Någon som kommer ihåg MySpace?
Lunarstorm? Raketost?! Alla de här grejerna var betraktade som så
heta att ingen trodde att de någonsin skulle försvinna. Men faktum
är att de flesta fenomen är lika utbytbara som människor.
Därför är det osannolikt att dagens
sociala medier kommer att stå sig över tid, vilket gör en
investering här särskilt skakig. Ett bilmärke ingen längre vill
ha betingar ändå ett värde. Redan tillverkade bilar går att
rea ut, fabrikerna går att sälja. Men den dag ingen längre går in på
www.facebook.com är värdet på Facebook noll. Det kommer inte hända
i morgon, men jag är ganska säker på att alla ledande sociala
medier kommer att försvinna. Här är orsakerna.
Facebook
Jag vet inte hur många miljarder
användare de har nu, men fler lär de inte bli. Räknar man aktiva
användare är prognosen ännu sämre.
Unga människor ogillar Facebook för
att deras föräldrar finns där. När man är femton vill man inte
hänga på samma ställen som mamma och pappa – fullt begripligt.
Men jag känner nästan ingen i min ålder heller som finns där mer
än med ett avsomnat konto. För oss handlar det mer om stämningen. Så fort det blir diskussion om något strömmar
horder av människor dit för att ”stoppa bråket”, som att det
skulle vara något dåligt att ha olika åsikter.
Facebook hjälper själva till att
skapa den här skitnödigheten genom att stänga ner och pausa konton
hur godtyckligt som helst. Allt som av någon kan uppfattas som
stötande, sexism, rasism eller hatpropaganda (och det kan absolut
allt!) hamnar i skottgluggen för åsiktspoliser. 4500 personer
sitter redan på heltid och granskar användarnas material på
Facebook och i förra veckan berättade Mark Zuckerberg att man
tänker anställa 3000 till, och vid sidan av dessa granskare jobbar
man hårt med AI-teknologi för att upptäcka och ta bort ”olämpligt
innehåll”.
Youtube
Även Youtube jobbar hårt med censur.
Förutom att spärra rena lagvidrigheter använder man
sig av ”demonetization”, att hindra youtubers från att tjäna
reklampengar på videos med ”icke annonsvänligt innehåll”.
Människor som tidigare kunnat tjäna ordentliga pengar på sina
videos tvingas söka sig till nya plattformar eftersom Youtube utan
förklaring bestämmer att deras business inte längre är önskvärd.
Precis som i fallet med Facebook kommer
detta med all säkerhet leda till att intresset minskar och att
färgstarka användare tar sina fans med sig till nya jaktmarker.
Kvar blir gulliga katter och åsikter så slätstrukna att man
knappast behöver leta efter dem.
Twitter
Censuren hos Twitter hamnade i
blickfånget när Milo Yiannopoulos konto suspenderades efter att ha
bråkat med en kvinnlig skådis med tydlig vänsterprofil. Milo är
av judisk börd, homosexuell med en historia av svarta pojkvänner,
men han var också skribent för Breitbart, aktiv högerdebattör och
företrädare för Gays For Trump, vilket inte var populärt hos det
amerikanska etablissemanget.
Men till skillnad från Facebook och
Youtube tror jag inte att det är censuren som blir Twitters död,
utan det faktum att varje förändring av tjänsten varit till det
sämre. Enkelheten hos Twitter är dess styrka, men det finns
gränser. Ville vi ha griffeltavlor istället hade vi skaffat det.
Snapchat
Hett hos investerare (även om marknaden börjar kylas av), men för mig
verkar det vara en sanslöst dålig affärsidé, inte bara för att
målgruppen är personer så unga att de helt saknar egen ekonomi.
Hade någon kommit till mig och berättat att de ville skapa ett
socialt nätverk där man lägger upp bilder som försvinner efter
tio sekunder hade jag sagt åt dem att jobba på idén.
Så om nu alla sociala medier
försvinner, vad kommer att slå igenom istället? Ifall det kommer
en motreaktion mot internetcensuren kan det bli GAB eller Minds,
som marknadsför sig som yttrandefrihetens apostlar. Omöjligt att
veta, kanske blir det Shouter: