söndag 6 mars 2022

Rapport från elbilsbubblan

Jag blev lite fascinerad av en insändare skriven av en ”Teslafantast” med rubriken ”Höj priset på bränsle till 100 kronor litern”.

Jag fick ett infall att scrolla killens sociala medier och kan förutom att konstatera att om man kunde utvinna säljbar energi av hat skulle hans Trump-hat motsvara två kärnreaktorer också dra slutsatsen att han enbart följer representanter för de fyra vänsterpartierna. I övrigt mest vänsterorganisationer, fler miljöpartiavdelningar än jag visste fanns och 3-4 konton som tillhör bidragsentreprenörstidningen ETC.

Den enda personen med rimliga åsikter jag hittar i listan är pokerspelaren Liv Boeree. Min gissning är att han inte följer henne för att hon är astrofysiker och förstår sig på vetenskap, men det kanske säger mer om mina fördomar. Jag tror hur som helst inte att han läst vad hon skrivit.

Varför nämner jag detta, för att en mer neutral eller högerlutande läsekrets ska förstå att han är tokig? Nej, och det vet jag heller inte om han är. Jag tror helt enkelt att han låst fast sig i sin politiska bubbla så hårt att han inte förstår var i det politiska landskapet han befinner sig. När han kallar dagens elpris ”sjukt billigt” och skriver att ”el har vi massor av överskott av” får han kanske inte så mycket mothugg som han hade fått i min bekantskapskrets.

Ändå konstaterar han själv vad som skulle hända om han får sin vilja igenom:

En massa åkerier och bönder får lägga ner. Höjda livsmedelspriser med mera. Samtidigt en enorm jakt på att få fram alternativ och elektrifiering. Det skulle ställas om enormt fort. Elbilsförsäljningen skulle öka med 1000% varje år istället för 300% som idag.

Själv funderar jag på några saker i debattartikeln:

I dag lägger svenskar endast 2,4 procent av sin inkomst på bränsle i genomsnitt.

I genomsnitt, var det ja. I stort sett ingen på landsbygden lägger så lite på jobbresorna. Tvärtom säger folk upp sig för att det inte ens är värt att pendla. Skulle NÅGON ha råd att bo på landsbygden om dieseln kostat 100 kr/liter?

Dessutom är det så att fossila bränslen i världen subventioneras med 3 000-6 000 miljarder kronor årligen, samtidigt som det förnybara får långt mindre än hälften.

Källa på det ;-)? Eftersom artikeln är skriven på svenska i en svensk tidning tänker jag ändå att det främst är Sverige han vill påverka. Vilka energislag straffbeskattas och vilka subventioneras i Sverige? Hade vindkraften fått bära sina egna kostnader hade det med all säkerhet aldrig ens byggts några fågelklippare.

Men okej, tror man att världen ska gå under i död och lidande om man inte avskaffar svensk åkerinäring och svenskt jordbruk (och tänker att människor på något mirakulöst sätt ändå ska klara sig från att svälta ihjäl) blir resonemanget antagligen helt logiskt.

35 kommentarer:

  1. Det är människor som denna individ som har tagit oss till ruinens brant, frågan är, ska vi nu falla fritt eller faller vi redan måntro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte, men jag är rätt säker på att om han får sin vilja igenom, 100 kr/liter, kommer det bli problem varken han eller vi kan föreställa oss.

      Radera
  2. Diskutera med en kompis i augusti 21 om han krångliga Elbil.
    Sen var Greta på TV.
    Då slog det mig gjör helt tvärtom.
    Denna kan ej vara Messias.

    Dagen därpå blev alla aktier på Stockholms börsen avyttrade.
    In på New York börsen all in i tjock olje aktier.
    Chevron,Devon Energy.

    Sen kom Putin och resten är historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte utnämna någon till Messias, men när det kommer till klimatkrisalarmister känns steget till religion väldigt kort.

      Radera
  3. 5,4 km till Mora nu.
    Mycket norsk igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vasaloppet? Ingen koll, mer än att jag uppmärksammat att det inte blivit inställt pga snöbrist en enda gång från att MP:s orakel Pär Holmgren fastslog att loppet kommer läggas ner 2022. Däremot ställdes det in två gånger på 1930-talet, 1932 och 1934.

      Radera
  4. Redan när det var runt 13 kr litern för bensin ansåg jag lönsamheten att pendla för arbete som ytterst låg. Ofta gav det i princip nån hundring extra att jobba i ett låglönejobb jämfört med a-kassa om man behövde pendla 5 mil enkel resa. Vem jobbar med den dåliga lönsamheten om man inte måste?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, lönar det sig inte att åka kommer man inte göra det även om samhället mår bra av rörlig arbetskraft.

