måndag 21 mars 2022

Sjuk eller bilpendla?

2022 får man dra av 18,50 kr/mil för jobbresor med egen bil, men först efter att man kommit upp i 11000 kr. Innan dess får man stå för hela kostnaden själv, vilket t ex lär gälla nästan alla säsongsarbetare.


Vi får springa till jobbet!

Nu betalar man betydligt mer än 18,50 kr/mil redan på macken. Räknar vi in värdeminskningen är avdraget, som för övrigt legat ganska konstant i många år, ännu sämre. Redan 2009 var det 18,50 kr (men med 8000 kr i schablonavdrag). Vad kostade soppan då, en tia?

Säg att du har tre mil till jobbet, jobbar heltid och det kostar dig 50 kr/mil att köra (det priset tror jag är lågt för de flesta). Då blir den faktiska kostnaden runt 67500 kr/år (45 veckor á 30 mil). Avdraget blir 13975, vilket med 30 procents skatt gör att du får tillbaka 4192 kr. 63308 kr får du stå för själv medan politikerna betalar tillbaka ungefär en fjärdedel av den drivmedelsskatt du betalat under året.


Det var tider det!

Frågan är vid vilken brytpunkt folk väljer att sjukanmäla sig för att slippa tanka. Kanske får vi svaret vid ishockey-VM i maj, varma sommardagar i juli, älgjakten i oktober eller fotbolls-VM i november.

66 kommentarer:

  1. Hur blir nya reseavdrage? Bättre/sämre för bilister?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det ändras? Milavdraget är som sagt konstant sedan över ett decennium. Det är bara schablonavdraget som hela tiden ökat och gjort avdraget sämre även vid konstant drivmedelspris.

      Radera
    2. Jag tyckte jag såg något om en förändring. Även vi cyklister skulle kunna ta del av det på något konstigt vis. Transportmedel var tydligen inte så viktigt i det nya förslaget.

      Radera
    3. Det är ju tänkt att det ska komma en "kompensation" lagom till valet, men det blir som jag förstått det en tillfällig grej.

      Radera
    4. https://www.regeringen.se/artiklar/2022/03/fragor-och-svar-om-det-nya-reseavdraget/

      Reseavdraget planeras att göras om i grunden, presenterades förra veckan.

      En notering på ditt inlägg också: Man måste idag spara minst 2h/dag jämfört med kollektivtrafik för att få göra reseavdrag med bil vilket gör att en stor andel människor inte får dra av en krona även om man kommer över 11000 kr/år.

      Radera
    5. Där ser man, tack för det!

      Sant, viktigt tillägg.

      Radera
    6. Hur funkar det med cykel då? Att cykla är ju gratis. Skulle aldrig tro att man får dra av cykelns inköpspris?

      Radera
    7. Tydligen, bara du inte cyklar för långt:

      "Även den som cyklar kan få skattereduktion, men det förutsätter att avståndet mellan bostad och arbetsplats överstiger den nedre avståndsgränsen (1,5 eller 3 mil)."

      Jag måste erkänna att jag sliter lite med att bestämma mig för om detta är valfläsk eller ren satir.

      Radera
  2. Börjar bli riktigt dyrt att tanka. Tror snart man får ta och byta till en elbil, men det är inte heller särskilt roligt med tanke på elpriset och inköpskostnad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tar nog lång tid innan det lönar sig. Dessutom finns då alltid möjligheten att drabbas av nya straffskatter. När fler går över till el är det nog bara en tidsfråga innan det införs någon slags kilometeravgift eftersom skatt i första hand handlar om att politiker vill ha mer pengar på vår bekostnad.

      Radera
    2. Elbil här sen i 2016. Beräknat milkostnad lite över 10kr. Inkl. allt. Skatt, försäkring, däck, service. Om jag anser bilen som värdelöst, vilket jag gjorde precis när vi lämnade bilhandlarens gård.

      Och precis som du Sparo gör jag allt själv. Även på elbilen.

      Radera
    3. Hur värdeutvecklingen på bilar än ser ut måste man väl ändå räkna in inköpskostnad minus värde/försäljningsbelopp?

      Jag gör definitivt inte allt på bilar! Nästan ingenting faktiskt.

      Radera
    4. Ja, det måste man göra. Då värdet på vår bil inte är negativt utan positivt blir mina beräknade milkostnader bara ännu lägre.

      Jag har förstått att du inte fixar just bilen själv. Men du gör mycket själv.

      Saker jag gjorde på elbilen: Bytte bromsbelägg (efter 20000 mil, man bromsar mycket mindre pga motorbroms med energiåtervinning). Bytte vindrutetorkare. Fyllde på spolarvätska. Jag tror de sista två klarar även du.

