Vindkraft var en jättefin idé på pappret, men tyvärr har ingen kunnat visa hur man ska kunna producera rimligt billig ström på det viset, för att inte tala om hur dåligt det är för miljön med det stora cementbehovet och svårigheterna att återvinna vindsnurran när den slutat snurra. Det är möjligt att man får till det längre fram, men till dess bör vi inte gå runt och låtsas att det är ett rimligt energislag.
Förutom att det ödelägger ekonomier och miljö att leva i en låtsasvärld blockerar det ofta nya, fräscha idéer. Som denna, att utvinna energi ur bilarnas vinddrag på motorvägen.
Alla som upplevt vinddraget av en lastbil vet att här finns det kraft. När det drabbade Robert Yazdin började han utveckla en vertikal vindsnurra att montera mellan filerna på motorvägen och som åtminstone borde kunna generera tillräckligt med ström för att räcka till vägbelysningen. Märkligt nog ställer reportern en kritisk och berättigad fråga:
”Men om det inte skulle bli så att tekniken är lönsam, ser du någon risk med att det kanske bara blir ett grönt PR-projekt?”
Jag är naturligtvis lika dålig på att bedöma lönsamheten som reportern, men det ser jag som den största risken här. Det är ”grönt”, Södertörns Leksko... Högskola är inblandad och uppfinnaren är en driftig invandrarkille. Det är tre skäl till att skattefinansierade investerare kan tänka att okej, det funkade inte, men vi skickar in pengarna ändå. Men det är min enda farhåga. Annars säger jag kör på och lycka till!
Hm! Det där med cementen kände jag inte till. Intressant! Och hur man slutförvarar uttjänta vindkraftverk är det ingen miljöbliven som pratar om. Det ingår inte i narrativet.
SvaraRaderaJag har en svensk kompis som fick en vindsnurra i sitt närområde. Först byggdes vägarna ut och breddades, för att kunna frakta dit delar på tiotals meter med långtradare. Och så tusentals lass med betongtransporter. Således massa trafik och utsläpp innan den snurrat ett enda varv för att försöka generera ström.
RaderaHmm, du är helt säker på att det var för en enda vindsnurra, de tusentals lassen med betong och breddningen av vägen?
RaderaJa, men det kanske inte var tusentals utan bara 700 lastbilslass med betong. Är det viktigt?
RaderaBreddningen behövs ju för att få upp en enda vinge, sedan spelar det ingen roll om du behöver tre eller trehundra.
Jag blev härom året idiotförklarad av någon miljömupp när jag påtalade just problematiken med betongfundament för vindkraftverk, samt det faktum att det åtgår 1000-2000 liter smörjolja per år för motorn i ett vindkraftverk. Vindkraftsförespråkarna menar att ELEN är förnyelsebar och därför bra, men de skiter alltså i miljöaspekter avseende uppförande, underhåll och nedläggning. Det är så korkat så jag vet inte vad jag skall säga. Vind kraft är INTE miljövänligt och förnyelsebrart!
SvaraRadera/Christoffer.
Med vilka argument idiotförklarades du? Fakta är ju fakta.
RaderaSynd att vindkraftsförespråkarna ofta bor i städer som inte är aktuella för vindsnurror. Annars kunde de få chansen att se detta i praktiken. Fast om de vill kan de ju ta sina elbilar ut till ett vindkraftverk och se hur det ser ut på plats.
Att jag beaktade själva konstruktionen och dess drift och underhåll, och inte produktionen per se.
RaderaMen så kan man ju inte göra. Man måste ju se till hela livscykeln. När det gäller kärnkraft skriker de ju sig höga om gruvdrift och radioaktivt avfall etc. Då skall man däremot beakta alla annat än själv elproduktionen...
Samma märkliga resonemang gäller ju för övrigt när det handlar om elbilar. Den mest miljövänliga bilen är en begagnad bensin- eller dieselbil, eftersom den redan är tillverkad och endast belastar miljön med sina utsläpp då man kör den. En ny elbil tar decennier innan den "betalat" sig miljömässigt. För att inte tala om alla jordartsmetaller som behövs, och som bidrar till a) dåliga arbetsförhållanden i fattiga länder och b) stor miljöpåverkan pga gruvdrift (dessutom drivs väl gruvbilar med diesel....?).
/Christoffer.
All energi kostar på ett eller annat sätt att producera.
RaderaHar ingen expertkunskap i vad som är mest fördelaktigt men tänker i min enfald att själva vinden som driver propellrar inte har några utsläpp om man jämför med t.ex olja.
Sedan önskar jag att debatten också kunde handla om hur vi borde effektivisera och minska vår konsumtion av energi.
/S
Christoffer: Ja, man måste ju se till hela kedjan, oavsett om det gäller kraftverk, bilar eller något annat, och oavsett om det gäller miljö eller ekonomi kan man inte plocka ut valda delar och strunta i resten.
RaderaS: Själva vinden är utsläppsfri, men om man måste avisa vindkraftverket genom att flyga dit med helikopter och spruta diesel på det blir det en annan slutsumma.
Energieffektivisering borde absolut högre upp på agendan. Där har vi något som både gynnar konsumenter och miljö. Men inte producenter och politiker, kanske är det därför det inte prioriteras.
Efter att ha letat information hittar jag lite artiklar om oljan till vindkraftverk. De verkar ta ca 300 liter per år. I en (kritisk) artikel räknar författaren ut att det krävs 3800 turbiner för att försörja New York (en enda stad!) och det skulle innebära drygt en miljon liter, eller 1000 kubikmeter!
RaderaMen... det är alltså för att försörja 10 miljoner människor med el. En deciliter per person? Aj aj aj, matematik är en bitch ibland.
Håller med om att effektivisering borde prioriteras mer än vad det gör idag, varje kWh som inte behöver konsumeras är bra för både miljön och klimatet.
SvaraRaderaVisst har mycket gjorts på det området, men det går att göra betydligt mer.
Jag kan inte bedöma hur mycket som gjorts och hur många som tar det på allvar. Här uppe i norr är ju luftvärmepumpar ett vanligt och enkelt sätt att förbättra elektrisk uppvärmning av hus, men jag har en känsla av att vi inte ska längre ner än till Tyskland så är det betydligt ovanligare.
RaderaHögst upp på minussidan har vi väl AI. Förr tänkte man själv i en hjärna som drivs av havregryn. Nu används istället eldrivna serverhallar.
Det är märkligt att miljörörelsen vägrar se helheten. Slutförvar av verken, olja i växeln, betong, transporter, avisning, fågeldöd, spridandet av mikroplaster. Faktorer de själva anser vara viktiga verkar inte räknas alls när det gäller vindkraft.
SvaraRaderaJag förstår inte att någon kan ta "miljö"-partiet på allvar.
Om jag ska försöka försvara dem lite är det komplexa frågor och bevisligen svårt att få väljarna att förstå hela processen. Lättare att förenkla och få till några käcka slagord. Alla förstår ju att vind och sol finns i överflöd och är rena energikällor jämfört med olja och uran.
Radera