      Radera
    2. Anledningarna till att jag har pendlat långt är följande: Första gången för att det var ett intressant jobb som gav vissa förmåner och ev en bra karriär (om man inte slutat pga studier). Andra gången var för att få ett jobb inom min utbildning när jag var nyexaminerad.
      Skulle jag ta något av dessa jobb nu? Nja, inte direkt de jobben, men kanske hos dessa arbetsgivare. Men det beror väldigt mycket på arbetsuppgifter, lön och övrigt för att få ihop sitt vardagliga liv.

      Spargrisen

      Radera
    3. Lättare att pendla till ett bra jobb än ett dåligt, men allt har sitt pris. När skatteavdraget inte ens täcker bensinen blir det svårt för de flesta att motivera.

      Radera
  5. Ser du en framtid med diesel och bensin eller elektrifiering? Jag tror på det sistnämnda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på alla tre.

      Radera
    2. Anser du att svensk landsbygd kan överleva med ett dieselpris på 25kr/litern? Eller att lantbrukare eller åkerinäringen kan överleva?
      Om Sverige inte klarar av att fixa rimlig självförsörjning på livsmedel i tider utan allvarliga kriser, hur tror du det kommer att bli när det smäller till på allvar?
      Oavsett vilka bränslen du tror på, måste eventuella förändringar ske utan att slå undan benen på människor utanför storstäderna eller landets åkeri/lantbrukare.
      // Janne

      Radera
    3. Bra frågor som har alldeles för få svar. Eventuellt besvaras de som i debattartikeln: "En massa åkerier och bönder får lägga ner. Höjda livsmedelspriser med mera."

      Vilket väcker nya frågor.

      Radera
    4. Snackad mycket om att de byggs på åkrar i skåne. Hur mycket rapsolja och potatis tror folk vi behöver i kristider?

      Radera
    5. Sverige är i stort sett inte självförsörjande på ett enda livsmedel, så svaret på den frågan är: en hel del.

      Radera
  6. Har definitivt svängt en del i åsikten om energipolitiken senaste åren och en av anledningarna är insynen man får via livet i en liten by norrut.

    Gällande Trump har jag också försökt ta in andras perspektiv så gott det går - länge följt några inbitna trumpsupportrar, läst så mkt jag kan, om USA som samhälle generellt och tex Trumps egna böcker (eller ja, skrivna av spökskrivare men i alla fall..). Senast läste jag Trumps The Art of the Deal. Hög komik. Varje deal är Great, sen när man följer upp hans affärer i den verkliga världen så är det en rad av sunkiga skitacasinon som går i konken, flygbolag som aldrig flyger etc. Som fastighetsmagnat är han ju någonstans mellan totalt medioker och medelmåttig. En svensk sossepolitiker lyckas ju skapa större värden på fem år än vad han gjort under en livstid..

    För mig är han fortfarande en total pajas på alla sätt och vis, men ska i alla fall inte sluta följa supporterskaran..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bra att lyssna på alla möjliga.

      Radera
  7. Jag var på bra humör för en kvart sedan men det gick snabbt över! ;-)

    Redan nu vid 20+kr/liter ser jag min rimlighetsradie för jobbsökande stadigt krympande. Bevare oss för brist på konsekvenstänk.
    //Jonas B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konsekvenser verkar så trist :)

      Radera
  8. När ni skriver bränsle, är det då inkluderat andelar av flygbiljetter, andra transporter eller är det framräknat från andra hållet: total bensin-, råolje-, och diselförsäljning delat på antalet medborgare. För alla konsumerar ju en del råolja som framför fartyg, men majoriteten av den säljs nog inte i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem frågar du? Eftersom du skriver "ni" antar jag att det är några i kommentarsfältet, men eftersom du startade en egen tråd är jag inte helt med.

      Men ska jag svara allmänt tycker jag att allt räknas. Köper man exempelvis en avokado så har den kostat bränsle att framställa och att transportera även om jag tar cykeln till affären.

      Radera
  9. Själv undrar jag varför vänstern och "miljö"rörelsen alltid framstår som Putins bästa vänner och helidi-ter? Finns det verkligen inga normalbegåvade i de sammanhangen? Varför attraheras idioter av de kretsarna?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tänkte nog bara inte på det.

