Enligt en annons i Expressen är årets elcyklar billigare än någonsin. Så vad kostar de då,
22000-25000 kr! För de pengarna vill jag ha en bil.
Vad jag undrar är hur köparen ser
ut. Spelar jag ut hela mitt fördomsregister skulle jag säga tjock
med lite korta ben. Människan är utrustad med armar, ben, lungor
och hjärta. På 1800-talet uppfanns cykeln, ett fordon med vilket
man skulle kunna trampa sig fram med muskelkraft och hävstångseffekt.
Senare har man med siffror kunnat räkna ut att användandet främjar
hälsa, särskilt nu när alternativet ofta är bil, buss eller
tåg.
Cykelns utveckling har fortsatt. Växlar gör dem
lättare att framföra och i stadstrafik går det ofta snabbare än
att cykla än att åka bil, särskilt i rusningstrafik, den tid på
dygnet de flesta åker till och från jobb och skola.
Men nej då, det är klart att
människan ska krångla till det och förvandla detta i grunden
billiga och nyttiga transportmedel till en latmanstransport för över
tjugotusen när motsvarande riktig cykel kostar hälften.
Ska
jag försöka vara lite mer diplomatisk tänker sig nog de som köper
en elcykel för att jobbpendla att de ska bli hälsosamma individer
som bara tänkt använda elhjälp i de tyngsta uppförsbackarna.
Kanske stämmer det till och med för en bråkdel, men köper man ett
transportmedel med eldrift tror jag att man gör det för att slippa
motionera. Min avslutande spådom är att dessa 25000-kronorscyklar
går att hitta i mängder av garage om några år, ganska oanvända
och till ett betydligt lägre pris.
Jag har en bekant som har en sådan. Han har lååångt till jobbet (för att bo i Stockholm). Vi pratar minst 1,5 timme enkel resa på en sådan el-cykel som gör bra fart (det är fortfarande snabbare än bil/kommunalt). Och det är inte så att han sitter still utan han trampar på och har elmotorn som stöd.
SvaraRaderaSjälv cyklar jag 2-3 dar i veckan på en icke el-cykel, men jag bor mycket närmre.
Skall tilläggas att jag tror som du, de flesta elcyklar kommer samla damm i nått förråd om ett tag...
RaderaDet finns säkert fler som åker långt och där elmotorn är skillnaden på att kunna cykelpendla eller inte, men de flesta tror jag aldrig hade övervägt att cykla utan tekniskt hjälpmedel, oavsett sträcka. Och i den gruppen tror jag många kommer att upptäcka att det inte var särskilt mycket roligare att cykla med elmotor än utan.
RaderaJa, 1,5 timme bilpendling i Stockholm, det är väl typ Upplands Väsby-innerstaden, en sträcka som till och med jag hade orkat cykla på 1,5 timme, utan elmotor.
Jag passar definitivt in på beskrivningen tjock med korta ben :D Elkonverterade min vanliga cykel för 6,5KSEK sommaren 2016 och har sedan dess cyklat sammanlagt 600 mil till jobbet under sommarhalvåren (har dock huvudsakligen jobbat hemifrån sen pandemin). Innan dess hade jag bara cyklat till jobbet ett fåtal gånger då 1 mil enkel resa på den blåsiga östgötaslätten inte passat mig & mitt jobb. Och även med elcykel tar det dubbelt så lång tid som med bil. Så argumenten för mig att (el)cykla är snarare frisk luft och att det iaf ger mer motion än köra bil. 600 mil för 6,5 KSEK borde även vara en kostnadsbesparing jfm bil (och cykeln fortsätter rulla), trots några punkor och annat underhåll på cykeln. Så överlag mycket nöjd med mitt handikapphjälpmedel, men tänker att det nog är väldigt olika för olika människor.
SvaraRaderaElkonvertering är intressant, men tyckte 6500 kr lät dyrt. Lämnade du in den på en firma då eller hur funkar det?
Radera"600 mil för 6,5 KSEK borde även vara en kostnadsbesparing jfm bil (och cykeln fortsätter rulla)".
Ja, men vad hindrade dig att cykla 600 mil utan el? 10 km slät mark i makligt tempo borde inte vara någon omöjlighet trots blåst. Om jag får vara dryg alltså :)
Beställde kit från svensk firma online och gjorde jobbet själv. Hade definitivt varit billigare att köpa från utlandet dock.
