Läsare med fotografiskt
minne skulle eventuellt kunna komma ihåg att jag prisat min gamla
optiker här på bloggen. Hyllningen gick ut på att hans service var
värd det högre priset. Tyvärr gick han i pension och eftersom jag
inte hittade någon annan optiker utanför de stora kedjorna som var
värd att betala extra för gick jag till Specsavers. Inte för att
jag gått på reklamen utan för att de var billigast.
Jag har egentligen inga
klagomål vare sig på pris, service eller utbud. De har ett smidigt
bokningssystem på hemsidan och inga långa köer. Jag kan tycka att
det tar lång tid att få sina glasögon från beställning till
leverans, men jag antar att det är så det måste vara när glasen
ska slipas av kinesiska barnarbetare.
Men ett klagomål har
jag, inte bara på Specsavers utan på alla optikkedjor. Varför kan
de inte bara ha en rak och tydlig prislista? Det är undersökningar
för en krona om man beställer glasögon, det är terminalglasögon
eller dubbelslipade solbrillor på köpet eller rabatt vid nästa köp. Alla erbjudanden och
kampanjer går ut på att man ska köpa mer än man egentligen vill.
Vid mitt senaste besök
behövde jag starkare glasögon, men mina gamla var mindre än två
år gamla varpå jag undrade om man inte kunde byta glas i de gamla bågarna. Men nej, det gick inte. Då skulle
inga garantier gälla så det blev billigare att köpa nytt.
Och inte nog med det. Vid
köp av nya glasögon skulle jag få ett extra par utan extra
kostnad. Vadå “utan extra kostnad”? Har någon rik knös
testamenterat alla sina pengar till Specsavers för att han såg det
som sitt livs mission att ge deras kunder dubbla glasögon? Så klart
inte. Alltså är det vi kunder som betalar i slutänden.
Men vad ska jag göra, gå
till en kedja som inte har erbjudanden som går ut på att vi ska
konsumera mer än vi behöver? Finns det ens en sådan? Så jag tog
emot det extra glasögonparet trots att jag bara har ett par ögon. Inte lurad, men ändå gnager det lite. Nåväl, med extraparet kan jag alltid åka till Stureplan och lajva projektledare i
reklambranschen.