Först tog företagen bort telefonnumret. Det var tydligen
en fördel att bara kunna erbjuda sina kunder att kommunicera med dem
via internet. En fördel för vem? Knappast kunden. Men okej, jag är
ingen telefonmänniska, jag gillar att mejla. Dessutom är det
praktiskt att få skriftligt svar så kan de inte i efterhand påstå
att de inte sagt det de har sagt.
Sedan ersattes
e-posten av ett webbformulär. Opraktiskt att få fråga och svar på
olika ställen, plus att jag också vill komma ihåg vad jag skrivit
och när jag gjort det. Så då fick jag börja kopiera mina
meddelanden till det egna e-postprogrammet så att jag fortfarande
hade ett underlag.
Så ersattes webbformulären med en
chattfunktion. Klart sämre. Stressigt att få länkar och frågor i
realtid, men utan fördelen av att ha motparten i telefon. Är man i
ett samtal måste de hjälpa en för att bli av med en, i en chatt
kan det gå tio minuter mellan deras meddelanden och där sitter jag
fast. Dessutom är det bara ibland chattutskriften går att få på
mejl och det vet man aldrig innan, så det är säkrast att kopiera
den, vilket är olika krångligt på olika chattar.
Nu har vi ändå nått peak vansinne när kundtjänstchatten ersatts med en chattrobot. Gärna med något fyndigt namn som påminner om företaget. Nordeas heter Nova, Skatteverkets Skatti osv, för såväl företag som myndigheter erbjuder nu denna ”tjänst”.
Är det någon som någonsin fått hjälp av en chattrobot? De fattar ju fan ingenting! Det närmaste vettig kommunikation jag kommit med en chattrobot var när jag ställde den retoriska frågan ”Är du idiot?” och möttes av en förnärmad robot som tyckte att jag hade en tråkig ton.
När man inte sitter
helt i skiten kan man kanske skratta åt detta. Det är t ex viss
humor att Microsofts första chattrobot visade sig vara folkmordsförespråkande nazist,
men ibland behöver man verkligen hjälp och då är det synd att
företagets enda kontaktbara medarbetare nätt och jämnt klarar av
att berätta öppettider och andra uppgifter som helt säkert ändå är
lättillgängliga på hemsidan.
Men när jag läser att psykiatrin på Sahlgrenska utvecklar chattroboten Betsy som från och med nästa år
ska hjälpa människor med ångest blir jag rädd på riktigt. Jag är
varken psykolog eller psykiatriker, men jag skulle bli förvånad om
chattrobotar botar ångest. Jag skulle snarare tro att de skapar den.
Jag fattar att chattrobotar är billiga i drift, men vi kan inte
automatisera hela samhället bara för att några framtidsforskare
har förläst sig på AI-teorier.
vill man sitta i telefonkö ska man ringa Swedbank eller nordea. Håller med om att chatrobotarna är helt efterblivna förutom försäkrings robotar dom verkar faktiskt fatta vad man skriver. Tur avanza har människor som svarar på sina meddelande. Men månda och dags att köpa aktier undrar vad det blir. Ericsson, Swedish match, Securitas, embracer, Cloetta eller Axfood hmmmm
SvaraRaderaHittills har jag aldrig träffat någon som vill sitta i telefonkö, men jag ska ge dem tipset när det händer :)
RaderaSjälv hade jag häromnyssens en intressant telefonköupplevelse med Skatteverket. Svararen frågade om jag ville att en handläggare skulle ringa upp när det blev min tur. Det ville jag. Så de skulle ringa efter 20 minuter. Efter 40 minuter ringde - telefonsvararen! Så fick jag veta att "strax är det din tur" och fortsätta vänta i kö.
Jag visste inte att det var köptvång på måndagar ;-)
Hade det inte varit intressant om man själv hade en chattrobot som svarade alla säljare och reklammail som kommer in. Kanske även en automatisk telefonsvarare med knappstyrning som kunde ta telefonförsäljare.
SvaraRaderaVill du sälja tryck 1.
Ditt samtal är viktigt för oss, för att snabba på tryck in ert organisationsnummer avsluta med #.
Just nu är det många säljare som ringer, din plats i kön är 58...
Osv...
Chattroboten skulle ju kunna be om oändligt med uppgifter från säljaren. Samt har inbyggd fördröjning mellan svaren för att trötta ut dem...
