En arbetslös valde till slut att anmäla sin a-kassa till JO när de inte svarade i telefon eller betalade inom rimlig tid. Jag är inte förvånad. Det var likadant när jag själv ringde min a-kassa för c:a 30 år sedan. De hade larvigt korta telefontider och inte ens då brukade det sitta någon i andra änden.
Den JO-anmälde chefen säger i
inslaget att så här ska det absolut inte vara, men det var en
period när det inte funkade så bra. Skitsnack! Hela deras affärsidé
är att medlemmarna inte ska komma fram. Det är samma med exempelvis
Försäkringskassan. Idealet för dem är att inte kunna nås. Annars
hade de lätt kunnat ringa tillbaka så att man slipper vänta i
telefonkö, eller se till att det går att få snabba mejlsvar.
Något de inte verkar tänka på (eller
i praktiken skiter i) är att bara för att man vill ha tag i en
a-kassa eller försäkringskassa betyder det inte att man har
obegränsat med tid. Man kanske jobbar heltid, men även arbetslösa
eller sjuka människor har grejer att göra. Ibland väntar man på
ett viktigt samtal från läkaren eller sjukgymnasten och kan inte
blockera sin telefonlinje med en telefonkö i timtal.
Det mest retliga med detta är att åt
andra hållet gäller helt andra spelregler. Testa att vara en dag
sen med att inkomma med en blankett eller svar på frågor och du
trillar ur alla skyddsnät och får börja om från början. Så vad
gör man åt detta? En JO-anmälan är en bra start, men myndigheter,
fackfolk och politiker är i praktiken en samling kompisar och den
klubben är vi inte inbjudna i. Att välja en opolitisk a-kassa är
ett bra första steg, och om de missköter sig – anmäl dem, men
lämna dem också.
Svårare med Försäkringskassan och
andra myndigheter, där är det svårt att välja en konkurrent (även
om jag på sätt och vis gjort det). Men var en jobbig jävel. Utan
dig är de ingenting, det har de gemensamt med a-kassor, fackförbund,
husläkare, rörmokare och frisörer.