Har du som jag suttit i telefonkö hos
Skatteverket kan det ha sin förklaring, nämligen att en av de anställda väntat på att du skulle tröttna.
Det visade sig alltså att majoriteten
av dem han skulle hjälpa aldrig fick någon hjälp, de fick istället
lyssna på tjugo minuter panflöjt med Dana Dragomir (eller jag vet inte, det
kanske inte längre är lag på att telefonsvarares pausmusik ska
utgöras av Dana Dragomir). Så vad gör karln idag? Han jobbar
kvar!
Visserligen ansågs detta som arbetsvägran, men han har
”mått dåligt”, så därför räcker det med 25 procents
löneavdrag under en månad. Personalansvarsnämnden anser dock att
beteendet riskerar att ”allvarligt skada allmänhetens förtroende
för myndigheten”. Själv gissar jag att om Skatteverket eventuellt
skulle ha något förtroende kvar drabbas det hårdare av
att personalansvarsnämnden på detta sätt pissar på verkets högst ofrivilliga
kunder än att det gjorts ett misstag vid en anställning, det har
hänt förr.
Får man inte sparken efter att man systematiskt gett fan i att göra sitt jobb får man det väl aldrig. En annan myndighet som inte precis jobbat på sitt förtroende är Arbetsförmedlingen. Där var det en kille som hade till uppgift att ringa arbetssökande, men han tyckte (antagligen helt korrekt) att det var lättare att ringa till sin egen mobil istället, så det gjorde han – 661 gånger! Även där blev det 25 procents löneavdrag i en månad. Lika bra det, vilken arbetsförmedlare skulle ha ringt honom om han fått sparken?