      Sen efter 25000 mil uppgraderade jag batteriet. Det gamla batteriet ligger isärtaget i garaget och kommer tjäna som batterilager och reservkraft hemma.

      Radera
    5. Förutsatt att du fick bilen gratis, men just elbilar brukar ju tappa i värde eftersom nostalgivärdet är lägre än t ex på en Oldsmobile från 1957.

      Ja, mycket annat försöker jag fixa själv, men på bilarna är jag mest rädd att förstöra. Bromsar kan jag eventuellt försöka mig på om det är trumbromsar. Och ja, byta vätskor gör jag också.

      Radera
    6. Nej, jag fick inte bilen gratis tyvärr. Men inköpspriset är inräknad i dessa milkostnader ovan. Det är därför jag betraktar bilen som värdelös.

      Radera
    7. Jag köpte bilen t.o.m på avbetalning. Något som jag vanligtvis anser som väldigt dumt. Men månadskostnaden till banken var ungefär det samma som vi innan lade på bensin. Och då pratar vi 2016 års bensinpriser. Du kan alltså jämföra med att vi köpte en sprillans ny bensinbil för ~75000kr (kontantinsats). Sen samma månadskostnad. Ahhh jaaa…. förutom motorolja, drivrem, kamrem…

      Radera
    8. Det här skrev jag till min arbetskollega:

      Total cost of ownership:

      Car: 374.000 SEK
      Bonus: -40.000 SEK
      Tyres: 20.000 SEK
      Charging: 20.000 SEK
      Battery: 80.000 SEK
      Service: 4.000 SEK
      Insurance: 10.000 SEK
      —————————————————
      Total: 468.000 SEK

      Before the battery swap that’s 1.55 SEK/km
      After the battery swap it's 1.87 SEK/km. I think that’s fair :-) And given that I consider the car worthless now.

      Alltså 15kr/mil innan batteribytet.

      Radera
    9. 75000 kr i kontantinsats - här lever vi i lite olika verklighet. Så mycket har jag aldrig gett för en bil, utan lån.

      Radera
    10. Det var min första och sista fabriksnya bil. Nästa blir begagnad igen. Det fanns dock inga begagnade elbilar än för sex år sen. Innan de kostar mindre än 75000kr lär det går ett antal år. Du får lägga dina pengar på dyr bränsle och underhåll under tiden.

      Radera
    11. Sparo: Apropå att få bilen gratis, den här får du läsa om du har tid: https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-volvo-om-du-far-volvon-gratis/

      Jag har ingen Tesla (för dyrt) förutom i min tjänstepension. Men jag kan bekräfta att detta är ingen glädjekalkyl.

      Radera
    12. Nu känns inte en ny Volvo som mitt alternativ. För i bägge fallen kan det när som helst dyka upp ett fel som är dyrare att laga än att kasta bort bilen. Och på temat, har du sett denna:

      https://www.youtube.com/watch?v=DG9Izqp6WWU

      Radera
    13. Självklart, men det samma gäller för begagnade. Och det finns mycket mer som kan gå sönder i en förbränningsmotor.

      Ja, såg jag. Perkele! Fast det hade ändå varit smartare att fixa bilen…

      Radera
    14. Poängen var ju att det inte var det. Nya batterier kostade så mycket att det var på ny-bil-nivå.

      Radera
    15. Och hur mycket kostar en ny motor om den skulle gå sönder? Varför tror folk fortfarande att batteriet måste bytas typ varje år?

      Radera
    16. Nu var det länge sedan jag såg den finska videon, men visst hade han lämnat in bilen och verkstaden sa att "Vi kan laga den, men då måste du betala för ett nytt batteripaket á hundratusen euro" eller något i den stilen och då gjorde han bedömningen att det inte var värt det eftersom den begagnade, lagade bilen skulle vara värd mindre än reparationskostnaden?

      Radera
    17. Nästan. Det handlade om en modifikation på bilen och Tesla ville ha återställd. Vet inte exakt vad det var. Modifiera man en bil måste man räkna med att garantin och annat rycker. Det var dock inte han som modifierade den utan han köpte den i detta skick om jag fattat rätt. Elbiladelar, inte minst batterier säljs som smör. Det var inte så smart att spränga den. Fast batteriet tog de faktiskt ur först.

      Sen skulle du tänker på att även folk som kör förbrännnare blir blåsta av verkstäder och tillverkare. Eller åtminstone att allt kostar rejält. Inte minst premiummärken.

