterna noga byggt upp så är det vara vi som ska ha råd med värme i bostaden, transport och annat grundläggande. Övriga hänvisas till bidrag på politrukernas nåder.
SvaraRaderaOch detta röstar folket på!
Mvh investera-pengar.blogspot.com
Men de ska ju få strömstöttning de sista månaderna innan valet ju!
RaderaDet är bara att rösta bort dom.Jag tror att det kommer avgöras vilken sida centerpartiet väljer att stödja.
RaderaNu är mina barn stora men jag vet att det hänt att barn i området blivit rånade på jackor när de gått från bussen. Då bor vi ändå i ett relativt lugnt område...
SvaraRaderaTror inte att det spelar någon större roll var du bor. Det är så här i alla storstadsområden i Sverige, och det händer även i småstäder. Så det spelar förmodligen ingen roll om du flyttar såvida du inte flyttar långt ut på landsbygden och då får du ta bilen eftersom det inte finns några andra kommunikationer.
Jag har som sagt inte barn, men som jag ser det får man väl flytta från storstaden om det händer i alla storstadsområden. Händer det i småstäderna är inte det ett alternativ och skulle det vara likadant på landsbygden får man flytta till ett annat land.
RaderaSjälvklart kommer barn och vuxna drabbas av brott och dårskap på alla möjliga platser. Även för hundra år sedan fanns massmördare som dödade folk som en kul grej och det går inte att gardera sig mot allt, men om ens barn inte är någorlunda trygga i området man bor i flyttar man väl? Vad är viktigare än sina barns säkerhet?
Jag tror du har missat hur svensken tänker här Sparo. Svensken vill se mer våld och skit, bevisligen. Det är så de röstar.
RaderaDet är mycket jag inte begriper, men detta är bland det obegripligaste i min hjärna just nu.
RaderaPåverkas inte av dieselpriset. Tankar alltid för en tuselapp!
SvaraRaderaPelle
*Tusenlapp
RaderaFast för inte så många år sedan gick det ju inte ens att få in diesel för tusen spänn i en vanlig biltank.
RaderaFrån vår lokala Facebook-grupp har jag också läst att barn som rånar barn förekommer här dagtid, samt att barn håller på med annat stök som smällare etc, och detta har inte varit i "utsatta områden". Mina barn är för små för att röra sig ute själva, när de har åldern inne tänker jag att de får samcykla med varandra eller kompisar!
SvaraRaderaOm utvecklingen fortsätter i samma takt undrar jag om samcykling räcker. Då kanske det krävs en bepansrad bil med livvakter.
RaderaLäste att 1960 så behövde man arbeta 20min för att ha råd med en liter bensin. Nu när snittlönen är 34000 i månaden ca 25000efter skatt räcker det med att jobba 10min för samma liter bensin. Dessutom drar ju moderna bilar bara hälften per mil. Så för samma arbetsinsats kommer man 4ggr längre nu än 1960. Det är alltså relativt billigt att åka bil jämfört med för 2generationer sedan.
SvaraRaderaSå fort bränslepriserna höjs gör journalister intervjuer vid pumpen och folk säger att smärtgränsen går vid nästa jämna 10tal kronor. När sedan den nivån uppnåtts händer ändå inget. Att få folk att prioritera bort bilen är för svårt.
Läste på ett annat ställe att det krävs ett bensinpris på 50kr litern för att verkligen få minskat bilåkande i större omfattning. Det lär ju dröja ett bra tag..
Du tog då i också! Det är ju över 60 år sedan. Nästan ingen som körde bil då gör det nu. Gör jämförelsen med 2019 så tror jag att utvecklingen gått åt andra hållet.
RaderaMen du kan ha rätt med 50 kr.
Vi har flyttat till landet och här är risken för rån mm lägre, men skolan ligger i en medelstort samhälle. Där händer sådant om än inte lika ofta som i storstaden. Som flera skrivit här, det går inte att komma undan i Sverige längre. Att man skjutsar handlar inte om att vi är bekväma utan omtanke om våra barn.
SvaraRaderaGår det inte att komma undan i Sverige får man väl flytta därifrån. Att tvingas ha full kontroll på sina barn som ett slags fängelse skulle jag inte se som ett realistiskt alternativ.
RaderaI Tyskland skyddade man sin befolkning mot fascister och nazister genom att bygga ett starkt försvar, varav berlinmuren var en synlig del. I Sverige verkar vi göra detsamma, men här förefaller den synliga delen vara att det tar halvår innan du kan få ansöka om ett pass. Men kommer passet att gälla, att accepteras av andra länder, när du väl får det?