RaderaFrämst cyklingen före jobbet jag tyckte väldigt illa om. Behöver lämna hemmet vid sju för komma till jobbet rimlig tid och att då ha en ansträngande cykling som första aktivitet tog emot så mycket att jag hellre tog bilen. Egentligen är det inte så stor skillnad mot nu, fortfarande tidig start (tidsbesparingen mot icke-el är kanske 10 min) och de flesta dagar blåsigt & småkallt, så nu när vanan finns skulle det kanske gå lika bra utan el...
Oj, så det är så dyrt även om man gör jobbet själv! Det hade jag inte gissat, men här borde det finnas utrymme för förbättring.
RaderaAtt det är tufft att ge sig ut kl 7 har jag full förståelse för, starkt jobbat, men precis som du säger är ju vädret lika jävligt med elmotor.
Saken nu är ju att kortavståndscyklister köper elcykel för att bli hälsosamma etc.
SvaraRaderaMen det finns definitivt dem som en elcykel är perfekt för.
Ska man köpa en elcykel för att cykla 4 km flackt till jobbet är det ju motsvarande att köpa en miljonbil för att bilpendla 2 mil.
Ja, för någon passar det säkert. Men för många ser jag elcykeln som gymkortet, något man köper för att man vill ha resultatet, inte nödvändigtvis för att man vill göra jobbet. Och vill man inte det kommer det ändå inte bli av mer än en kort period.
RaderaHade priset varit 25 papp för dessa om miljöpartisterna inte varit så lätta att förleda vad gäller gödsel av skattemedel på Södermalmsbor?
SvaraRaderaDet är iof lite som de som köper familjebil med 300 hkr mer än vad som rimligen behövs.
Mvh investera-pengar.blogspot.com
Jag vet inte. Om subventionerna drivit upp priset borde direktimport vara ett intressant alternativ.
RaderaFinns det fortfarande bilar med 300+ hästkrafter? Kanske, moderna bilar kan vara det jag har allra sämst koll på.
Visst är det så Sparo, det är ett arbetsmiljöproblem som bla dhl, ups och posten borde ha adresserat för länge sedan.
SvaraRaderaEller iallafall facket, de står och ser på medan hälsan hos deras medlemmar brevbärarna förfaller, kilona ackumuleras runt mage och höft och de får allt korta ben. Att statliga verk tar tid på sig är ju välkänt, men som i Postens fall mer än tio år med elcykel? Det är en skam helt enkelt.
Upp till kamp!
Ja, för det var ju precis de som cyklar åtta timmar om dagen jag skrev om...
RaderaJag ser elcykeln som ett bekvämt transportmedel och inte som någon form av motion. Alternativet kanske skulle kunna vara elscooter för att få ner priset och samtidigt undvika fysisk ansträngning i samband med transport. (?)
SvaraRaderaTack för en läsvärd blogg.
/Sparmotionären
Ja, då hade jag (som inte är överförtjust i cykling överhuvudtaget) nog valt att köpa en billig moped istället, i alla fall om alternativet är att betala över 20000 kr för en elcykel.
RaderaTack själv!
Jag bor själv nära en av "cykelmotorvägarna" in till Stockholm. Dvs en sträcka som sopsaltas till förbannelse på vintern (från september alltså) och där lycragubbarna tror att man måste slå hastighetsrekord varje dag, så man gärna mejar ner barnen som är på väg till skolan. Ja, när ambulansen fick komma varannan vecka för att vuxna hade cyklat på barn precis utanför skolan ("va, ligger det en skola här?") så infördes det trafikvakter (dvs föräldrar) som stod vid cykelbanan varje morgon. Det lugnade ner lycragubbarna litegrann.
SvaraRaderaMen med elcyklarna är det ett annat problem. Jag har inte förstått varför, men tydligen måste man hålla i en mobiltelefon och titta ner i den när man kör elcykel. För nästan alla som kör elcykel gör så. Och gärna köra mitt på vägen. Eller om det är en liten uppförsbacke så ska man vingla fram och tillbaka vänster-höger-vänster över hela vägbanan, med en hand på styret och den andra håller i mobilen (som de alltså stirrar stint på). Men de har absolut ingen fokus på övrig trafik, dvs mötande, barn på väg till skolan eller om de ska svänga vänster att de kollar först (nån annanstans än i mobilen) att det är ok att svänga.
Varför måste man göra så? Bara för att man kör elcykel!