      Radera
    18. Nu hittar jag inte källan där jag läste om Teslan. Men bilen var från 2013 med okänt miltal.

      Tänk dig du köper en 2013 års Mercedes AMG och motorn rycker. Vad kostar en ny?

      Radera
    19. Jag är rätt säker på att Youtubereklamen gjorde sprängning till det mest ekonomiska alternativet.

      Grejen är att för mig är varken en ny Tesla eller en Mercedes från 2013 det jag väljer mellan. Den senaste bilen jag köpte var en Volvo 245 från 1988 där en ny motor kostar ett par tusen och det finns folk överallt som kan byta den på några timmar.

      Radera
    20. Med Youtubereklamen var det säkert en bra lösning om än resursslöseri.

      Jag köper inte heller en Mercedes eller Tesla från 2013. Jag kunde - som du - köpa en ny kontant. Men jag är inte tillräckligt dumt ;-)

      Till priset man betalar för begagnade Teslor får man en ny elbil av andra tillverkare. Bara gratis snabbladdning på Superchargerm saknas. På andra sidan får man nybilsgaranti. F.ö. ger Tesla 8 års garanti. Jag tror t.o.m oavsett mil. Och då krävs du inte ens att gå till service!

      Att uppgradera batteriet tog mig förresten också bara några timmar. Hemma i garaget. Utan specialverktyg.

      Radera
    21. Åtta års nybilsgaranti låter ju bra, men det är inte precis gratis.

      Radera
    22. Du får förresten köpa vilken bil du bil med vilken drivmedel du vill. Även alla andra får göra det. Men sen ska man inte gråta i tidningen för man gjorde så. Min beräkning ovan visar att det inte alls är dyrt med elbil framför allt om man kör mycket. Alltså om man tillhör gruppen som drabbas mest när favoritdrivmedlet går upp i pris. I många fall kan det t.o.m vara billigare att leasa (jag tycker inte om leasing men många gör det ju…) en elbil istället för att köra vidare på fossilt…

      Radera
    23. Nej det är inte gratis. Men du kommer ha det svårt att hitta en premiumtillverkare (pris, effekt som egentligen ingen behöver) som ger det samma. Finnens bil hade alltså precis gått ur garanti.

      Radera
    24. Här läste jag om finska sprängmästaren:
      https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=27936&sid=30201c4f1a42b7e240474fbfd52466ed&start=10#p591321

      Bilen var privatimporterad (inget fel med det) och batteriet var inte i originaltillstånd. Och då säger Tesla att de inte rör den.

      Radera
    25. Säkert rimligt, men också begripligt att han inte vill lägga 20000 euro på att kanske laga bilen.

      Radera
    26. Det förstår jag. Men hans vrede skulle ha riktats mot den som han köpte bilen från. Eller så visste han om risken och ville inte ta ansvar för hans beslut själv.

      Lösningen kanske hade funnits här:
      https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=140201&dk=0230

      Och samma problem hade bestod om han hade köpt den där Mercedesen med trasig motor. Fast då hade det mest sannolikt inte väckt lika mycket publicitet. För folk vill ju hellre läsa hur kassa elbilar är.

      Radera
    27. Det fanns faktiskt en ”förbrännare” med samma ståndpunkt:
      https://www.timesnownews.com/amp/the-buzz/article/mikhail-litvin-mercedes-russian-youtuber-burns-mercedes-out-of-frustration-video-goes-viral-watch/673955

      Det läste man dock i långt mindre nyhetskanalen. Verkar vara mindre av intresse. Frustrerade bensinbilister är tydligen mer vanligt och har därför mindre nyhetsvärde.

      Radera
    28. Klart folk vill läsa om hur kassa elbilar är när andra målar upp dem som frälsningen av jorden, att de skulle vara någon slags miljöhandling att köpa elbil trots att det är betydligt mer komplicerat:
      https://www.youtube.com/watch?v=AEy_5ih0Blk

      Radera
    29. Björn förespråkar metanol. Så kan man göra, ja. Måste dock också kommer nånstans ifrån och kan användas bara en gång.

      Du tankar säkert inte metanol misstänker jag. Det är nämligen bl.a. därför dieseln blev dyrare i Sverige (reduktionsplikt). Folk protesterar alltså just emot bl.a. det. Går att läsa i Bränsleupproret-gruppen på Facebook i fall du orkar.

