I tio år jobbade jag som
ståuppkomiker, en underhållningsform som hamnar mellan stolarna.
Rent skattetekniskt är det inte ett föredrag, inte en monolog, inte
teater, inte kultur... Normalmomsen är 25 procent, kulturmomsen 6
procent. Vore det ett föredrag skulle det beskattas med 25 procent
moms, vore det kultur skulle man istället lägga på 6 procent.
Men ståuppkomik är varken eller och därför märkligt nog
momsbefriat. (Sedan finns undantag, om jobbet bokas via en
artistbokare eller innehåller specialskrivet material för en specifik
kund, men jag ska lämna momssystemet innan den sista läsaren ledsnat.)
När man samarbetar med personer ur
andra skrån blir det ännu tydligare hur konstformen hamnat mellan
stolarna. Många komiker gör föredrag om något specialämne de
har. Och har de inget kan de alltid hitta på något flummigt som
”verbal kommunikation”, så att de kan hotta upp några
wikipediatexter med sitt vanliga standardmaterial.
Föredrag är en mycket kommersiell
verksamhet. Antingen betalar en arrangör som i sin tur tar betalt av
varje person i publiken, eller också betalar ett företag som bjuder
in sin personal eller andra intressenter. Men någon betalar. Knappt
ens de största skojarna bland talarförmedlingarna föreslår att
man ska tala gratis för att ”få jättebra betalt längre fram”,
som är så vanligt när de bokar komiker.
Ett annat sätt att bredda sin
verksamhet som komiker är att gå åt kulturhållet. Kanske genom
att samarbeta med en grupp musiker eller en teatergrupp för att
skapa någon slags hybrid. Här är det – särskilt bland
teaterfolk – betydligt vanligare att verksamheten finansieras med
bidrag. Något kulturstöd, kommunala kulturpengar eller ett
stipendium.
När man brainstormar en ny idé med
någon av dessa grupper blir skillnaden supertydlig. Föredragshållare
och näringslivsfolk frågar sig: Hur ska vi kunna göra detta till
en säljbar produkt och hur ser kundunderlaget ut? Teatergruppen
undrar: Vilken skattefinansierad organisation kan vi få att betala
för detta?
Jag tror på uttrycket ”Som
man ropar får man svar”. Den som letar efter en bidragslösning på
sina finansiella spörsmål kommer inte att hitta en affärsmässig.
Vill man inte vara helt i händerna på en extern finansiär med helt
andra tankar och mål (och ville man det kunde man ju lika gärna ha
en anställning) gör man klokt i att alltid tänka kommersiellt.
Det här gäller inte bara i
yrkeslivet. Det går att tjäna pengar på det mesta. Hobbies som
börshandel och poker kan utvecklas till inkomstkällor, gamla sopor
kan säljas, idéer kan slussas vidare till någon som kan göra
business på dem. Har du tänkt läsa på om något – skriv en bok
när du ändå håller på! Ska du på semester – kolla med ett
resemagasin om de vill att du gör ett reportage! Det finns pengar i
nästan allt, bara man letar.