RaderaVar det verkligen därför Berlinmuren kom till ;-)
RaderaSå länge EU finns blir det nog svårt att gradera pass för olika EU-länder och för ett land att exempelvis acceptera tyska eller polska pass, men rata svenska.
Andemening var att i DDR sa man en sak, men den egentliga orsaken var som bekant en annan, att hålla människor kvar i landet. Och i Sverige säger man att det är svårt att boka pass, men den egentliga orsaken kanske är att man vill ha kvar människor i landet, man vill försvåra för människor att lämna?
RaderaDå är jag med. Men nej, jag tror inte att det är därför det är svårt att boka pass. Det tror jag snarare handlar om att man från polisens sida inte tänkt på eller tagit höjd för att särskilt många behöver pass just nu, eftersom många inte rest utomlands de senaste åren. Och som grädde på moset har privatpersoner kommit på att de kan boka upp flera tider och sälja dem, eftersom inget hindrar att man bokar flera tider utan att vilja ha dem. Lite grann som att köpa hundratals Bruce Springsteen-biljetter och sedan auktionera ut dem.
RaderaMen som sagt, grunden tror jag är statens dåliga beredskap. Jag skaffade själv pass för ett år sedan och även då var det svårt att få en tid. Jag bodde i Stockholm och bokade passtid i Norrtälje för att få den inom vettig tid.
Redan för två år sedan, iom kraftigt minskad inkomst, lades bilåkandet om helt. Bilen nyttjas till 99% enbart på resor till uppdrag i två olika städer som jag har milersättning för, alla inköp, aktiviteter o besök synkas med detta. Småinköp på matsidan när man bommat något kan göras i bybutiken på gångavstånd.
SvaraRaderaDen sista nöjesresan var strax innan, en bilresa genom Norge inkl lofoten, Finland o från yttersta norr av Sverige och nedåt, 14 dagar i en BMWZ4 cab som sen såldes. Kungskrabba vid Nordkap. Trots planering o boende på ställen som var billiga men intressanta så kostade det en del, men så värt det. Fantastisk resa!
/Jonas B
Jag är förvånad att inte fler tänkt så. Visst är det skönt att kunna sätta sig i bilen och åka när man vill, men när det nu blivit mycket dyrare kan man ju spara mer pengar än tidigare genom att tänka till, ungefär som du berättar.
RaderaSkulle ni gjort den där resan idag hade ni kunnat hålla er längs norska gränsen och köpa maten i Sverige och bensinen i Norge :)
Själv har jag fått min fjärde P-bot i år för att jag inte flyttat min bil varje dag. Har månadsbiljett. Känns miljövänligt att starta och flytta bilen varje dag, när jag åker kollektivt till jobbet
SvaraRaderaHade det problemet ett tag. Var tvungen att flytta bilen två dagar i veckan och jag jobbade hemifrån. Ofta gick jag bara upp, skrapade rutorna vid behov, startade och flyttade bilen hundra meter. Det var priset jag fick betala för att inte ha en egen P-plats.
RaderaSedan jag skaffat elbil tar jag faktiskt bilen oftare än cykeln. Men ska försöka ändra det då motionen är gratisträning.
SvaraRaderaSlipper man betala 20+ kr/liter förstår jag det annars.
RaderaVår gamla bil är på verkstaden pga liten krock, fick låna en elbil (id3). Trevligare bil har jag aldrig kört, och det bästa av allt är att bränslet kostar en bråkdel av vad diesel kostar. Finns många fler fördelar som folk kanske inte tänker på, enda nackdelen idag tycker jag är inköpspriset, men klarar man det blir själva ägandet över tid betydligt billigare än en fossilbil, med dess kostnadskrävande servicar. Sen som gammal elektroingenjör gillar jag den tjusigt enkla konstruktionen hos en elbil jämfört med en fossilbil, som har mängder med rörliga delar och diverse filter och grejor som måste bytas sinom tid.
SvaraRaderaDet beror ju på hur länge den håller. Jag brukar köpa 30-40 år gamla bilar och ha dem 10-20 år. Vet du någon skön elbil från 80-talet med potential att hålla 20 år till ska jag överväga att köpa den, bara den inte kostar mer än 30-40 tusen.
RaderaMan måste skjutsa sina barn till skolan har jag hört. Detta eftersom det är för farligt för dem att gå pga all trafik runt skolan! Cirkelresonemang
SvaraRaderaJag kan ändå förstå den tanken lättare än om man bor i ett område som i sig är för farligt. Samtidigt tror jag nog att det vid de flesta skolorna går att välja en annan väg att över parkeringen. Om sedan ungarna gör det är en annan sak. Annars får de se sig för alternativt bli överkörda.
Radera