Spargrisen
Jag sprang ett par gånger i rusningstrafik längs en sådan där "cykelmotorväg" och jag såg nästan inga cyklar, så jag drog slutsatsen att det inte är många som cykelpendlar till jobbet från Sollentuna till Stockholm.
RaderaUtan att veta känns det där som att det har att göra med att elcyklister egentligen inte vill cykla. Jag hörde en gång en ultralöpare få frågan om vilken musik hon lyssnade på när hon sprang och hon svarade att musik är för löpare som egentligen inte vill springa. Själv lyssnade hon på sina andetag och njöt i stunden.
Nej lägga så mycket på en cykel som man som säkert har betydligt högre stöldrisk känns bara osunt, både ekonomiskt och hälsomässigt. Hade en kollega på ett tidigare jobb som hade en elcykel som han pendlade med. På några år hade han cyklat över 500mil med den och var supernöjd med att kunna få lite elhjälp så att ansträngningen blev, enligt honom själv, optimal för att tänka kreativt. I det fallet tycker jag dock att det passade väl. Han var då 67år gammal.
SvaraRaderaJag vet 67-åringar som skulle kunna cykla i cirklar runt oss "ungdomar", men det beror väl på träningsbakgrund och sånt. Att man skulle tänka mer kreativt i lägre ansträngning ställer jag mig tveksam till, om inte alternativet är fullt ös. Det tror jag är det största felet nya motionärer gör, tror att det måste gå så förtvivlat fort. Se till att det får ta den tid det tar, motionen blir knappast sämre för det.
RaderaOtroligt också att man subventionerar elcyklar medan vanliga miljövänliga cyklar som man bara använder benkraft inte subventioneras. Ungefär att att straffa de som väljer den miljövänliga cykeln utan batterier.
SvaraRaderaJa, det är faktiskt helt vansinnigt!
RaderaDagens styre i bästa form. Helt rubbat är det...
RaderaJag kör vanlig pendlarhoj eller mtb till jobbet beroende på underlag men jag börjar i stort sett svettas bara genom att äntra cykeln och behöver en dusch när jag kommer fram. Min kollega som också cyklar fast då på elcykel klarar sig undan själva duschmomentet tack vare eldriften.
SvaraRaderaI övrigt så tycker jag mest det är små (runda) tanter som cyklar elcykel.
Kanske finns det ett samband mellan deras rondör och det faktum att de använder elmotor :)
RaderaJag är själv ingen cyklist, delvis pga det där. Om jag går en mil är jag pigg när jag kommer fram efter 1,5 timme. Cyklar jag en mil på en halvtimme tar det säkert ytterligare en timme innan jag återhämtat mig, så då kan jag lika gärna gå och så kan jag springa hem när det inte gör något att jag blir svettig.
Alla har elcyklar! Eller det är i alla fall vad jag intalar mig när jag blir omkörd av orimliga mängder människor på min väg till jobbet.
SvaraRaderaMen som handikapphjälpmedel är de ju helt grymma. Jag har kompisar som väntar på att byta ut knän eller har hjärtfel och för dem har elcykel gjort jättestor skillnad.
Jag har inget emot handikapphjälpmedel, men hade de använt en vanlig cykel tidigare kanske de inte haft dåliga knän eller hjärtfel.
Radera22000-25000 för en elcykel? Måste vara norska priser.
SvaraRaderahttps://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-26-7-vaxlar-2000043796
Nej, det var en länk till en svensk butik i svenska Expressen. Jag kan inte bedöma skillnaden på dem och Biltemas. I en del fall tycker jag att det finns tydliga anledningar till att Biltema är billiga, men ibland är det bra grejer.
RaderaTycker du låter liiite dryg och överlägsen.
RaderaAlla är inte en stark vältränad man.
Handikapphjälpmedel (dyrt visserligen men det är ju upp till var och en) är väl en bra beskrivning.
Handikappade, äldre och personer med tungt lass (ex. barn) kommer lite längre än runt kvarteret.
Och dom som faktiskt inte har körkort.
(Jag ligger farligt nära den gruppen nu av medicinska skäl)
Visst är jag det! Dryg alltså, inte vältränad. Men just som handikapphjälpmedel har jag inget emot elcyklar. Problemet är att de flesta som använder dem inte är handikappade utan än så länge helt friska människor som tack vare elcykeln går miste om bra träning.