Jag skaffade ett Skypenummer (ett thailändskt sådant) och angav som kontaktnummer till firman. På alla ställen. Och en telefonsvarare som sa att: "Hej. Har du hamnat här är det för att du försöker få tag på företrädare för XXX. Vänligen lämna ett meddelande efter pipet så återkommer vi när vi har lust. Vilket kommer ske när helvetet frusit till is. Kanske.... Ha en bra dag!"
RaderaJa! Jag vill både ha en spydig telefonsvarare och en tonvalslabyrint som inte går att komma fram i. "Vill du vänta, tryck 1. Vill du dö, tryck av."
RaderaOch det är antagligen här vi hittar svaret på varför myndigheter etc skaffar chatbottar, telefonköer och whatnot. De känner precis som du… ;)
RaderaJa, myndigheter vill ju helst slippa "kunder" även om dessa försörjer dem.
RaderaNu finns det faktisk belägg för att chattrobotar funkar för att lindra psykiskohälsa, givetvis inte för alla åkommor men förvånansvärt många. Det chattroboten gör är att ställa frågor som "varför, berätta mer/utveckla" samt motfrågor/följdfrågor. Väldigt mycket psykiskohälsa blir hjälpt av att resonera och definiera sina problem/oro och därför funkar det för många faktiskt (man kan ju inte riktigt prata om att bota folk, men folk upplever positiv förbättring). Den första versionen av detta kallas Elisa om du vill läsa mer.
SvaraRaderaVissa patienter tycker till och med att det är bättre än att prata med en riktig människa (gamla studier med folk med socialfobi).
Men det ska givetvis inte helt ersätta psykologer helt.
Finns det belägg för att människor med ångest får bättre hjälp av chattrobotar än av riktiga människor?! Det belägget vill jag se.
RaderaMöjligen funkar chattrobotar bättre än alternativet Ingenting, som väl är den resurs svensk "vård" väljer att spendera på dessa patienter, men det är så ovärdigt att jag inte ens ser poängen i att ta med det i beräkningen.
Som sagt en gammal studie från 90 talet, kvalitén är sådär. Men kort och gott kom inte patienterna på deras inbokade tider med riktiga människor Men blev bättre övertid av att chatta med en bot. Då hade dessa patienter stark socialfobi. Tvivlar på att någon annan grupp har fått bättre resultat med bot vs riktiga människor.
RaderaOch i den undersökningen lät man alltså en grupp gå till chattbotar och en likvärdig grupp gå till riktig vårdpersonal, och det visade sig att robotvården var bättre? För om den inte hade det upplägget kan den omöjligen visa det.
RaderaJag tror stenhårt på att AI är framtiden, men jag kan köpa att en del av dagens chattrobotar skapar mer frustration än nytta.
SvaraRaderaMed det sagt så tror jag att de är här för att stanna, men de kan ju bli bättre. Snart kan man säkert föra röstsamtal med chattrobotarna, jag kan tänka mig att det är då vi når "peak-frustration" hos somliga =)
Ja, en andel på hundra procent av dagens chattrobotar är sämre än en rimlig kundservicemedarbetare, och kan man inte få fram sådana borde man hellre lägga ner.
RaderaVisst kan man föra röstsamtal med dem. Det har man kunnat länge:
https://www.youtube.com/watch?v=5bEuNaPRnF0
Lite kul men absolut fejkklippt.
RaderaMen jag håller med om att det är ett otyg att företag bara vill ha våra pengar men aldrig någon kontakt med oss. Vi borde absolut oftare bojkotta företag som har en kass kundtjänst.
/Surgubben
Ja, lite fejk är det allt, men jag upplever också att de sällan förstår mig när de vill att jag ska "beskriva ärendet".
Raderahar jobbat med IT (systemutveckling) i över 20 år, och är fortfarande häpnad över hur långsamt det går med AI, machine learning etc. Vi har en google home hemma, tanke är att man ska kunna fråga den om saker och få svar. Problemet är att man måste säga saker på exakt rätt sätt för att den ska fatta. Ex, jag vill sätta på en lampa som heter "Garage". Jag kan inte säga "hey google, tänd lampan i garaget", utan jag måste säga exakt "hey google, sätt på lampa garaget".
