Nytt år, nya blogginlägg.
Musiker är i allmänhet inte kända för sin förmåga att hålla i pengar. Fler än en har lyckats vända säljsuccé till konkurs och skatteskulder när de bränt gaget på knark och pyroteknik, om inte managern hunnit sticka med pengarna redan innan.
Musiker är i allmänhet inte kända för sin förmåga att hålla i pengar. Fler än en har lyckats vända säljsuccé till konkurs och skatteskulder när de bränt gaget på knark och pyroteknik, om inte managern hunnit sticka med pengarna redan innan.
”And maybe we'll come back
to earth, who could tell?”
Sämst på ekonomi är nog
trubadurerna, så därför tänkte jag vi skulle titta på två
exempel som bägge tagits upp i Kalle Lindhs utmärkta podd Snedtänkt,
Cornelis Vreeswijk och Bengt Sändh.
Cornelis var ökänd
för sin dåliga koll, hur han gick runt med sedlar i en plastkasse
och bjöd friskt tills pengarna var slut. När sedan skattmasen ville
ha sin andel blev han mäkta förvånad och förbannad. Som många
kommunister ansåg han att staten skulle klämma dit rika knösar,
men han fattade aldrig att kapitalister var hårt arbetande människor
som han.
Bengt Sändh var en helt annat typ som
i sitt program berättar
om hur han lärt sig att vid sidan av musiken tjäna pengar på allt
från skolböcker till hantverk, sålt sitt snusföretag till Swedish
Match för tolv miljoner och istället för att skälla ut odugliga
artistbokare (sådana går det tretton på dussinet!) gjort dem arbetslösa och tagit pengarna själv. Till slut började han hjälpa
artistkollegor med marknadsföring och styra upp deras turnéer.
Det sista ledde såklart till att
när Cornelis fick sitt gage från Bengt Sändh för en turné som
Sändh fixat fick han höra av Cornelis att han var ett ”jävla
kapitalistsvin”. Otack är världens lön, men så sitter Bengt nu
och njuter av sina pengar i Spanien sedan sjutton år tillbaka medan
Cornelis slutade sitt liv som en fattig trubadur.
Bengt Sändh - entreprenör