RaderaUppgraderade till elcykel för några år sedan och har aldrig ångrat mig!Ser det som det bästa transportmedlet, slår både kollektivtrafik och bil! Ser inte elcykeln som träning utan ett sätt att komma fram snabbt och smidigt dit jag ska. Tränar gör jag på annat sätt.
SvaraRaderaVarför köpte du inte en moped då? Billigare och bättre på alla sätt väl?
RaderaGillar att cykla, inte samma upplevelse att bara åka med.
RaderaMen om du gillar att cykla hade väl en cykel (en riktig alltså) varit att föredra ;-)? Jag får inte ihop det, men är du nöjd är det ju bra för dig ändå.
RaderaDu får inte glömma att du kan elcykla utan hjälm samt köra full (så länge du kan framföra elcykeln på ett säkert sätt). Du får också smsa/samtala hållandes i mobilen om du behöver på en elcykel. Det är mycket mer frihet jämfört med moped :-)
RaderaElcykel är att föredra i kraftig motvind, annars är vanlig cykel ofta snabbare då de är lättare.
/Arbetsplanen
Har i stort sett glömt hur det är att vara full. Cykelhjälm har jag dock aldrig ägt något, så det har jag lättare att relatera till, man vill ju inte sabba frisyren ;-)
RaderaHar ingen koll på lagarna i detta fall, men det låter idiotiskt att man ska få framföra ett motorfordon berusad. Gränsen kunde möjligen dras vid en elrullstol som går i gånghastighet.
Hehe exakt, viktigt med frisyren!
RaderaJa, kanske, dock räknas elcykel (el-assisterad cykel) som vanlig cykel, inget motorfordon. Du får hjälp till 25 km/h OM du trampar själv.
Dricker sällan alkohol numera men det är skönt att inte behöva tänka på det när det väl händer :-) Frihet med andra ord!
/Arbetsplanen
Jag tycker inte att man borde få köra full i 25 km/h även om man trampar själv. Är du helt säker på detta? Jag tycker mig ha hört om personer som blivit av med sina körkort (för bil alltså) efter att ha cyklat berusade.
Radera(1998:1276, 3 kap, 1§): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."
SvaraRaderaFinns ingen promillehalt för icke-motorfordon.
Det finns många lagbrott som begås frekvent, kolla in denna (samma lag) 2 kap, 1§: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik". Tycker folk är i vägen för det mesta, speciellt personer med barnvagnar och tankspridda personer.
/Arbetsplanen
Nej, ingen exakt halt, men "påverkan av alkohol", "eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt".
Raderahttps://zeijersborger.se/fraga-advokaten/far-man-cykla-berusad/:
"När det gäller cykling finns det inga bestämda promillegränser, men om man har druckit för mycket och cyklar på ett icke betryggande sätt kan man göra sig skyldig till trafikbrott. Man kan då dömas för vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till böter."
Vi pratar samma språk!
RaderaPolisen stoppar inte folk som cyklar för att se om de är påverkade, de stoppar folk som svänger hit och dit med cykeln och inte verkar ha koll på läget (= då är det olagligt). Till skillnad från motorfordon, där polisen kan stoppa samtliga motorförare för en nykterhetskontroll.
Du får i teorin alltså vara "hur full som helst" på cykel, bara du tar dig fram betryggande :p Åker du moped kan du däremot stoppas i en kontroll och åka på rattfylleri för 1 öl.
/Arbetsplanen
Men att de inte stoppar är ju inte detsamma som att de inte kan stoppa. Polisen kan välja att nykterhetstesta cyklister hela dagarna om de tycker att det är roligt, med motiveringen att de upplevde att cyklisten var påverkad, och visar det sig då att du har druckit kan de påstå att du inte hade koll på din cykel även om du körde prickfritt. Har du haft en GoPro-kamera som visar att du har rätt kan de beslagta den och radera innehållet. Inte för att de får utan för att de kan.
RaderaDet har du rätt i, du kan alltid bli orättvist behandlad. Enligt lagen får du dock cykla så länge du kan föra fram cykeln på ett tryggt sätt.
Radera/Arbetsplanen
Mm, men "framföra på ett tryggt sätt" är väldigt subjektivt.
RaderaSå är det! På cykeln ges du dock en chans (om allt går rätt till) medan 1 promille på moped alltid är olagligt :p
Radera/Arbetsplanen
Det är lite märkligt, det kan jag hålla med om.
RaderaNej, Micke, det är perfekt! :-)
Radera/Arbetsplanen