Jag har aldrig varit någon stor
serietidningsentusiast, men en historia dröjer sig kvar. Kalle Anka
skulle starta restaurang och konkurrera med Alexander Lucas. Enligt
experterna, så kallade ”ankister”, hette kapitlet ”Femstjärnig
mästerkock” och återfinns i Joakim nr 3/87. Japp, jag har gjort
min research, men resten är fritt från minnet:
I början går det inget bra, men en dag kommer en man in och beställer ”ljummig mjölk och kex”. En oansenlig beställning, men Kalle går in för sitt jobb och kommer ut med kex och lagom tempererad mjölk på ett silverfat. Kunden låter sig smaka och visar sig senare vara en känd recensent som ger Kalles restaurang med det utomordentligt fåniga namnet Chez Kalle en stjärna i Ankeborgsguiden. Kunderna strömmar till och succén är ett faktum.
Tills en dag när en grå liten herre
kommer in och beställer ljummig mjölk. Kalle skäller ut kunden.
Att ha mage att komma till hans lyxkrog och beställa något så
enfaldigt anser han vara höjden av fräckhet. Självklart är det
samma recensent som därefter ser till att restaurangen tappar sin
popularitet och så går det som det alltid går för Kalle Anka.
Och sensmoralen är lika tydlig som
alltid, men är det inte fascinerande hur många näringsidkare som
inte fattar detta? Det är omöjligt att veta vilken
kund/uppdragsgivare/människa som kommer att bli betydelsefull för
din verksamhet. Därför bör man bete sig som folk i alla
situationer. Inte bara därför, men fattar man inte det är nog
loppet kört alldeles oavsett.