torsdag 12 juli 2018

Fotboll på jobbet?

Jag kom en gång in på ett kontor där jag jobbade och möttes av ett tjugotal kollegor som bokstavligen stirrade på en radio. Ur denna strömmade ett idrottsreferat. När jag hängt av mig ytterkläderna frågade jag vad som var på gång.
Det är ishockey!!!

Jag visste det, ville bara retas lite. Då som nu tycks hela Sverige stanna upp när det är mästerskap i fotboll eller ishockey. Men jag kunde inte låta bli att röra om lite mer i jordgetingboet, så medan jag startade upp min dator frågade jag: ”Är det någon turnering på gång?” Minen på mina medarbetare var obetalbar. Till slut stammade en av dem fram: ”Är du helt dum i huvudet?” Inte oförskämt på något vis, men ungefär så oförstående är de engagerade för oss som inte är det, och tvärtom.

De hade jobbat klart för dagen, men ibland krockar arbetsgivarens vilja att få ett jobb utfört med arbetstagares vilja att kolla på sport. Dock trodde jag inte att det fanns någon som inte förstår vad som gäller. Men det var innan jag läste Företagarnas artikel i ämnet.
Som anställd kan man däremot inte ta för givet att fotboll går före allt annat.
Men det är väl klart! Varken fotboll, ishockey, Stenmarks andra åk eller ”Jag blir lite sen för jag drack öl igår” är giltiga orsaker att inte utföra det arbete man faktiskt får betalt för. Det finns några lägen då arbetsgivare inte kan neka ledighet, som nära anhörigs begravning. En del gör då inte ens löneavdrag, men att få betalt när man inte jobbar kan ingen räkna med.

Tyst! Jag ser på tv!

Jag hade en gång en jobbarkompis som alltid var ”sjuk” när det var ishockey eller fotboll på tv. Eller OS. Det var på den nivån att folk skämtade om det för alla visste vilka dagar hans ”magproblem” skulle blossa upp, och har han inte fått sparken än har han garanterat haft en och annan sjukdag även under detta fotbolls-vm. Jag är gudskelov inte arbetsgivare. Vore jag det hade det funnits få saker som retat upp mig så mycket som idrottslig bondpermis.

22 kommentarer:

  1. När man flyger finns en så kallad nödfrekvens, en som alla lyssnar på och i händelse av nöd ropar ut sitt problem. Nu i sommar har det varit rätt mycket fotbollsresultat på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att jag inte flugit under fotbolls-vm :-).

      Radera
  2. Hallå där kompis! Jag ser att du fortfarande har vår gamla bloggadress i din blogglista här på bloggen. Om du vill får du jättegärna lägga till vår nya adress istället:

    https://tradevenue.se/Aktiepappa

    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har den nya. Eller rättare sagt, jag har https://tradevenue.se/Aktiepappa/blog. Dock fick jag ett meddelande om att det inte fanns någon fungerande RSS-feed på den adressen vilket resulterar i att den hamnar sist. Det tänkte jag berodde på att Tradevenue ligger ungefär tio år efter, men kanske om jag tar bort "/blog"-tillägget, jag ska testa.

      Radera
    2. Det verkar ha gjort susen.

      Radera
    3. Tack Micke :). Det är lite strul med det tekniska men nu börjar det ordna upp sig.

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
  3. Jag har ett starkt fotbollsintresse och har gått hem tidigare för att kunna se vissa matcher som varit viktiga för mig. Självklart har jag inte fått betalt för att dessa timmar och det vill jag inte heller ha.

    Däremot räknar jag med att kunna få gå hem tidigare för att kunna se på t ex Sveriges matcher, OM jag inte har några viktiga möten eller deadlines att passa.

    Min arbetsplats är inte beroende av att jag är på plats hela tiden utan jag behöver utföra mina arbetsuppgifter i tid. Om det inte blir några problem hade jag tyckt att det vore oschysst av min arbetsgivare att inte låta mig gå tidigt (säg kl 13) för att kunna se någon enstaka match. Om min chef inte är schysst mot mig ofta finns risken att jag trivs sämre, gör ett sämre jobb och är mindre lojal :)

    Sen kan det tilläggas att det förstås skiljer sig hur strikta olika chefer är på olika arbetsplatser. Min chef är ganska öppen för att låta oss jobba hemifrån ibland, låta folk gå till sjukgymnasten eller vara hemma för att badrummet ska besiktas. För mig är fotbolls-vm viktigare än det mesta sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns tiden ser jag inga problem. Särskilt om man (som jag antar med fotbolls-vm) kan flagga för det i god tid.

