Åtminstone borde det vara så, men den
senaste tiden har jag noterat att allt fler kunder inte lyckas betala
inom de 30 dagar de har på sig från att fakturan mejlas, så när
nästa månadsfaktura skickas blir det ihop med en
betalningspåminnelse från föregående månad.
Pengarna struntar jag i, bara jag får dem i sinom tid. Särskilt i
det här ränteläget spelar det ingen roll om jag får vänta lite
extra, och i ärlighetens namn händer det att jag får betalt långt
före förfallodatum också, särskilt månaden efter att kunden fått
en påminnelse. Så det jämnar nästan ut sig. Och inte är det mer
pengar än att kunden har de här pengarna på kontot. Många
räkningar är inte ens femsiffriga.
Så hur kommer det sig att allt fler
betalningar kommer allt senare? Jag vet inte. Jag kan inte ens minnas
när jag senast missade att själv betala en räkning i tid, varken
på firman eller privat. När fakturan kommer lägger jag in
betalningsuppdraget i datorn. Sedan behöver jag bara se till att det
finns pengar att dra den emot.
Kanske har folk för mycket att göra
och ekonomiavdelningarna för lite personal? Jag som är min egen
ekonomiavdelning har absolut arbetstoppar, men det tar väl en minut
att lägga in ett betalningsuppdrag och max lika mycket för att få
in transaktionen i bokföringen. Två minuter per leverantör och månad alltså.
Knappast där skon klämmer, så jag fortsätter grubbla. För konstigt är det.
Det är väl inte så konstigt egentligen. Det var länge sedan storföretagen började skjuta över sin finansiering på småföretagen för att uppnå sina alltmer kortfristiga mål (ie bonus), genom att skjuta upp betalningar allt längre. NU sprider sig den dyngan över hela samhället.
SvaraRaderaMvh http://investera-pengar.blogspot.com/
Kanske. Jag har bara svårt att se hur mina små fakturor ska spela någon roll, särskilt i det här ränteläget.
RaderaFinns det något område idag där folk agerar innan de fått extra påminnelse(r)? Uppfattar det numera som standard att man inte antas komma ihåg något som är avtalat, varken privat eller som kund. Bokade tider, t ex hos tandläkare, följs upp med antingen mail dagen före eller automatiska sms exakt 18 eller 24 timmar innan den bokade tiden. På kurser på universitetet tas information om och om igen och det påminns och bekräftas. På min fråga varför detta föräldraskap för vuxna, denna överdrivna curling, svarar lärare att den nya tidens studenter inte klarar av att hålla saker i minnet, inte känner ansvar för att hålla koll själva och inte verkar skriva upp/notera tider, viktiga datum, salsnummer, inte kan läsa en litteraturlista utan stöd, utan behöver den uppläst och kommenterad... De förväntar sig upprepning av all viktig information precis vid den tidpunkt den är verkligt intressant, dvs samma stund det är aktuellt. Inte före. Då glöms det bort eller tas inte ens in alls.
SvaraRaderaVad gäller personer som betalar företagens räkningar så tillhör de numera i allt mindre utsträckning den generation som förmodligen kände skam om de skulle ha missat något så viktigt som en betalning i tid. /Eva
Vän av ordniningen kan dock inte förstå hur det blir bättre av att man curlar vuxenbebisarna? Låt dem få konsekvenser av sitt handlande, låt dem försova sig på föreläsningarna, missa tentorna, missa tandläkartiderna etc. Då kanske de lär sig lite eget ansvar? Annars blir det lätt "Nämen jag fick ingen påminnelse, jag trodde blablabla" eller "Äh skit i det det kommer alltid en påminnelse ändå"
RaderaJag är född i fel tid :-). Fast de där påminnelse-sms:en är de enda sms jag gillar. Tycker det är praktiskt att automatiskt få tandläkarens namn i telefonen ihop med adress och bokningsnummer.
RaderaSorgligt om det skulle stämma att nya generationer inte klarar av att ta ansvar. På plussidan ger ger det möjligheter för oss som gör det.
Nu är just detta, att behöva skicka en och annan betalningspåminnelse, ett ganska litet irritationsmoment för mig, men det har hänt att jag avslutat samarbetet med riktigt struliga uppdragsgivare.
