Hösten är här på allvar och snart
funkar inte kortbyxor ens vid löpning. Sedan står det inte på
innan det är dags att byta till vinterdäck på bilen. För ett par
decennier sedan bytte nästan alla bilägare däck på sin egen bil.
Jag vet inte hur och när det hände, men nu ser jag nästan aldrig
någon göra det.
När tiden är inne bokar man tid hos
däckfirman. Det är jättesmidigt, tar bara några minuter och har
man tur bjuder de på kaffe medan man väntar. Kostnaden varierar,
men få däckverkstäder verkar erbjuda däckbyte för under 200 kr.
Själv byter jag såklart mina egna
däck. Det tar ungefär en halvtimme och kräver ingen styrka eller andra färdigheter. Min 80-åriga mamma kan byta däck och jag har själv gjort det med ryggskott.
Om vi för enkelhetens skull
räknar med att det inte tar någon tid alls att boka tid och byta
däck på firma förlorar man alltså 30 minuter på att göra det
själv, vilket i gengäld är gratis. Då sparar jag alltså 400 kr i
timmen av skattade pengar. Räknar vi baklänges på en månadslön
med 30 procents skatt och 168 timmars månadsarbetstid blir det:
400*168/0,7=96000 kr
För att tjäna så mycket hos en arbetsgivare att det lönar sig att lämna bort jobbet måste man således ha en månadslön på nästan hundratusen.
400*168/0,7=96000 kr
För att tjäna så mycket hos en arbetsgivare att det lönar sig att lämna bort jobbet måste man således ha en månadslön på nästan hundratusen.
Då räknar jag ändå snällt. I
verkligheten skulle jag tro att däckbytet på firma tar en kvart
inklusive bokningen på telefon eller på nätet. Dessutom blir det
nog några kilometers bilresa, vilken med drivmedel, värdeminskning
och ökat slitage också kostar några guldtior. Så kanske måste
man tjäna uppemot en kvarts miljon i månaden för att få ekonomi i
att lämna bort jobbet.
Jag vet att många har tjänstebil
eller leasingavtal där däckbyte ingår, men antingen är det
många privatbilsägare som tänker fel eller också måste jag bli
en tuffare förhandlare när jag diskuterar ersättning med
uppdragsgivare.
Passar du dessutom på att låta
däckfirman förvara dina fyra sommardäck under vinterhalvåret
istället för att knöla in dem i det egna förrådet krävs ännu
en löneförhandling. Jag ska inte räkna ut den månadsvisa
kvadratmeterhyran, men om inte ditt förråd är en svit på Waldorf
Astoria i New York skulle jag ta en runda förbi källaren och kika
på om du inte kan hitta en ruta på 50x50 cm.