      Radera
  10. Angående elbilar. De rena elbilarna med stora batterier är vid bränder rent livsfarliga. Inte bara genom att de släpper ut stora mängder oerhört giftig rök utan också genom att branden inte går att släcka. Fråga vilken brandkår som helst. Tänk er in följande situation.
    Brand på bildäck på valfri färja. Elbil(ar) börja brinna. Vanlig brandutrustning biter inte på dessa superbränder. Vad tror ni händer? Eller i svenska städer där bilbränder nu blivit en vanlig syn. Snart brinner elbilar i massor. Tänk bara ett parkeringshus fullt av elbilar. Kommer bli fint för miljön när ortens kreativa talanger sätter igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske skonar elbilarna ;-)

      Radera
    2. Det är ingen fara, eventuella bilbränder som skett hittills i orten är bilar som självantänt. I annat fall hade det rapporteras i vanliga medier, alltså om det vore anlagt.

      Så eftersom bensin- och dieselbilar verkar fatta eld hipp som happ är det kanske lika bra att de försvinner?
      Antar att antalet bilbränder har minskat kraftigt i Norge, med en nybilsförsäljning om över 50 procent för elbilar?

      Radera
    3. Inte vågar väl journalister åka ut till förorterna alldeles själva. De har tittat på när utländska medier gjort det och fattat att det är en dålig idé:
      https://www.youtube.com/watch?v=28e20635DwI

      Radera
  11. Ja 100 kr/liter låter väldigt överdrivet. Dock är antagligen priset på fossilt bränsle det enda som kommer att få vissa inbitna fantaster att överge rökbilarna. Man kan skämta hur man vill om växthuseffekten och diskutera kring huruvida bilismen i världen påverkar denne, men många som skriver kritiskt på kommentarsfält verkar aldrig ha kört en elbil själva. Vi har lånat en id3a under några veckor nu, och trevligare bil har jag nog aldrig kört. Helt plötsligt kändes bilar med förbränningsmotorer som dinosaurier, som det är helt obegripligt att de ens finns kvar. Det är också fascinerande att diskutera med folk kring detta med att en elbil också kan börja brinna. Svar ja, en sådan brand är mer svårsläckt än en bil med 70 liter diesel eller bensin, men jag vill inte vara i närheten när en sådan bil bärja brinna, eller om bränslet läcker ut över hela bildäcket på en färja och tar fyr. Det måste få vara lite rim och reson i debatten, även om nissarna i Bensinupproret 2.0 gör allt för att få elbilar att verka livsfarliga, och media dreglar över bilbränder, det KAN ju vara en elbil som brinner, fan vad klick vi ska få. Ofta visar det sig att det inte var elbilen som var boven i dramat i garagelängan, hur sugna är man på att skriva med lika stora rubriker en dementi på detta?

    Det räcker att läsa "Anonym" ovan, ett utmärkt exempel på vad jag menar..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rökbilarna? En modernt renad dieselbil släpper i stort sett ut vattenånga.

      Jag tolkade uttrycket "ortens talanger" som att elbilarna skulle självantända. Snarare tvärtom. Nu är det väl ingen miljöinsats att elda upp en bensin- eller dieselbil heller och jag kan inte bedöma skillnaden, men jag skulle gärna se att någon reder ut vad som händer när en större mängd elbilar i ett parkeringshus brinner för det lär hända.

      Radera
    2. "En modernt renad dieselbil släpper i stort sett ut vattenånga.”

      Ok, tycker du ska ansluta en slang till avgasröret på den här moderna dieselbilar och ta några djupa andetag genom sagda slang. Eller varför inte låta bilen gå på tomgång och låta slangen hänga in i ditt sovrum under en natt, med en hink under så att vattenångan inte skadar ditt golv. Vi vill ju inte att någon ska komma till skada.

      Du är rolig du Sparo "vattenånga"....

      Radera
    3. Känner du själv att ditt inlägg bidrog till en vettig diskussion?

      Radera
    4. Hur känns det själv Sparo? Är dieselsavgaser som vattenånga en vettig diskussion?
      Om det är så som du påstår Sparo så antar jag att det är vettigt. Om det inte är så du påstår Sparo, så är det kanske lika absurt påstående eller förslag?

      Radera
    5. Ja du, Anonym... Jag tyckte samtalet var ganska balanserat, Anonym. Har du något att tillföra, Anonym, så kanske den blir ännu bättre. Annars inte.

      Radera
    6. Du ser ju vilka svar du får. Noll eftertanke.

      Radera