Snålgrisen: Kommer att tänka på Kjell Bergqvists taktik, https://www.youtube.com/watch?v=GE6kO2H_mho
RaderaHahaha!! Kjelle B.....Undrar om han behöver gå in i skådisrollen eller om han bara är sig själv :-)
RaderaMvh
Newman
Den frågan har jag ofta ställt mig. Antingen är det bevis för att han är en väldigt bra skådis, eller också det exakt motsatta.
RaderaFakturapåminnelser, det är något jag grunnat på. Skulle behöva litet input, som vi säger i Norrland. Kanske, eventuellt, möjligen startar jag en branschtidning till vintern (japp, av papper!). Marknaden finns, annonsörerna finns, en riktigt såsig konkurrent finns.
SvaraRaderaAnnonsörerna. Där ligger det läskiga. Hur hård kan man vara för att få in pengarna på överenskommen tid? Vara "snäll" för att få behålla dem som kund? Vara tydlig med konsekvenser för att få betalt? Min tanke är att vara personlig och samtidigt konsekvent. Grundtanken är en (1) fakturapåminnelse vid den första missade betalningsdagen, sedan fem (5) arbetsdagars respit innan den går till inkasso eller direkt till kronofogden.
Berätta i mina kontakter med annonsörerna (på ett trevligt sätt) att jag inte vill vara bank åt andra företag. Att jag förväntar mig att få betalt på utsatt tid. Och att jag ringer när fakturan gått iväg, kollar läget med kunden, och att jag berättar att "nu har du fått fakturan, och blir det något strul vill jag att du hör av dig till mig med frågor innan sista betalningsdag".
Samma sak om det måste till en påminnelse: ett personligt, trevligt hållet telefonsamtal om "att nu har du fått en påminnelsefaktura (enligt tidigare avtalsvillkor)", och vad som händer om jag inte får pengarna på utsatt tid.
Alltid personlig, alltid trevlig, alltid konsekvent.
?
Wien-Lars
Det viktiga när man startar en tidning är att anlita mig som krönikör, men utöver det är det bra frågor du ställer.
RaderaMin taktik är att alltid vara väldigt "på". Första dagen (alltid, oavsett om det är julafton) efter förfallodagen mejlar jag och berättar jättetrevligt att jag inte kommer börja räkna dröjsmålsränta (trots att jag skrivit så på fakturan), men att jag vill att de kollar vad som hänt och ser till att jag får betalt.
Får jag ingen respons alls avvaktar jag 2-3 dagar innan jag skriver på nytt, och nu skärper jag tonen en aning för att visa att jag kan/kommer bli en jobbig jävel om de inte skärper sig.
Nästa steg är definitivt att börja hota med Kronofogde, och då skriver jag för att upplysa att jag inte tänker ta omvägen via inkassobolag utan kommer att gå direkt till fogden.
Hittills har jag aldrig behövt gå längre. Inte ens ett stillsamt "Det var en gång en kille som lät bli att betala mig, men han är död nu" :-). Jag tror, som jag uppfattar att du också gör, att nyckelordet är konsekvent. Det ska märkas att har de inte pengar att betala alla fordringsägare är det här en av dem man bör prioritera. Kanske är telefon ett bra sätt att vrida om tumskruven, men jag är inte förtjust i mediet, dessutom gillar jag att formuleringarna och tiderna går lätt att hitta i efterhand.
Det slår mig att dina teser till företags oförmåga av att betala i tid verkar vara väldigt ovetandes om hur det går till på en ekonomiavdelning som betalar just leverantörsfakturor.
SvaraRaderaJag har inte själv erfarenhet av alla branscher eller storlekar på dessa men här kommer min input =)
Små företag har ofta likviditetsproblem och prioriterar därför vem som ska få betalt först (skatt, arbetsgivaravgifter, löner och hyra av lokal föst). De vars tjänster man tänker nyttja igen får sedan betalt etc etc.
Större företag som provat att outsourca denna hantering av leverantörsfakturor till något låglöneland kan inte betala i tid pga att det inte fungerar enligt de uppritade processerna (tänk olika simbanor ritade i Visio). Här har jag alldeles för stor erfarenhet på vad som inte fungerar när man står vid sidan av och betraktar eländet.
Flera oaktat storlek har i system att alltid betala ett par dagar för sent för ingen orkar väl skicka en räntefaktura för ett par dagar? Se det lite som att köra för fort på motorvägen, inte mer över hastighetsgränsen så körkortet ryker. Ingen logik i handlandet då du sannolikt inte kommer så många minuter tidigare fram men "det känns bra". Ungefär så.
