söndag 4 februari 2018

Jag gick till Specsavers

Läsare med fotografiskt minne skulle eventuellt kunna komma ihåg att jag prisat min gamla optiker här på bloggen. Hyllningen gick ut på att hans service var värd det högre priset. Tyvärr gick han i pension och eftersom jag inte hittade någon annan optiker utanför de stora kedjorna som var värd att betala extra för gick jag till Specsavers. Inte för att jag gått på reklamen utan för att de var billigast.


Jag har egentligen inga klagomål vare sig på pris, service eller utbud. De har ett smidigt bokningssystem på hemsidan och inga långa köer. Jag kan tycka att det tar lång tid att få sina glasögon från beställning till leverans, men jag antar att det är så det måste vara när glasen ska slipas av kinesiska barnarbetare.

Men ett klagomål har jag, inte bara på Specsavers utan på alla optikkedjor. Varför kan de inte bara ha en rak och tydlig prislista? Det är undersökningar för en krona om man beställer glasögon, det är terminalglasögon eller dubbelslipade solbrillor på köpet eller rabatt vid nästa köp. Alla erbjudanden och kampanjer går ut på att man ska köpa mer än man egentligen vill.

Vid mitt senaste besök behövde jag starkare glasögon, men mina gamla var mindre än två år gamla varpå jag undrade om man inte kunde byta glas i de gamla bågarna. Men nej, det gick inte. Då skulle inga garantier gälla så det blev billigare att köpa nytt.


Och inte nog med det. Vid köp av nya glasögon skulle jag få ett extra par utan extra kostnad. Vadå “utan extra kostnad”? Har någon rik knös testamenterat alla sina pengar till Specsavers för att han såg det som sitt livs mission att ge deras kunder dubbla glasögon? Så klart inte. Alltså är det vi kunder som betalar i slutänden.

Men vad ska jag göra, gå till en kedja som inte har erbjudanden som går ut på att vi ska konsumera mer än vi behöver? Finns det ens en sådan? Så jag tog emot det extra glasögonparet trots att jag bara har ett par ögon. Inte lurad, men ändå gnager det lite. Nåväl, med extraparet kan jag alltid åka till Stureplan och lajva projektledare i reklambranschen.

41 kommentarer:

  1. Har alltid kört Synsam för linser och glasögon fram till några år sen då jag köpte ett par glasögon på Specsavers och började köpa linser på nätet. Glasögonen har jag aldrig varit nöjd med och när jag gjorde en koll nyligen så visade det sig att Specsavers lagt till en korrigering för ett synproblem som jag inte ens har. Köpte ett par nya fina glasögon i min frus hemland nu för drygt 2 000 kr istället. Hade kostat det tredubbla i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrigeringar för synfel som inte finns låter riktigt jobbigt. Konfronterade du dem när du fick veta det? Vore kul att höra om de tillhör den exklusiva lilla skaran av företag som vill stå för sina misstag.

      Radera
    2. Nej, inte ännu. Borde väl göra det antar jag. "Det är mycket nu"...

      Radera
    3. Ja, sätt dit dem bara! https://www.youtube.com/watch?v=-M6mo_KCzW0 "Vet du vad jag tycker ni kan göra med er jävla skitbutik?!"

      Radera
  2. Jag själv hade nyligen ett par riktigt dyra glasögon som gått sönder något efter kanske 2 år, naturligtvis precis efter garantins utgång. Jag sa till tanten på Synvårdsmottagningen i Täby att jag tyckte det var helt kass, att jag förväntade mig mer med det priset. Då tittade hon konstigt på mig och förklarade att "de flesta har flera par glasögon, och många byter oftare än du dessutom". Kort sagt, det där är en sjuk bransch, rakt igenom.
    Numera brukar jag köpa glasögon när jag åker utomlands, för en bråkdel av priset i Sverige, men lika bra kvalite. Glasen levererar de medans man väntar, efter kanske 2-3 timmar.
    Jag skulle aldrig köpa aktier i dylika företag, med den kundvården, för det går åt he i längden, enbart tidsfråga.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som att din kostnad skulle bli mindre bara för att de har andra kunder som bränner mer pengar :-).

      Det tråkiga med din taktik är att man måste åka till låglöneländer för att det ska funka, och det är ju inte heller gratis.

      Radera
  3. Micke, varför inte kontaktlinser? Så slipper du alla glasögonproblem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller varför inte lite laser? Det var nog det bästa jag gjort, inte helt övertygad om att det var det mest ekonomiska men att slippa bråka med linser och glasögon (som jag aldrig bar) är väldigt skönt.

      Radera
    2. Kontaktlinser använder jag då och då, men allt mer sällan. Dels är det dyrare, men framförallt är det av praktiska skäl. På nära håll ser jag bäst utan glasögon (tänk GW här: upp/av/på/av/ner...), så då skulle jag behöva närglasögon (jag försöker vägra så länge det är möjligt) varje gång jag ska läsa något.

      Laser undviker jag inte av ekonomiska skäl, där går jag helt på rädsla.

      Radera
  4. Vad rolig du är, Micke! Jag vet på vilken av de två bilderna som du bär dina nya glasögon :-) Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bägge är lika nya, det ena paret "på köpet".

      Radera
    2. Ok. Var rätt säker på att det var paret du köpt på den bild du såg gladare ut på, men då fanns det ingen dold underton. Denna gång. :-) Hälsar Lars D

      Radera
    3. På den bilden försökte jag mer se ut som en art director/copywriter för att matcha brillorna. Fast jag vet inte om de egentligen har någon anledning att se glada ut :-).