      Och folk slutar helt att tänka på miljön när det gäller bensin/diesel: Det ser bara vad som kommer ur avgasröret. Sist påstådd du att det vore nästan bara vattenånga för en modern dieselbil. Det mjölkas dock inte av nakna elvar ur enhörningar bakom bensinpumpen. Redan tillverkningen har enorm miljöpåverkan. Och så kan det förstås gå helt åt skogen som i Mexikanska Gulfen (och inte bara där).

      https://alltomelbil.se/video-elbil-eller-fossilbil-vilket-fororenar-mest-egentligen-svensk-version/

      Sen är det hälsoaspekten. Din ”vattenånga ” innehåller en massa grejer som inte är exakt nyttigt att andas in. Du vägrade ju själv att enligt förslaget lägga en slang (med hink under) in i kupén. Varför tror folk det ska vara helst gratis att förgifta sina medmänniskor? Det gäller - om än i mindre mängd - även metanol. Sen gäller det även partiklar från däcken och bromsar. En elbil bromsar betydligt mindre.

      Radera
    30. Det gör han, men han gör också pedagogiska jämförelser mellan eldrivna bilar och modern bil där han kan berätta i procent hur mycket bättre det är att använda diesel som drivmedel.

      "Och folk slutar helt att tänka på miljön när det gäller bensin/diesel"

      Tänk, jag tycker att det är precis det felet elbilsförespråkare gör. Det är som att de tror att bara elen ska användas till att köra bil är produktionen inte miljöbelastande alls, till skillnad från om du exempelvis minar bitcoin med elen, då det är på nivå med att förinta indianska folkgrupper i Sydamerika.

      Radera
    31. Var elen som laddas i min bil just nu kommer ifrån vet jag exakt: 5m högre upp. Och där produceras det mer över året än bilen förbrukar.
      Att mina bitcoin tillför inget nytta förutom att det finns folk som tror att det är värd nåt.
      Har du funderat hur mycket el som går åt att säkerställa att din bensin finns vid pumpen? Du kommer kanske inte tro det, men mel elen som behövs att du kan köra 100km på bensin har jag redan kört 50km. Och du har inte ens åkt till bensinpumpen.

      Radera
    32. Som sagt, det finns plus och minus med allt, men titta gärna på Gillbergs uträkningar.

      Radera
    33. Sparo, Björns livcykelanalys "glömmer" tyvärr att metallerna och råvaror kan återanvändas. Det gäller även batteriet. Kanske inte 100% som med alla grejer men det går. Det görs ännu inte i större utsträckning för det finns helt enkelt inte tillräckligt med gamla utslitna batterier än. Enligt vissa skulle de ju ligga på hög vid varje bilskrot. För de håller ju bara 10000 mil och kan inte återanvändas, sägs det ;-)

      Sen pratas det mycket om kobolt. Användningen av kobolt i LiOn-batterier är faktiskt på väg ner. Det kan tyvärr inte sägas om kobolt som användas för att ta ur svavel ur fossila bränslen ;-)

      Radera
    34. Måste vara skönt att sitta på facit ;-)

      Radera
    35. Till exempel facitet Björn använder i sin video: Golf körd i Sverige. 140g CO2/km. Enligt VW. Och Dieseln kommer var ifrån? Sen jämför han med en stor Tesla. Varför använde han en liten Dieselbil för att jämföra då? Och varför endast avgasröret för VW:n och hela energikedjan för Teslan? Förstås med amerikansk el istället för svensk, där VW:n tilläts köra. Pedagogiskt? Nej. Du får leta efter ett annat ord.

      Radera
    36. Att han räknar med amerikansk el i USA tycker jag inte är så konstigt.

      Nåväl, jag har släppt två blogginlägg efter måndag och börjar känna mig rätt färdig med att kommentera detta.

      Radera
    37. (Endast med den jämförelsen kommer man upp till skräcksiffran 20000 mil)

      Radera
    38. (Elen i Sverige är mycket renare)

      Håller med dig, jag tror vi har diskuterat alla aspekter och är överens om att vi inte är överens. I alla fall kunde vi diskutera utan personangrepp. Det kan man inte överallt.

      Radera
    39. Nej, det kan man tyvärr inte ens här alla gånger :(

      Radera
  3. Lösningen är helt klart att jobba hemifrån för oss som kan. Med nytt reseavdrag kommer jag dessutom kunna få ersättning för att åka pendeltåg ser det ut som.

    Frågan är ju bara om man måste bevisa att man faktiskt åkt pendeltåg eller cyklat, annars kommer ju den optimala lösningen såklart vara att jobba hemifrån och ändå lyfta reseersättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att det till stor del bygger på egen inrapportering. Särskilt om din arbetsgivaren inte har koll på vilka dagar du jobbat från kontoret blir det nästan omöjligt för myndigheterna att kontrollera.