Hur man sedan som privatperson eller enskild näringsidkare förhåller sig til att betala fakturor i tid har inget gemensamt med hur man resonerar på ett större företag. På ett företag kan inte du själv välja när eller vilka fakturor du ska betala - för du får följa rutiner uppsatta av ledning/ekonomichef. Betalas fakturor bara en gång per veckan - ja då bestämmer någon annan om de fakturor som hamnar i dagarna emellan ska betalas i förskott eller efterskott.
Ungefär så i korta drag vill jag säga att det fungerar.
Anna
Jag började sommarjobba på ekonomiavdelningar när jag var 13 och har varit kontorschef, så helt ovetandes är jag inte.
RaderaNär det gäller likviditetsproblem har jag varit med om olika strategier, dels de som betalar stora leverantörer först för att de är just stora, dels de som prioriterat små företag eftersom de antagligen har större behov av pengarna.
Jag skulle aldrig orka skicka en räntefaktura för några dagar. Det skulle verka småsint och vara dålig ekonomi för mig. Men jag registrerar och noterar om dålig betalningsmoral sätts i system och det är dålig PR för betalaren, ty även om jag inte är småsint så är jag långsint :-).
De företag som anlitar mig är inte av typen Volvo utan oftast små till medelstora företag med 2-50 anställda, så de har inte outsourcat faktureringen till Pakistan, och eftersom jag fakturerar vid månadsskiftet och ger kunderna 30 dagar ska de alltså betalas den 30:e eller möjligen den 31:a påföljande månad, en dag när betydligt större hajar än jag alltid ska ha betalt. Visst kan de välja att betala oss alla den 4:e istället, men jag är rätt säker på att den insparade räntan är dålig kompensation för den badwill det ger.
Jag betalade min första påminnelseavgift idag =( kanske 15år efter min första räkning. Kändes så sjukt onödigt att kasta 45:- åt helvete. Anledningen var bankbyte och tömt konto. Man blir så förbannad på sig själv att man inte har koll.
SvaraRaderaDet kan hända den bäste, men nu hände det dig ;-).
RaderaSjälv fick jag nyligen ett utbetalningskort för att jag inte hann reagera i tid och dubbelkolla att det utbetalande företaget hade mitt kontonummer. Också irriterande, men man får glädja sig åt att det bara är småpengar och småstrul. Hade kunnat svida värre.
Jag lägger alltid in betalningen till radiotjänst 2-3 dagar efter sista betalningsdag. Men dock i "god" tid innan förfallodatum ;;)
SvaraRaderaAnnars håller man tiden (på minuten) när det gäller att tex kolla på jobb, och dedlines. Brukar ge folk 5min, särskilt bra om man håller med fordon och ska samåka,,gissa hur poppis man är ..:)
Radiotjänst... Själv kämpar jag emot så länge jag kan: https://sparosverige.blogspot.com/2016/11/tv-licens.html
RaderaJag har en släkting som alltid sticker på minuten vid samåkning. Den som inte är i tid får lösa sin resa på annat sätt. Även om jag kan tycka att det är lite väl kompromisslöst förstår jag idén och är gruvligt irriterad på människor som inte ens planerar för att komma i tid. Jag hade en bandmedlem som inte var i replokalen på utsatt tid en enda gång på flera år. I och för sig skulle det stämmas instrument och kokas kaffe så det var inte hela världen, men det störde mig till slut ordentligt.
Några få lär sig att man åker utsatt tid, även till arbete.
RaderaAndra får hoppas på statlig inkomstgaranti.
Jag förstår mycket väl varför det finns så svenskfödda arbetare inom ex bygg..
detta kommer ordna upp sig men jag gissar att det tar iaf två generationer, så man lika väl börja vänja sig.
Särskilt om det är till jobb (=ofta återkommande) är det ju hopplöst om man ska behöva vänta på någon såskopp som slösar med andras tid.
RaderaSånt där kan faktiskt störa mig rätt rejält. Har man en kund eller en leverantör så ser man väl till att betala i tid?! Jag skulle aldrig i livet betala en faktura för sent. Det är klart att någon gång kan något hända men det finns de privatpersoner och företag som konstant lyckas klanta till det och dem borde man kanske inte göra affärer med över huvud taget?
SvaraRaderaAktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier
Alla kan göra misstag någon gång, men händer det återkommande måste det betyda att det är en klant, att de har ont om pengar eller att de skiter i det. Vet inte vilket som är värst, men alla varianterna tänder varningslampor.
Radera