Idag ett litet spartips
i all enkelhet. För ett tiotal år sedan
höjde mitt försäkringsbolag priset på
hemförsäkringen med sexton procent. Jag tyckte att det var i
saftigaste laget, så jag mejlade dem och berättade att då får jag
kolla vad konkurrenterna har att erbjuda. Hastigt och lustigt
ändrades ökningen till tre procent istället och jag behöll
försäkringen. Det där upprepades sedan år efter år: chockhöjning
-> mejl -> rimlig höjning.
Jag kom att tänka på det när jag läser om Siv,
som ringde och sa att hennes abonnemang hade blivit för dyrt, och
vips så sänktes priset. För mig känns det där fullkomligt
självklart nu. Jag har ringt eller mejlat massor av leverantörer, både sådana
jag har haft och sådana jag skulle kunna byta till, och berättat
att här får ni skärpa till er om ni ska få ha mig som kund.
Det funkar förvånansvärt ofta trots
att jag aldrig varit någon storkund, inte någonstans. Ibland har
det inte funkat och då har jag funderat en runda till. Ofta har jag
inte anlitat dem efter det, men ibland vinner bekvämligheten, och
ibland har de varit prisvärda trots höjning. Oavsett vilket har jag
aldrig skämts över prutningsförsöken. Man kan ju vända på det
också och tänka att de gånger det funkar och företaget utan betänketid
sänkt priset med tio procent eller mer, då är det väl inte jag
som ska skämmas?
Nu vore det väl inte en riktig Sveriges Radio-artikel om man inte plockat in en expert för att säga något självklart. I detta fall en forskare i företagsekonomi som fastslår:
”Men om alla gjorde det här, då skulle inte företagen ha råd”.
Till det har jag två kommentarer. 1. Det skiter jag i. 2. Alla kommer inte försöka få ner sitt pris. De allra flesta sväljer snällt sanslösa prishöjningar utan att ens hota med att gå över till konkurrenten. Det är för övrigt den stora anledningen till att företag höjer priserna. För det ekonomiforskaren indirekt säger är ju att företagare inte är idioter. De höjer priset för att de kan och kommer undan med det. Så hjälp gärna till i kampen för lägre priser. Var den där besvärliga kunden som ifrågasätter prishöjningar och kräver förklaringar till svepande formuleringar om ”ökade kostnader” och ”instabilt omvärldsläge”.