      Sedan spelar det ju också roll hur man själv agerat dessförinnan. Är man typen som alltid ställer upp och jobbar över när det behövs tycker jag att man kan förvänta sig flexibilitet tillbaka.

      Radera
    2. Yes, sant! Det har jag varit duktig på så det hade nog min chef i åtanke när han lät mig ta ledigt :)

      Radera
    3. Man hoppas ju det. Jag har varit med om bägge varianterna, chefer som fattat att jag "ligger på plus" och ställt upp tillbaka, medan andra varit småaktiga och därmed sett till att jag också blivit det.

      Radera
  4. Va, vem har tv på jobbet idag?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte. I mitt exempel fanns ingen, de tittade på en radio. Nu kan man väl streama skiten i telefonen.

      Radera
    2. Alla med dator? Innan jag gick på semester fick iaf jag höra en match live från grannkontoret. Eller det som hördes var mest hans vrål.

      Radera
    3. Jag minns ett mästerskap (ingen aning om sport eller om Sverige var med) då jag gick genom trapphuset hemma. Det var helt tyst. Plötsligt gallskriker tio (?) personer unisont allt vad de kan i någon av lägenheterna. Jag höll på att ramla nerför trappen. Sedan påstår sportfanatiker att den som inte vill se kan strunta i sporten. Hur skulle det gå till? Det skriks och tjuts, löpsedlarna lyser, "alla" pratar om det och det rasar in mejl från varenda spelsajt. Det är lite som att ignorera en hagelskur man går i.

      Radera
  5. Första matchen var ju sådan. 14:00 en måndag. Som tur var hade jag semester för att besöka Nizhny Novgorod och se matchen på plats så den löste jag enkelt. Sen för Schweiz-matchen som var 16:00 en vardag utnyttjade jag vår väldigt fria flextid (jag kan i princip komma och gå vilka tider jag vill så länge jag gör allt jag ska).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst ja! Nu när du säger det så är det ju något slags mästerskap igång igen nu. Jag skrev på Twitter att jag inte tänkt se det och fick då bl a höra att det är skrämmande att det finns människor som jag, och att jag är en lågpannad nolla med twitterdiarré som förtjänar pungsparkar. En del människor är mer annorlunda än andra :-).

      Radera
  6. Ha ha ha... Jag brukar fråga om det är nån tävling nånstans... Agility för kaniner, DM i frimärkssamling, sommarcurling, snabbaste nyckelpiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där retar mig också. Okej, det är ett litet irritationsmoment, men ändå. När det är fotboll är det som att sporten inte behöver nämnas. Sägs inget annat ÄR det fotboll. För mig som bara intresserat mig för udda sporter som schack och poker blir det nästan provocerande när inte ens Sportnytt berättar sporten:

      "Ett resultat från division 2, Elfsborg-Linköping 2-2." Frimärks-DM...?

      Radera
  7. Haha, bra inlägg - jag håller med förstås. Har själv förtroendearbetstid så jag kan komma och gå som jag vill på min arbetsplats så länge jobbet blir gjort, men tycker ofta det är frapperande hur nonchalant folk (både chefer och underlydande) ibland verkar se på arbetstid. Har tidigare jobbat en del med utländska kolleger som tycker det är mycket märkligt att korridorerna töms vid 16-tiden eftersom det då är dags att "hämta på dagis". För att inte tala om fredagseftermiddagarna då det kan vara dags att gå hem betydligt tidigare än så...

    På ett sätt är det väl lite som med vänsterns bisarra krav på sex timmars arbetsdag med åtta timmars lön. Jag är sjukt mycket för att göra det lättare för folk att gå ner i arbetstid men det skulle ju vara mer genomförbart om man inte krävde full lön för de två extra lediga timmarna per dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? Menar du att du sett en arbetsplats där det jobbats en fredag ;-)?! Jag brukar ibland tänka att sextimmarsdagen redan är införd, om man räknar bort sovmorgnar, dagishämtningar och fredagar. Jag har kompisar anställda på storföretag som hela tiden tar ut komptid och jag brukar undra hur den där komptiden alstras eftersom de aldrig någonsin jobbar över.

      Radera
    2. Hehe, precis :-) Sen ska det i rättvisans namn tilläggas att de yrkesgrupper som verkligen skulle behöva en sextimmarsdag (typ vårdpersonal) knappast hör till dem som har möjlighet att gå hem tidigare...

      Radera
    3. Nej, och så finns det produktionslinjer i industrin man knappt har råd att ta ner över tolvslaget på nyår. Jag pratar mest om kontorspersonal.

      Radera