      Radera
  5. Önskar det finns glasögon med automatisk toning så man slipper byta till solbrillor när solen ligger på. Det hade varit fantastiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snålgrisen, det finns ju redan :)

      Radera
    2. Solbrillor? Jag bor i Sverige.

      Radera
    3. Farsan har sådana. Han säger det fungerar någorlunda men att ibland tar det ett tag efter man kommit in tills dead att färgen ändrats. Bättre med clip on.

      Radera
    4. Clip on? Är det sådana här: https://i0.wp.com/blank-sunglasses.com/wp-content/uploads/2017/06/Dwayne-Wayne-Glasses.jpg?fit=416%2C357&ssl=1 Då blir jag hellre bländad :-).

      Radera
  6. Jag fick presentkort på specsavers när jag fyllde år nyligen, omgivningen tyckte att mina snart 20 år gamla glasögon var "ute". Får återkoppla hur det gick sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge du ser bra med dem är de väl inte ute? Jag hade ett par i drygt tio år. Synen hade inte blivit så mycket sämre, men antireflexskyddet hade liksom krakelerat så det blev en väldig skillnad med nya. Men ögonen försöker ju anpassa sig och så går man runt och kisar utan att tänka på det.

      Men du får säkert också ett extrapar "på köpet" av Specsavers, åldersrabatt och andra dumheter för att locka in dig i köphysterin :-).

      Radera
  7. Får man fråga vad totalpriset blev? Var det med undersökning först och sedan beställning av glas och bågar?

    Till den som vet: Hur lågt kan man komma i pris för ett par läsglasögon inkl undersökning om man ska köpa hos optikerkedja? Standardglas och bågar i lågprissegmentet är det som gäller.

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2146 kr inklusive undersökning och två par glasögon (ej progressiva) med bågar. Undersökningen kostade 1 kr förutsatt att man köpte glasögon, annars 345 kr om jag minns rätt.

      Radera
    2. Ok. Tack för svar!

      Mvh
      Newman

      Radera
  8. Intressant detta med alla dessa ”erbjudanden”.

    Med min dåliga humor tycker jag det med tanke på inläggets innehåll är lite kul att andra bilden är oskarp (alternativt kanske även jag behöver gå till Specsavers). :-)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, du har rätt. Och det var inte ett medvetet val för att oskarpa bilder visar färre rynkor utan beror på att jag är en usel fotograf och dessutom var lat.

      Radera
  9. https://www.zennioptical.com/
    Köpte från Kina precis, antagligen samma leverantör som Specsavers använder...?
    450 kr för tre par inkl frakt(!) Valde billig båge med billigaste glaset, tre veckor tog det.
    Verkar vara ok kvalitet. Läge att bunkra 20 par så att det räcker livet ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra tips! Ska kolla.

      Mvh
      Newman

      Radera
    2. Att bunkra slipade glas för framtida bruk låter kanske inte helt fiffigt, men för aktuellt bruk var det billigt. Hur/var gör du synundersökning och får ut uppgifter så att du kan beställa glasögon någon annanstans?

      Radera
    3. Ja just det, synen kan ändras... Min har varit lika dålig i 25 år så det hade lämnat mitt medvetande.
      Receptet kan du få från din optiker om du frågar. Jag brukar passa på att göra synundersökning när det är gratis/billigt hos någon av kedjorna. Kanske vart 4e år.

      Radera
    4. Jaha, jag hade gissat att hela affärsidén är att de inte lämnar ut sånt, eftersom undersökningen ofta är snudd på gratis medan pengarna dras in på glasögonen. Jag får fundera över detta nästa gång det är dags.

      Radera
  10. Nu har du ju redan köpt glasögon men inför nästa gång (om 10 år eller så) kan jag rekommendera Mister Spex! Det är ett tyskt företag som jag jobbade på en sommar när de köpte upp Lensstore. Billig och mer transparent prissättning är deras mål då ledningen ju kommer från Tyskland samt själva är glasögonbärare och tycker att priserna är alldeles för dyra.

    (Har klickat in på glasögon samt sorterat med lägst pris först).
    https://m.misterspex.se/glasogon?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26Available%3Dtrue%26ItemCategoryCodeID%3D8%26OnlineFlag%3D1%26Outlet%3Dfalse&SortingAttribute=Price-asc&PageNumber=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske skulle tänkt en sväng till med företagsnamnet om det var trovärdighet de var ute efter :-).

      Radera
    2. Jag menar att ordet spex (med x) på svenska inte för tankarna till glasögon (specs) utan snarare till skämt, humor och ungefär motsatsen till den seriositet en optikkedja önskar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spex

      Radera
    3. Ah du tänker så. Tyskarna har kanske humor ;) Priserna är i alla fall låga och jag och lin sambo har varsitt par glasögon som håller finfint från deras egna märke! Fick lite personalrabatt men det var billigt även utan den!

      Radera
    4. Tysk humor... Är inte det lika ovanligt som färsk grönmögelost, trevliga trafikpoliser eller en ödmjuk Jan Guillou ;-)?

      Radera
    5. Upplysningsvis så använder sig INTE Specsavers av kinaslipade glas.
      "Vi" har eget sliperi i England, ägt av Specsavers

      Radera
    6. Tack för den rättelsen. Då tar jag genast tillbaka det och påstår motsatsen :-).

      Radera
  11. Jag passar alltid på att gå till optiker när jag är på semester, det brukar ta två dagar max och har alltid varit nöjd. Det betalar dessutom resan :) Har testat Bangkok, Cypern och Teneriffe så här långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Eller så kan man ju, som någon föreslog högre upp, köpa på nätet så slipper man resa också :-).

      Radera