      Radera
    2. Du skall alltid kunna visa kvitto på inköpta resor om skatteverket så begär.

      Radera
    3. Men det måste vara rätt sällan de efterfrågar det. Och skulle det hända lär man åtminstone inte få en straffskatt för att man saknar underlag utan får ta kostnaden och glädjas åt de år man kommit undan.

      Radera
  4. Nej. De springer för de har bråttom till löneslaveriet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som legitimerad dysterkvist minns jag att jag redan ut från studenten undrade vad fan det skulle bli av mig. Jag funderar fortfarande :)

      Radera
  5. Har upptäckt att för dem som bor i Stockholm kom de tidigare aldrig upp i beloppet för avdrag om de åker kollektivt - men nu när det kostar 970kr per månad så får de 640kr i avdrag. (Folkets jubel!) Om man bor exempelvis i Kungälv och jobbar i Göteborg (21km) så blir avdraget större - eftersom det är 1225 per månad, 3700kr i avdrag per år.
    De som tycks vinna är de som bor lite långt från en stor stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, någon fördel ska man väl ha av att ha subventionerat storstädernas kollektivtrafik i alla år.

      Radera
  6. 50kr/mil? Nu var det iof 10 år sen jag hade bil men det där låter ganska högt, även om det kanske stämmer för vissa så kan man komma väldigt mkt billigare undan.
    På tiden när jag var löneanställd kan jag konstatera att det där avdraget var närmast en kassako för några på jobbet, samåkte 4st 6 mil enkel (gjorde "såklart" avdrag som om de körde själva) och bensinen kostade väl ca 12kr då.
    I grund och botten är det väl lite upp till var och en om man vill bo nära jobbet eller inte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att man brukade räkna med 50 kr inklusive värdeminskning för över tjugo år sedan, men själv föredrar jag bilar som är snudd på gratis.

      Men visst, samåker ni blir det ju en annan sak. Snor man bilen och tjuvtankar all bensin blir det helt gratis, men nu menar jag om man håller sig till reglerna.

      Radera
    2. Som sagt, det går att köpa bilar där värdeminskningen är i det närmaste icke existerande.

      "Ni"? jag var inte en av dom, och för ordningens skull, tjuvtankar du så är det fortfarande en kostnad att köra upp bensinen om man utgår från att du äger den när stölden är avklarad :) Vad ser du för lösning på det här då? större avdrag? kommer ge folk ännu mer incitament att fuska tyvärr och jag är fortfarande av åsikten att man får väga för och nackdelar med att bo i en mer attraktiv/billigare ort än där man jobbar mot tiden och kostnaden det blir att pendla! Däremot är jag för sänkt skatt på drivmedel.

      Radera
    3. Ja, för mig är 50 kr högt räknat (fortfarande), men jag vidhåller att för de flesta är nog 50 kr i lägsta laget.

      Radera
  7. Det torde snart vara uppenbart för en majoritet att svenska politruker inte vill att svensken ska arbeta. För de gör det inte lönt helt enkelt. Och är det någon fan som ändå försöker, så identifierar de snabbt en ny skatt för en ny onödig utgift.
    Nej lönsammast r att gå på bidrag.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att de vill ha skattepengarna och om ingen jobbar blir det inga pengar att utvinna. Men visst, ibland verkar det knappt som att de uppfattar sambandet.

      Radera
  8. Vi flyttade vår lagerverksamhet för 2 år sen. All personal flyttade då med. Då många har 4-5 mil enkel väg och lagerlön så är det en självklarhet för oss att se bränslepriser och försämrat avdrag som en verksamhetsrisk. Tjänar man 27.000 per månad så finns det en smärtgräns för hur mycket man vill betala för att åka till jobbet

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sådan smärtgräns finns det rimligen alltid även om den blir lägre på ett mer allmänt jobb än om man exempelvis jobbar som gasexpert och inte har så många alternativa arbetsplatser att välja mellan.

      Radera
  9. Varför bilpendla? Bo där du jobbar så är problemet löst.

    Bor man på landet så har man ju tillgång till gratis svamp o vilda bär som nu blivit så dyra. Det är ju bara att ge sig ut i skogen och plocka. Eller hur? Om den som bor i stan inte behöver bil för att plocka bär o svamp behöver ju inte den som bor på landet bil för att jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar lösningen, men är man två vuxna plus barn i en familj gäller det att hitta en bra plats att bo där det finns rimliga skolor och jobb för alla. Rätt stor risk att man då blir tvungen att pendla.

      Radera