SvaraRaderaFrågade google "vad är spotpriset på el i SE4 nu". Jag trodde jag skulle få ett svar "i SE4 är spotpriset nu kl 14.31 223 öre". Istället rabblade den en wiki-artikel om vad spotpris är för något.
Då ska vi inte ens prata om bilens navigator, att säga "hey bil, kör navigera till trastvägen 4 i gottsunda". Det funkar inte på våran volvo i alla fall, istället ska man säga adress, stad, postnummer, gatunummer osv tills man blir tokig.
Kan också instämma i detta med chattrobotar, de är så urbota korkade om man har någon annan sorts fråga än de mest triviala. Enkla frågor kan man ofta får svar via FAQ eller liknande, men har man det minsta komplicerade frågeformuleringen får man ofta dönicke-svar.
De som tror på jordens undergång a'la Skynet kan nog sova lugnt i många år framöver.
Sen blev jag jävligt besviken när google home inte kunde spela schack med mig.
Precis så där känns det varje gång. Att man (ungefär) frågar om öppettider och får reda på vad öppettider är för något.
RaderaSov hemma hos ett par kompisar vars lampor tändes/släktes på befallning, förutsatt att man hade exakt rätt röstläge och tonfall. De misslyckades för det mesta, själv försökte jag inte ens. Men jag kunde lysa upp vägen till toa på natten med min femton år gamla mobiltelefon, så det gick bra ändå :)
Antar att robotarna är billigare än de s.k. kundtjänsteerna i Senegal och kundnöjdheten ungefär densamma.
SvaraRaderaAnnars är väl de här företagens förebilder Google och Facebook, dvs omöjliga att nå på riktigt. Du kan i bästa fall skicka ett email in i något svart hål.
Det riktigt långsiktiga målet är naturligtvis att få kunderna att betala, och det helst utan någon som helst motprestation. Lite som skatt alltså.
Det är nog väldigt billigt med robottjänster, där är det ju bara en engångskostnad vid uppstarten, men jag undrar om inte företagen biter sig lite i foten genom att pissa på kunder på detta sätt.
RaderaTror chatrobot kan vara en del av behandling av ångest. Att prata om problem man har räcker ofta ganska långt och om man pga resursbrist i psykiatrin inte kan låta patienterna prata med människor är chatbotten kanske bättre än inget.
SvaraRaderaKanske bättre än inget, jag är inte säker på det. Hur som helst borde inte det vara alternativet i ett rimligt I-land, så om Sverige fortfarande vill komma upp till den nivån borde de fixa detta på ett mänskligt sätt.
RaderaFinns det något som heter telefonfobi så har jag det. På jobbet gick jag hellre 5 minuter bort för att tala öga mot öga. Men ibland måste man ju och då är det väldigt vettigt om telefonnumret är det första man ser när man söker kontakt. Inte en massa vallgravar.
SvaraRadera//Jonas B
Jag är inte heller förtjust i telefoner, men ett par frågor till ett företag eller en myndighet går bra.
RaderaHelt otroligt att en hemsida kan innehålla en "kontakt"-flik och väl där hittar man inte hur man ska nå människor i organisationen. Istället möts man av "Här är svar på vanliga frågor" och en j-vla maskin!
Ja, fast chattbotar och hemsidor med formulär fyller en funktion. De talar om för kunden vilka företag som har kompletta id-oter i ledningen. Dvs att man ska köpa på ett annat bolag som bryr sig om kunden,
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Bästa exemplet är kanske Telia? Torde vara helt omöjligt att komma i kontakt med en människa där.
RaderaDet har jag lyckats med, men det var i och för sig ett tag sedan. Om inte annat har de Teliabutiker där de inte kommer undan kunderna.
RaderaNej det är inte direkt att föredra att få chatta med en robot som ska gissa vad man vill och hjälpa därefter. Får mig att tänka på denna:
SvaraRaderahttps://www.google.com/search?q=johan+glans+sj+automatiska&oq=johan+glans+sj+automatiska&aqs=chrome..69i57.19441j0j7&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#
Ja, den var rätt lika klippet från Fredrik Lindströms Sommarprogram jag länkade till högre upp i kommentarsfältet. Jag förstår inte varför man bokar tågbiljetter på telefon när de finns på internet, men gör man det vore människor att föredra.
Radera